טיפול ביולוגי בסרטן: כך תתמודדו היטב עם תופעות הלוואי

(2)
לדרג
תוכן מקודם

קשה להפריז בתרומה העצומה של התרופות הביולוגיות החדשניות לטיפול בסרטן, להארכה של תוחלת החיים ולעיתים אף לריפוי מוחלט. לצד היתרונות המשמעותיים, ייתכנו מעת לעת תופעות לוואי שכדאי להכיר, כדי לעדכן במועד את הרופא המטפל

רופא ריאומטולוג
077-9978483 (מספר מקשר)

בשנת 2018 הוענק פרס נובל לרפואה לג'יימס אליסון וטסוקו הונג'ו, שני חוקרים שפיתחו תרופות ביולוגיות מהפכניות לטיפול בסרטן. מדובר בתרופות המנטרלות חלבונים מסוימים בגידולים הסרטניים, וגורמות לגוף לתקוף את הגידולים ביעילות ולחסל אותם, ללא צורך בטיפולים נוספים. שבע תרופות כאלה כבר אושרו לטיפול בסרטן על ידי ה-FDA, וחלקן כבר נמצאות בשימוש בישראל ומסייעות לטפל ב-16 סוגים של המחלה הקשה. במקרים מסוימים משתמשים אף בשילוב של שתיים מתוך אותן 7 תרופות.

נחשבות יעילות במקרים מסוימים של מלנומה. צילום: שאטרסטוק

בשנים האחרונות, התרופות הביולוגיות מחוללות מהפכה לא רק בטיפול בסרטן. תרופות בילוגיות שהן למעשה נוגדן מסייעות גם לטיפול במחלות אוטואימוניות, אלרגיות ובטיפול במחלות נוספות. בין היתר, התרופות הביולוגיות נחשבות יעילות במקרים מסוימים של מלנומה, סרטן בדרכי השתן, הריאות, הכבד, הקיבה, השחלות, מחלת הודג'קין ועוד.

חשוב לזכור כי התרופות הביולוגיות אינן מתאימות לכל החולים ואינן יעילות בכל המקרים. עם זאת, כאשר התרופות הביולוגיות אכן מצליחות לטפל בסרטן, הן חוסכות הקרנות, ניתוחים וטיפולים כימותרפיים הטומנים בחובם כידוע תופעות לוואי מורכבות וקשות ביותר, שיש להן השפעות ארוכות טווח על החולים. בכך, הן מאפשרות שיפור משמעותי באיכות החיים של חולי הסרטן; ובמקרים מסוימים, אף מאפשרות ריפוי מלא של המחלה.

מהן תופעות הלוואי של התרופות הביולוגיות?

כאמור, הטיפול בתרופות ביולוגיות אינו כרוך בתופעות הלוואי המוכרות, כתוצאה מטיפולים כימותרפיים בסרטן, לרבות הקאות, נשירת שיער והחלשה של המערכת החיסונית. עם זאת, חשוב לזכור כי התרופות האלה נועדו להשפיע על פעילות מערכת החיסון, כדי שתתקוף את הגידול. במקרים מסוימים, הדבר עלול לגרום להתפתחות מחלות אוטואימוניות, מחלות שבהן למעשה מערכת החיסון תוקפת את הגוף עצמו.

מחלות אוטואימוניות העלולות להתפתח כתוצאה מהשימוש בתרופות ביולוגיות כוללות בין היתר פריחה בעור, דלקות מפרקים לסוגיהם השונים, סוכרת מסוג 1, תת פעילות של בלוטת התריס, יתר פעילות של בלוטת התריס, פסוריאזיס. בנוסף, עלולות להופיע דלקות אוטואימוניות באיברים פנימיים בגוף, לרבות המוח, הלב, הלבלב, הכבד ועוד.

מה מנגנון ההשפעה של התרופה הביולוגית? כיצד עלולה להתפתח מחלה אוטואימונית?

מחלות אוטואימוניות מסוגים שונים עלולות להופיע בקרב 20%-30% מהמטופלים בתרופות ביולוגיות לסרטן. ההשפעה עשויה להתרחש מיד לאחר קבלת הזריקה הראשונה, ולעיתים אחרי שהטיפול מסתיים, מספר שבועות או חודשים לאחר קבלת הזריקה האחרונה.

הסיכון האמור עלול להישמע מבהיל עבור חלק מהאנשים, אך חשוב להבין כי ברוב מוחלט של המקרים, ניתן לטפל די בקלות, באמצעות מינון נמוך של סטרואידים, שאפילו אינו גורם לתופעות לוואי משמעותיות. ברוב המקרים, לא ייגרם נזק ארוך טווח לגוף. רוב המחלות האוטואימוניות המתפתחות כתוצאה מהטיפול בסרטן יחלפו מעצמן או עם טיפול מינימאלי שכזה.

רק במקרים נדירים מאוד, התרופות הביולוגיות עלולות לגרום למחלה כרונית או אף למוות. עם זאת, מדובר כאמור בתופעות חריגות ביותר, המאובחנות בקרב פחות מ-3% מהמטופלים בתרופות אלה. זהו שיעור נמוך בהרבה, יחסית לטיפולים אחרים במחלת הסרטן, וגם נמוך בהרבה יחסית לשיעור הקטלניות של הסרטן, במקרה שכלל אינו מטופל.

האם תופעות הלוואי האלה מחייבות החלפת טיפול?

גם אם במהלך הטיפול בתרופות ביולוגיות מופיעות תופעות לוואי, כגון מחלות אוטואימוניות בדרגות חומרה קלות או קשות, חשוב להבין כי הדבר אינו פוגע באיכות הטיפול של התרופה הביולוגית בגידול הסרטני. לכן, הרופא ככל הנראה יבחר שלא להפסיק את הטיפול.

כאמור, יש לזכור כי הטיפול בגידולים הסרטניים בכימותרפיה, בניתוח או בהקרנות עדיין נחשב יותר מורכב, וכרוך בסיכון גבוה יותר לתופעות לוואי ולסיבוכים. עם זאת, חשוב שלא להתעלם מתופעות הלוואי המופיעות במהלך הטיפול. יש להיות קשובים לכל שינוי, כאב או פעילות חריגה בגוף שלכם, ולעדכן בהקדם את הרופא המטפל, בנוגע לכל תופעה, בזמן הטיפול וגם בשבועות ובחודשים שלאחר מכן.

מה צופן העתיד בתחום התרופות הביולוגיות?

בעבר, אנשים שחיו עם סוגי סרטן המוגדרים אלימים, לא זכו להאריך ימים יותר ממספר שבועות או חודשים. כיום, בזכות התרופות הביולוגיות, יש לא מעט מטופלים שנרפאים לגמרי או מנהלים חיים תקינים לצד המחלה, משך שנים ארוכות. המקרה המפורסם ביותר הוא של נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ימי קרטר, שמטופל במלנומה ממאירה כבר מעל 5 שנים. ללא התרופות הביולוגיות, קרטר וחולים רבים נוספים כבר לא היו בין החיים כיום.

היעילות הרבה של התרופות הביולוגיות בטיפול במחלות קשות, ובהן מחלת הסרטן, כמו גם השיעור הנמוך יחסית של תופעות הלוואי הכרוכות בטיפול הביולוגי, הובילו לתנופה אדירה במחקר בנושא זה, ברחבי העולם. למרבה הצער, כיום התרופות האלה יכולות לטפל רק במספר מצומצם יחסית של סוגי סרטן ואינן מתאימות לכל האנשים הסובלים מהסוגים הספציפיים של הסרטן, שבהם היא מטפלת.

כיום מתנהלים מחקרים רבים, המסייעים להבין טוב יותר כיצד כל תרופה משפיעה על כל אדם שיקבל אותה; איך לצמצם את הסיכון לתופעות לוואי, כתוצאה מהשימוש בתרופה; וכיצד לייצר תרופות חדשות, שיטפלו במגוון רחב יותר של מחלות קשות.

לעדכן את הרופא המטפל על כל שינוי במצב הבריאותי. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: תרופות ביולוגיות משפרות במידה ניכרת את הטיפול בסוגי סרטן מסוימים, אך הן עלולות גם לגרום להתפתחות מחלות אוטואימוניות. ברוב המקרים, מדובר בתופעה זמנית. מומלץ להיות קשובים לתופעות הלוואי, ולעדכן את הרופא המטפל על כל שינוי במצב הבריאותי.

פרופ' מיכאל אהרנפלד, מומחה לראומטולוגיה ורפואה פנימית, המרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

  • צור קשר
פרופ' אהרנפלד מיכאל
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום