הפלה מלאכותית: היבטים רפואיים

(4)
לדרג
תוכן מקודם

מהן השיטות שבאמצעותן נהוג לבצע הפסקת הריון ואיזו מהן מומלצת יותר? האם מדובר בפרוצדורות שבצידן סיכונים ומהו היתרון בביצוע הליך מסוג זה דווקא אצל רופא פרטי? אם את בהריון ומעוניינת להפסיק אותו בהקדם, המידע הזה מיועד עבורך. כתבה שנייה בסדרה

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
052-8311164

בין שמדובר בטעות או בנסיבות מצערות: נשים רבות נקלעות למצב של הריון בלתי רצוי. בכתבה הקודמת עסקנו בשאלה המשפטית, שדנה בתנאים המתירים לנשים לקבל אישור להפסקת הריון בישראל או במילים אחרות: לעבור הפלה מלאכותית. במאמר שלהלן נתמקד בהיבטים הרפואיים הכרוכים בנושא: מהן השיטות שבאמצעותן ניתן לבצע הפסקת הריון כיום? איזו מהן מומלצת יותר ומה לגבי סיכונים?

 

להיוועץ ברופא נשים המתמצא בתחום הפסקות ההריון. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן להפסיק הריון בלתי רצוי?

ככלל, חשוב שכל אישה שאינה מעוניינת בהיריון, תיוועץ ברופא נשים המתמצא בתחום הפסקות ההריון ותקבל מידע אמין אודות התהליך. מבחינה רפואית, ניתן לבצע הפלה באמצעות אחת מהשיטות הבאות:

פעולה מכנית: פעולה זו מתבצעת תחת הרדמה כללית קצרה, ולעיתים רחוקות בהרדמה מקומית (אשר נמצאת פחות בשימוש, שכן אינה תמיד יעילה בהשגת שיתוף פעולה מצד המטופלת). במהלך הפרוצדורה, מתבצעת הרחבה של צוואר הרחם ולאחריה ריקון תוכן – כלומר ריקון רקמת ההריון. פעולה זו ניתן לבצע באמצעות תהליך "גרידה", שבו למעשה מגרדים את קירות הרחם, או לחלופין- באמצעות צינורית פלסטיק המוחדרת לחלל הרחם ומאפשרת את שאיבת תוכנו. שיטת השאיבה נחשבת עדינה ובטוחה יותר ולכן מומלצת. לאחר כשעה מתום הטיפול המטופלת משתחררת לביתה, וכבר למחרת היום היא יכולה לשוב לפעילות רגילה לחלוטין.

טיפול תרופתי: הכוונה היא לטיפול באמצעות תרופות הגורמות לגוף לעבור תהליך זהה לתהליך ההפלה הטבעית. לשם כך, משתמשים בשתי תרופות הניתנות בהפרש של יומיים ומשלימות בפעולתן זו את זו - הראשונה גורמת להתרופפות הקשר שבין ההיריון לבין הרחם, והשנייה - להתכווצות הרחם ולפליטת החומר ההריוני. הטיפול התרופתי כרוך בכאבים באזור הרחם, הנגרם מהתכווצויות הרחם לאחר השימוש בתרופה השנייה, וכן בדימום שנמשך מספר ימים (ולעיתים גם מספר שבועות), עד שההריון נפלט במלואו.  חשוב לבצע בדיקת אולטרסאונד 2-3 שבועות לאחר הטיפול, על מנת לוודא שהרחם אכן התרוקן. אם הדימום חמור או שהכאבים אינם נסבלים יש להיוועץ ברופא המטפל, ובמקרים מסוימים אף לפנות לבדיקה.

מהם היתרונות והחסרונות של כל שיטה, ובאיזו מהן מומלץ לבחור?

לשיטה התרופתית מספר חסרונות ברורים: ראשית, היא מעט מסורבלת, ומצריכה מהאישה להגיע למוסד הרפואי פעם נוספת לצורך קבלת התרופה השנייה. כמו כן, חולף זמן רב יותר עד שהיא יכולה לנשום לרווחה ולדעת שהטיפול הוכתר בהצלחה. מעבר לכך, השיטה התרופתית כרוכה בדימום, בכאבים ובאי נוחות. יתרה מכך, היא מבטיחה רק בין 90-95% הצלחה. לפיכך, קיים סיכוי שבכל מקרה האישה תאלץ לעבור גם את הפעולה המכנית. לעומתה, השיטה המכנית קצרה ומהירה. כאשר האישה מתבשרת שהכל עבר בהצלחה בתום הטיפול, היא יכולה להותיר את העניין מאחוריה ולשוב ללא דיחוי למסלול חייה הרגיל.  בנוסף, לאור העובדה שניתן לנקוט באמצעי מניעה באופן מידי לאחר הטיפול, האישה יכולה לחזור לפעילות מינית במהרה. מעבר ליתרונות אלה, חשוב לציין כי ביצוע הפסקת הריון באמצעות פעולה זו, מאפשר לאשה לבחור להתקין התקן תוך רחמי, אותו ניתן להחדיר לרחמה בקלות כבר בעת הפעולה, מה שחוסך את הצורך בהתקנתו במועד אחר, וגם מונע ממנה את אי הנוחות שב"ד כרוכה בהתקנתו. לעומת זאת, נשים הבוחרות לעבור הפלה באמצעות השיטה התרופתית יאלצו להמתין מספר שבועות עד לקבלת אישור שההיריון אכן הסתיים, ורק אז יוכלו לנקוט באמצעי מניעה ולחזור לחיי מין פעילים.

האם הפלה מלאכותית כרוכה בסיכונים או משפיעה על הסיכוי להרות שוב בעתיד?

באופן כללי, חשוב להבין כי לא קיימת פעולה רפואית שאינה כרוכה בסיכונים. עם זאת, הנתונים מראים כי ביצוע הפלה ע"י גורם מקצועי ומיומן הינה אחת הפעולות הבטוחות ביותר. למעשה, שיעור הסיבוכים בפעולה כזאת הוא נמוך מאוד ועומד על פחות מאחוז בודד בלבד. בעניין זה חשוב להבהיר כי רוב הסיבוכים האפשריים אינם כרוכים בהשלכות ארוכות טווח על בריאות האישה, על פוריותה או על יכולתה להרות וללדת בעתיד. לצורך הדוגמה, גם אם מתפתח זיהום רחמי לאחר ביצוע הפעולה, הרי שמתן טיפול אנטיביוטי במשך מספר ימים פותר את הבעיה ברובם המכריע של המקרים.

רק לאחר אישור מטעם ועדה מיוחדת מטעם משרד הבריאות. צילום: שאטרסטוק

היכן כדאי לבצע את הליך ההפלה?

כיום ניתן לבצע הפלה מלאכותית (לאחר אישור של ועדה רפואית בהתאם לחוק) הן במסגרת פרטית והן במסגרת ציבורית. אמנם, אין הבדל בין התרופות הניתנות במסגרת הפרטית לעומת אלה הניתנות במסגרת הציבורית, אך בחירה ברופא פרטי תאפשר למטופלת לבחור את המטפל המועדף עליה, ולרוב תאפשר את זמינותו הרבה בכל סוג טיפול שבו תבחר. מאחר שברוב המקרים הפלה מלאכותית מבוצעת באופן חד פעמי, נשים רבות מעדיפות להשקיע את כספן ולזכות בטיפול אישי ונגיש.

לסיכום: בישראל ניתן לבצע הפסקת הריון באופן יזום, רק לאחר אישור מטעם ועדה מיוחדת מטעם משרד הבריאות. טיפול זה ניתן לבצע באמצעות פעולה מכנית, הכרוכה בהרדמה כללית קצרה ובטוחה, או באמצעות טיפול תרופתי שעלול להיות כרוך באי נעימות ובסיכון לדימום המחייב טיפול. בהיותה קצרה, נוחה ובטוחה, נראה שהשיטה המומלצת מבין השתיים היא המכנית. יחד עם זאת, מסיבות שונות, חלק מהנשים מעדיפות להימנע משיטה זו, ועבורן קיימת השיטה התרופתית. בכל מקרה, על כל אישה לשקול מהי הדרך המועדפת עליה. לדעתי, ראוי שהחשש מסיבוכים (נדירים) הכרוכים בפעולה המכנית, לא יהווה שיקול מרכזי. כאמור, נשים רבות מעדיפות לבצע את ההליך באופן פרטי, מה שמאפשר להן לזכות ביחס אישי, מקצועי וזמין ולליווי פרסונלי בעת הטיפול ולאחריו.

 

ד"ר אהוד רז, הוא מומחה ברפואת נשים, בעל נסיון של 25 שנים בביצוע הפסקות הריון.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום