בריאות העיניים: 8 הרגלים מסוכנים לראייה

(139)
לדרג
תוכן מקודם

ישנים או מתרחצים עם עדשות מגע? צמודים מסביב לשעון למסך המחשב והסמארטפון? משפשפים את העיניים בחוזקה? אתם פוגעים בראייה שלכם. אם תקפידו לקיים את הטיפים החשובים שלנו, תשמרו היטב על העיניים שלכם

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

"מה בן אדם צריך?... שתי עיניים לבדוק בהן את השמיים", כותב מאיר שלו בספרו "יונה ונער". על אף שרובנו לא יכולים לדמיין את חיינו ללא ראייה, אין מספיק מודעים למספר כללי זהירות בסיסיים החיוניים לשמירה על הראייה. במאמר זה, נסקור שמונה הרגלים לא נכונים, העלולים לפגוע בבריאות העיניים. כדאי לקרוא ולהפנים היטב, כדי למנוע בעיות עיניים.

שינה עם עדשות מגע מעלה באופן משמעותי את הסיכוי להתפתחות כיב בקרנית. צילום: שאטרסטוק

  1. שינה או הירדמות עם עדשות מגע

קל מאוד להירדם עם עדשות מגע, אך מעטים יודעים שהדבר עלול להסתיים בנזק לראייה. הסיבות לכך רבות. כאשר עדשת המגע מכסה את העין, היא חוצצת בינה לבין הסביבה, מפריעה לפיזור החמצן על פני העין ו"חונקת" אותה. העניין חשוב במיוחד, מכיוון שלקרנית כמעט שאין אספקת דם וחמצן, העין נסמכת על אוויר החדר כדי לנשום. בנוסף, עדשות מגע עלולות לגרום לזיהומים קשים בעין, גם אם מדובר בלילה אחד בלבד של שינה עם עדשות. למעשה, שינה עם עדשות מגע מעלה באופן משמעותי את הסיכוי להתפתחות כיב בקרנית. הביטוי לכיב הוא הופעת  כאב עז ולעיתים אובדן ראייה בעין הנפגעת.

  1. שפשוף העין בחוזקה

אם אתם מרבים לשפשף בחוזקה את העין, אתם מגדילים את הסיכון לפגיעה במשטח החיצוני של העין ולחדירת חיידקים וחלקיקים זרים העלולים לפגוע בעין. בנוסף, שפשוף העין עלול לזרז או להחמיר הופעת מחלות עיניים תורשתיות, כגון קרטוקונוס (קרנית חרוטית). מדובר במחלה המהווה סיבה אמיתית לדאגה, בעלת שכיחות גבוהה יחסית במזרח התיכון.

  1. הסתכלות ממושכת במסכים

ישראל היא אחת המדינות המובילות בזמן הממוצע בשימוש מסכי מחשב. מגמה זו הולכת וגוברת בגיל צעיר. על פי הערכות, עד גיל 7 הילד הישראלי כבר הספיק להיחשף למסך משך כשנה מחייו! שימוש ממושך במסך, גם עבור מבוגרים ובמיוחד עבור ילדים, מאמץ מאוד את שרירי הראייה ומעלה את הסבירות לשינוי מספר בעדשות. דרך מומלצת להתמודד עם סיבוכי העיניים, הכרוכים בבהייה ממושכת במסכים, היא כלל ה-20-20-20: לעשות הפסקה, להסתכל על עצם במרחק 20 רגל (כ-8 מטר), במשך 20 שניות, פעם ב-20 דקות שימוש במסך.

  1. וויתור על בדיקות העיניים השנתיות

טעות נפוצה לחשוב שבדיקות עיניים עוסקות רק בבריאות מערכת הראייה שלנו. למעשה, בדיקת עיניים עשויה לסייע בהערכת מצב הבריאות הכללי של הנבדק, ובפרט היבטים מסוימים בבריאות המוח. בנוסף, בדיקת עיניים שגרתית עשויה לאתר מחלות מסכנות ראייה, כגון: גלאוקומה, מחלת עין סוכרתית או ניוון מקולרי בשלב מוקדם.

לאור כל אלה, בהתאם לגיל, למצב הבריאותי הכללי ולהיסטוריה המשפחתית, אנו ממליצים לחלק מהמטופלים להיבדק בתדירות גבוהה יותר מאחת לשנה. הבדיקות עשויות לאתר מחלות בשלבים מוקדמים, לשפר את היכולת שלנו לטפל בהן ולרמוז על צורך בטיפולים נוספים מחוץ לתחום העיניים.

  1. הימנעות מהרכבת משקפי שמש

משקפי שמש מגינות על העיניים מפני קרינה על סגולה, הידועה כקרינת UV (ראשי תיבות: אולטרה סגולה; Ultra violet). קרינת UV עלולה להעלות את הסיכון להתפתחות מספר מחלות עיניים, כגון קטרקט וניוון מקולרי ולהגביר את הסיכון למצב שנקרא פטרגיום (Pterygium - מצב שבו צומחת על העין רקמה בלתי תקינה). לכן, מומלץ להשתמש במשקפי שמש, המסננות לפחות 99% מקרני ה-UVA ומקרני ה-UVB.  מומחים מציעים לבחור גם משקפי שמש המסננים כ-75%-90% מהאור הנראה, משקפיים שהעדשות שלהן מאפשרות זיהוי צבעים תקין.

  1. אי הקפדה על הסרת איפור לפני השינה

שינה עם איפור, במיוחד איפור סביב העין (כגון: מסקרה) עלולה להוות סכנה. במהלך הלילה, כשאנו זזים, מתגרדים, או אפילו מזיזים את הראש על פני הכרית, אנו עלולים לגרום לכניסת האיפור לתוך העיניים, דבר העלול לגרום לזיהום או לתגובה דלקתית שתצריך טיפול תרופתי ממושך.

7. עישון

אחד הדברים הטובים ביותר שתוכלו לעשות למען הראייה שלכם (והבריאות באופן כללי!) הוא הפסקת עישון. קיימת הסכמה רחבה בעולם הרפואי, בנוגע להשפעה ההרסנית של עישון על הראייה והבריאות הכללית. בין המחלות, מפרסם האיגוד האמריקני לרפואת עיניים, כי העישון גורם לעליה בשכיחות ההופעה של עין יבשה, קטרקט, ניוון מקולרי (AMD) גילי, בעיות של עצב הראייה ומחלת גרייבס, העלולה לגרום לבלט של העין.

מעלה משמעותית את הסיכון לזיהומים מסוכנים הפוגעים בקרנית. צילום: שאטרסטוק

8. כניסה למים או מקלחת עם עדשות מגע

בדומה לשינה עם עדשות מגע, גם מקלחת או שחייה עם עדשות מגע מעלה משמעותית את הסיכון לזיהומים מסוכנים הפוגעים בקרנית. בשני המקרים, המנגנון לפגיעה בראייה דומה: היווצרות כיב זיהומי, העלול להשאיר צלקת על פני העין.

לסיכום: אל תזניחו את בריאות העיניים. הקפדה על בדיקה שנתית אצל רופא עיניים, ושמירה על מספר כללי זהירות בסיסיים אותם מנינו לעיל, הם הבסיס לראייה טובה ולעיניים בריאות לאורך שנים ארוכות.

ד"ר אליה לוינגר, מומחה למחלות קרנית ועין חיצונית, מנתח רפרקציה, קטרקט וקרנית ב"עיניים" - המרכז הרפואי בת"א וב"עתידים מדיקל סנטר", מנהל שירות קטרקט ב"איכילוב".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום