ראייה ירודה: פתרונות אופטיים ייחודיים

(17)
לדרג
תוכן מקודם

אנשים רבים סובלים מלקויות ראייה הנגרמות ממחלות עיניים ואשר פוגעות באיכות חייהם. פעמים רבות משקפיים רגילים או עדשות מגע אינן יכולים לתקנן. חדשות טובות: בקרוב יגיעו לישראל משקפיים חדשניים המשלבים מספר טכנולוגיות ומאפשרים שיפור משמעותי במצב הראייה. רואים רחוק, רואים שקוף

אופטומטריסטית
054-7632236

אנשים רבים שסובלים מראייה ירודה אינם מודעים לכך שקיימים כיום מגוון פתרונות אופטיים ואלקטרוניים ייחודיים, באמצעותם ניתן להשיב את יכולת הראייה הנדרשת, לצורך ביצוע פעולות יומיומיות, שאינן ניתנות לביצוע בעזרת משקפיים רגילים.

לרוב, ראייה ירודה נגרמת כתוצאה ממחלות. צילום: שאטרסטוק

מהי ראייה ירודה?

בעלי ראייה ירודה (Low Vision) הם אנשים אשר משקפיים רגילים אינם מעניקים להם חדות ראיה טובה ומענה מספיק לצרכיהם היומיומיים.  לרוב, ראייה ירודה נגרמת כתוצאה ממחלות, מצבים שונים מולדים או נרכשים, הגורמות לפגיעה ברשתית העין או בחלקים אחרים בעין וכתוצאה מכך לירידה בראייה שאינה ניתנת לתיקון למרות הטיפול הרפואי אשר מונע הדרדרות נוספת.. כך, למשל: המחלות/ הבעיות השכיחות ביותר המובילות לראייה ירודה הן גלאוקומה, ניוון של הרשתית, רטינופתיה סוכרתית (מחלת רשתית שנגרמת כתוצאה ממחלת הסוכרת),או מצב מולד כגון לבקנות שגורמת לראיה ירודה ועוד.

חשוב לציין: ע"פ הקריטריון ה"רשמי", ראייה ירודה מוגדרת במקרים שבהם הראייה בתחום 6/60-6/20 ו/או שדה הראייה קטן מ-20 מעלות. עם זאת, בפועל יש לא מעט אנשים שהראייה שלהם אמנם טובה יותר מהתחום המוגדר הפורמלי, אך כדי לבצע פעולות יומיומיות שגרתיות, הם זקוקים לפתרונות אופטיים מיוחדים, שאין באופטיקה הרגילה (למשל: עבודה מול מחבשב, קריאה, ונהיגה) ומן הצד השני בעלי תעודת עיוור  שראייתם לקויה ביותר אך גם הם יכולים להנות מאביזרים חדשניים לשיפור הראיה.

מהי אופטיקה ייעודית לראייה ירודה?

אופטיקה ייעודית לראייה ירודה היא אופטיקה מותאמת אישית, העושה שימוש בטכנולוגיות ובאביזרים מיוחדים, המותאמים לבעיות הספציפיות שאיתן מתמודדים בעלי הראייה הירודה, ושלאופטיקה ה"קלאסית" אין פתרונות מספקים עבורם.

כך, למשל: מיקרוסקופים טלסקופים ועדשות  שמעניקים תוספת הגדלה; פילטרים שמעניקים קונטרסט יותר טוב (שמשפר את חדות הראייה); פילטרים למניעת סנוור (אחת הבעיות השכיחות של ראייה ירודה); ועוד מגוון רחב של פתרונות מסוגים שונים.

תהליך האבחון

מכיוון שמטרת הפתרונות האופטיים לראייה ירודה היא לאפשר לאותו אדם לבצע את הפעולות היומיומיות, שמחלת העיניים מונעת ממנו לבצע, ההתאמה שלהם אינדיבידואלית מאוד, ומתבצעת גם (בעיקר!) בהתאם לצרכים הספציפיים של כל אדם. לכן, השלב הראשון של האבחון מתרכז בהבנת הצרכים. רק לאחר מכן עוברים לשלב השני, בו מתבצעות הבדיקות האופטומטריות הייעודיות.

שלב ראשון: תשאול

בשלב זה, כאמור, המטרה היא להבין את האנמנזה (היסטוריה רפואית) והצרכים האישיים: היסטוריה רפואית כללית, היסטוריה רפואית עינית, מה גרם לירידה בראייה, ואיזה טיפול רפואי עיני מקבל המטופל  אם ישנו כזה. חשוב מכל - מהו הצורך האישי שלו: האם הוא אוהב לקרוא הרבה? האם הוא נמצא הרבה מחוץ לבית והסנוור מפריע לו? האם הוא מתקשה בצפייה בטלוויזיה? האם הקושי העיקרי שלו הוא בזיהוי פנים של אנשים? האם הוא נוהג? האם הוא עובד עם מחשב? וכו'.

שלב שני: בדיקה אופטומטרית

לאחר קבלת האנמנזה והבנת הצורך האישי, עוברים לביצוע בדיקה אופטומטריסטית יחודית:

  • מטרת החלק  הראשון של הבדיקה  היא לבדוק מהי חדות הראייה הטובה ביותר שניתן להשיג באמצעות משקפיים רגילים אך  הבדיקה נעשית בעזרת לוח מיוחד ושונה מהמרחק הסטנדרטי, ובמהלכה מחפש האופטומטריסט אזורים טובים יותר ברשתית בהם יוכל המטופל להשתמש ולראות טוב יותר (ולעיתים לא היה מודע להם).
  • לאחר מכן, עוברים להתאמה הייעודית המתבצעת בעזרת אביזרים וטכנולוגיות שונות, ומטרתה לבדוק את ההתאמה של הפתרונות השונים, הנדרשים לאותו אדם.

מהם הפתרונות האופטיים הייחודיים הקיימים לבעלי ראייה ירודה?

כאמור, נכון להיום קיים מגוון רחב של אביזרים אופטיים ייעודיים שונים, הנותנים מענה לבעיות השכיחות השונות, המאפיינות ראייה ירודה. כל אחד מהאביזרים נותן מענה לצורך אחר.

בין הפתרונות האופטיים הקיימים:

משקפיים טלסקופיים לצפייה בטלוויזיה: טלסקופים מיוחדים בהגדלות שונות, המיועדים בעיקר לצפייה בטלוויזיה. הן מאפשרים  לשבת במרחק סביר מהטלויזיה ולראות תמונות ואף כתוביות.

משקפיים ייעודיים לראייה כללית מרחוק: משקפיים  בעלי ליטוש מיוחד  המאפשרים הגדלה בין 3%-20%, וכוללים פילטר מיוחד, המשפרים באופן משמעות את הקונטרסט. משקפיים אלה מהווים פתרון יעיל מאוד, לפעילויות יומיומיות הדורשות ראייה מרחוק, לעיתים גם לנהיגה ! מאחר שהם גם מגדילים את התמונה וגם מגבירים את הקונטרסט.

משקפיים ייעודיים לקריאה: משקפים ה משלבים הגדלות שונות, העשויות להגדיל עד פי 16. ההגדלות המשמעותיות האלה מאפשרות גם לכבדי ראייה בעלי תעודת עיוור להצליח לקרוא גם את האותיות הקטנות ביותר בעיתון, אותן לא הצליחו לקרוא בעזרת משקפיים רגילים.

משקפיים עם תאורת לד מובנית: משקפיים אלה משלבים אמצעי הגדלה עוצמתי ותאורת לד חזקה וממוקדת, המאפשרים לאנשים עם בעיות רשתית (המפחיתות את כניסת האור לעין ), לקרוא.

משקפיים ייעודיים לנהיגה: משקפיים אלה מעניקים בנוסף למרשם הרגיל גם הגדלה של עד 20%, מה שמאפשר למי שחדות הראייה שלו מוגבלת לצורכי נהיגה, לראות טוב וחד יותר, וכתוצאה מכך לעיתים לעבור בהצלחה את הבדיקה של משרד התחבורה ולחזור לנהוג.

טלוויזיה במעגל סגור (טמ"ס): אביזרים אלקטרוני ייעודיים  לקריאה, שימוש בטלויזיה במעגל סגור משולב מצלמה ומסך אשר  מונח על חומר הקריאה עצמו ומאפשר הגדלות חזקות מאוד ושינוי הקונטרסט. את חומר הקריאה ניתן לראות על גבי המסך.קיימים מכשירים נידים 4-12 אינץ קטנים וקיימים מכשירים שולחניים 24'' ויותר.

פתרונות אופטיים חדשים

תחום הפתרונות האופטיים לראייה ירודה מתפתח ומתחדש כל הזמן, כך שלצד הפתרונות שכבר קיימים, יש לא מעט פתרונות חדשים , שחלקם עדיין בשלבים ניסיוניים וחלקם נכנסו לשוק ממש לאחרונה. הפיתוח החדש והמרעיש ביותר,  הוא פיתוח שמשלב למעשה בין מכשירי הטמ"ס למשקפיים המיוחדים: מדובר במשקפיים אלקטרוניים, הדומים במראה שלהם למשקפי מציאות מדומה (VR), ומשלבים הגדלה אלקטרונית  חזקה מאוד המאפשרת גם לבעלי ראיה לקויה מאוד לצפות בטלויזיה ולקרוא ואפילו לגלוש באינטרנט. נכון להיום השימוש  בהם מעט מסורבל אך בהחלט  אפשרי לבעלי מוטיבציה גבוהה.

מקלים על ההתנהלות היומיומית של אנשים בעלי ראייה ירודה. צילום: שאטרסטוק

אביזרים אלקטרוניים

במקביל לפתרונות האופטיים השונים, קיים גם מגוון רחב של אביזרים אלקטרוניים, שמקלים על ההתנהלות היומיומית של אנשים בעלי ראייה ירודה. כך, למשל: תוכנות הגדלה למחשב, המאפשרות להגדיל את הפונטים ולשנות את הקונטרסט; טלפונים מיוחדים, בעלי לחצנים גדולים יותר ותוכנות הגדלה ודיבור; מקלדת ייעודית בעלת לחצנים מוגדלים ועוד.

לסיכום: אופטיקה ייעודית לראייה ירודה, משפרת משמעותית את איכות החיים, באמצעות התאמת אביזרים ופתרונות אופטיים ואלקטרוניים שונים, שמטרתם לפתור את הקשיים העיקריים של אדם לקוי ראיה. חשוב לזכור שלצד המגוון הרחב של הפתרונות שכבר קיים כיום, ישנו חיפוש מתמיד אחר פתרונות נוספים ובכל שנה מושקים פתרונות חדשים ומרגשים לטובת בעלי ראיה ירודה . לכן, כדאי מאוד לבדוק את האפשרויות השונות אצל אופטומטריסט לראיה ירודה.

נעמי לייזר היא אופטומטריסטית, בעלת נסיון רב בטיפול בראייה ירודה.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.


  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום