הפריה חוץ גופית: מהו המפתח להריון תקין?

(11)
לדרג
תוכן מקודם

מעשנת? סובלת מעודף משקל? נמצאת בסטרס? אורח החיים אינו משפיע רק על מצב הבריאות היומיומית, אלא גם על איכות הביציות ועל יכולת הגוף לפתח הריון תקין. לכן, לקראת טיפולי הפריה חוץ גופית ובמהלך הטיפולים, חשוב להקפיד על אורח חיים בריא

רופאת גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחית ליילוד וגינקולוגיה
077-2310218 (מספר מקשר)

נשים המנסות להיכנס להריון באופן טבעי במשך שנה ללא הצלחה, מגיעות בדרך כלל לבירור רפואי. מצב זה מוגדר על ידי הרפואה כאי-פריון. בכ-40% מהמקרים, סיבת אי הפריון קשורה באשה, ב-40% נוספים מקור הבעיה בגבר. בשאר המקרים, מדובר בשילוב של שני בני הזוג או בגורמים בלתי מוסברים.

בחלק מהמקרים, ניתן יהיה לפתור את בעיית אי הפריון באמצעות טיפול תרופתי, אך במקרה שהטיפול התרופתי אינו מצליח, ניתן לפנות לטיפולי IVF  - In Vitro Fertilization ובעברית - הפריה חוץ גופית.

 

כיצד מתבצעת הפריה חוץ גופית?

הפריה חוץ גופית, כשמה כן היא - הפריה של ביצית על ידי זרע, הנעשית מחוץ לגוף האשה, בתנאי מעבדה. הטיפול מורכב ממספר שלבים: ראשית, הכנה של גוף האשה, הכוללת טיפול תרופתי הניתן בזריקות, כדי לעודד את הביציות להבשיל בתוך השחלות.

במקביל לטיפול מתבצע מעקב של בדיקות דם ואולטרסאונד, לבדיקת גודל הזקיקים בשחלות. כאשר הזקיקים מגיעים לגודל מסוים, ממנו ניתן להסיק כי הביציות בשלות, הן נשאבות ומועברות למעבדה.

הביציות נבדקות, ואלו שנמצאות מתאימות עוברות לתהליך ההפריה עצמו, הנעשה ברוב המקרים על ידי הפגשת הביצית עם הזרע. אם יש בעיה כלשהי בזרע, שאינה מאפשרת לו להפרות את הביצית בעקבות המפגש, ניתן להחדיר אותו פיזית לתוך הביצית.

לאחר תהליך ההפריה, מתבצע מעקב אחר ההפריות התקינות, חלוקת הביציות והתפתחות עוברים. אם הימים הראשונים שלאחר התהליך מראים התקדמות תקינה, ייבחר העובר שהתפתחותו התקינה ביותר ויוחזר לתוך רחם האישה. שבועיים לאחר מכן, תעבור האישה בדיקת הריון, בציפייה לראות השתרשות של העובר.

עישון מפחית את סיכויי ההצלחה של טיפולי הפריה חוץ גופית בכ-60%! צילום: שאטרסטוק

אילו הרגלים לא בריאים עלולים להשפיע לרעה על הצלחת הטיפולים?

כמתואר לעיל, הפריה חוץ גופית היא תהליך מורכב, המצריך תיאום בין אלמנטים רבים כדי שתושג הצלחה. כיום ידוע כי הרגלים מסוימים הקשורים באורח חיים לא בריא, עשויים להשפיע על אחוזי ההצלחה בכניסה להריון, גם כשמדובר בנסיונות התעברות טבעיים ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בכניסה להריון בעזרת טיפולי פוריות.

מהם ההרגלים העלולים להשפיע לרעה על הצלחת הטיפול?

 

משקל עודף

משקל האשה הוא פקטור משמעותי ביותר להצלחת טיפולי הפריה חוץ גופית. נשים עם BMI גבוה מ-30 מתקשות להשיג תוצאות טובות במהלך הטיפולים, וגם במהלך ההריון עצמו הן יהיו חשופות הרבה יותר לסיבוכים, כגון: סוכרת הריון, יתר לחץ דם הריוני וכו'.

פעמים רבות מגיעות לטיפולי הפריה נשים הסובלות מתסמונת השחלות הפוליציסטיות. עודף משקל בנשים אלה, ישפיע על כמות התרופות להן יידרשו במהלך הטיפול ועל אורך הטיפול, ואף יפגע באיכות הביציות וביכולת ההשתרשות של העוברים. כלומר, יפחית משמעותית את סיכויי ההצלחה של הטיפול. מנגד, קשיים בטיפולי הפריה חוץ גופית עלולים להיות גם מנת חלקן של נשים שסבלו בעבר מאנורקסיה וממשקל נמוך במיוחד.

 

עישון

שימו לב, עישון מפחית את סיכויי ההצלחה של טיפולי הפריה חוץ גופית בכ-60%! העישון פוגע באיכות הביציות, משפיע על רירית הרחם ופוגם ביכולת ההשתרשות של העובר. עישון עלול להוביל להשלכות בלתי רצויות גם בהמשך ההריון.

 

לחץ נפשי וסטרס

בקרב נשים הסובלות מסטרס גבוה או מחרדות, נמצאו רמות גבוהות של אדרנלין ואיכות ביציות ירודה, יחסית לנשים שלא דיווחו על תחושות דומות. בנוסף, גם חוסר שינה נמצא כגורם הפוגע בסיכויי ההצלחה של הטיפולים.

 

מחסור בוויטמין D

נמצא כי בקרב נשים הסובלות ממחסור בוויטמין D, קיים אחוז גבוה יותר של הפלות חוזרות.

 

כיצד ניתן להגדיל את סיכויי ההצלחה של הטיפולים, באמצעות אימוץ אורח חיים בריא?

על פי הוראות משרד הבריאות, מומלץ לכל אשה המעוניינת להיכנס להריון לצרוך ויטמין D, חומצה פולית ויוד. בנוסף, יש להקפיד על פעילות גופנית מאוזנת, כלומר – הקפדה על שגרה פעילה, שאינה מעמיסה על הגוף יתר על המידה.

יש להקפיד על דיאטה ים תיכונית, המורכבת בעיקר מפירות וירקות, שמן זית, דגים וקטניות, להפחית בפחמימות ובג'אנק פוד, לאכול ארוחות מסודרות, לישון טוב ולהפסיק לעשן.

גם ירידה בשיעור של 15% מהמשקל, עשויה ליצור הבדל משמעותי בסיכויי ההצלחה של הטיפולים. פעמים רבות, מומלץ לנשים הסובלות ממשקל עודף ומעוניינות בטיפולי הפריה, להוריד ממשקלן לפני הכניסה לתהליך הקשה והמורכב של הטיפולים.

בקרב חלק מהנשים, ירידה במשקל יוצרת שינוי כה משמעותי, עד כדי כך שהן נכנסות לאחר מכן להריון באופן טבעי. ולראייה: קיימים מקרים רבים של נשים שנכנסו להריון טבעי, לאחר שעברו ניתוח בריאטרי.

כאמור, חלק גדול מהצלחת הטיפול קשור גם במצב הנפשי של האישה. לכן, רצוי לשמור ככל הניתן על רוגע ושלווה. זוהי משימה מאתגרת לאורך הטיפולים, היוצרים בפני עצמם מתח נפשי לא מבוטל. פעילות גופנית מומלצת גם בהיבט זה, מכיוון שפעילות גופנית תורמת לשחרור מתחים, להורדת סטרס ולשיפור מצב הרוח.

 ירידה בשיעור של 15% מהמשקל, עשויה ליצור הבדל משמעותי בסיכויי ההצלחה של הטיפולים. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: אורח חיים לא בריא עלול להשפיע על אחוזי ההצלחה של טיפולי הפריה חוץ גופית - לפגוע באיכות הביציות, ביכולת ההשתרשות של העוברים, לגרום להפלות חוזרות ולהוביל לטיפולים מרובים, הכוללים מינון תרופתי גבוה. לקראת הטיפולים, חשוב להקפיד על תזונה נכונה, לשמור על משקל תקין, לא לעשן, לעסוק בפעילות גופנית באופן שוטף, ולשמור ככל האפשר על רוגע ושקט נפשי.

ד"ר פולינה אוסטרובסקי היא מומחית לגינקולוגיה ופריון, רופאה בכירה ביחידה להפריה חוץ גופית בביה"ח לניאדו ובהרצליה מדיקל סנטר.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר אוסטרובסקי פולינה
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום