מאירות עיניים: 15 עובדות על הראייה שלכם

(72)
לדרג

מה יקרה אם תביטו בשמש? מה מבטא קוטר האישון שלנו ומי ממצמץ יותר - גברים או נשים? לרגל יום הראייה הבינ"ל - 15 עובדות מרתקות על הראייה שלנו

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)
בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

נופים ירוקים, שקיעה אדמומית ומבט של אדם אהוב: תארו לעצמכם כיצד היו נראים חייכם אלמלא הייתם מסוגלים לראות? למעשה, ממש ברגעים אלה, בזמן שאתם קוראים את הכתוב, אתם מפעילים את אחד האיברים המורכבים ביותר בגוף: העין.

לרגל יום הראייה הבינ"ל (14.10) פנינו אל ד"ר שמואל גרפי, מומחה לרפואת עיניים ומנתח רפרקציה וקטרקט ברשת המרכזים הרפואיים "עיניים ד"ר לוינגר", שסיפר לנו על 10 עובדות מעניינות אודות הראייה שלנו:

  1. אי אפשר להתעטש כשהעיניים פקוחות – מדובר ברפלקס אוטומטי שגורם לעיניים להיעצם. כדאי לשים לב לכך בייחוד כשאתם נוהגים.

  1. קשתית העין (הקובעת את צבע העין) שלנו הינה בעלת 256 מאפיינים ייחודיים - זאת בהשוואה, למשל, לטביעת אצבע שלה בסה"כ 40 כאלה.

בניגוד לסברה הרווחת, קריאה בחושך לא תזיק לעיניים. צילום: שאטרסטוק

  1. אדם ממוצע ימצמץ בקצב של 12 מצמוצים לדקה - הפעולה מיועדת לנקות את הקרנית מלכלוך ומאבק וכן על מנת למנוע ממנה להתייבש.

  1. במקרים רבים, קרנית העין יכולה להחלים במהירות גם ללא טיפול נאות - פצע עדין בקרנית העין צפוי להחלים מעצמו תוך 48 שעות.

 

  1. כל התינוקות נולדים עיוורי צבעים – ראייתו של תינוק מתפתחת אט אט מגיל לידה ועד גיל 6-8 חודשים. בחודשי חייו הראשונים, ראייתו מעורפלת למדי, יכולת המיקוד שלו מצומצמת מאוד, וכך גם היכולת שלו להבחין בין הצבעים השונים. בחודש הראשון, התינוק רואה את העולם בשחור ולבן, והוא מתקשה להבחין בין גוונים קרובים. הוא מסוגל להבחין בעיקר באור, בצורה כללית ובתנועה. רק בסביבות גיל 3 חודשים, במקביל להתפתחות המוחית, מתחדדת גם יכולת הראייה שלו, והוא מתחיל סוף סוף להבחין בצבעים.

 

  1. קריאה בחושך אינה מזיקה לעיניים - בניגוד לסברה הרווחת, קריאה בחושך לא תזיק לעיניים, אך היא עלולה לאמץ אותן וכתוצאה מכך לגרום לעייפות.

 

  1. מבט ישיר לכיוון השמש עלול לגרום לכוויה ברשתית - הנזק עשוי לחלוף או להיות בלתי הפיך, כלומר – לגרום לעיוורון.

 

  1. קוטר האישון שלנו יכול לבטא רגשות - מפתיע ככל שזה ישמע, האישון שלנו משתנה בהתאם למצב הרוח. כך למשל, כאשר אנחנו מתרגשים ממשהו או נבהלים לפתע - האישונים יתרחבו.

 

  1. כאחוז מהאוכלוסייה סובלים מ"עיוורון צבעים" - התופעה קיימת בעיקר בקרב גברים, ובפועל גורמת לושי להבדיל בין צבע אדום לצבע ירוק.

 

  1. צבע העיניים שלנו יכול להשתנות עד גיל 12 - השינוי מתרחש לרוב בהתאם לרקע הגנטי, אך עשוי לקרות גם בגלל מחלה (כמו למשל, פיגמנטרי גלאוקומה) או על רקע שימוש בטיפות עיניים מסוג מסוים.

 

  1. נשים ממצמצות יותר מגברים - הסיבה לכך היא ככל הנראה אבולוציונית וקשורה להרגלים מתקופת העידן הקודם, שבו נשים היו סורקות את השטח כדי להיזהר מטורפים ולהגן על הצאצאים.

 

  1. שימוש בטלפון נייד עלול לפגוע בראייה - אם אתם "מכורים" לסמארטפון שלכם, שימו לב: שימוש במסכים, לרבות נייד, טאבלט ומחשב עלול לאמץ את מנגנון הראייה מקרוב, מה שמגדיל את הסיכוי העתידי לסבול מבעיות ראייה.

 

  1. העין שלנו יכולה להמשיך לתפקד בצורה מיטבית גם ללא מנוחה כלל - זאת בניגוד לכל שריר אחר בגוף שתפקודו תלוי במנוחה.

 

שימוש במסכים עלול לאמץ את מנגנון הראייה מקרוב ולהגדיל את הסיכוי לסבול מבעיות ראייה. צילום: שאטרסטוק

  1. עין האדם יכולה לזהות 10 מיליון גוונים שונים.

  1. צבע הקשתית הנפוץ ביותר בני אדם הוא חום.

 

  1. העין שלנו יכולה להתמקד בלא פחות מ-50 עצמים שונים מדי שניה - היכולת המדהימה הזאת מתרחשת בשיא המהירות, אך לא בו זמנית.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום