מדיה חברתית: מה היא עושה לבריאות הנפשית של מתבגרים?

(11)
לדרג

הורים, חשבתם פעם מהן ההשלכות של שימוש תדיר במדיות החברתיות על בריאות הילדים שלכם? מחקר חדש שנערך באנגליה בחן את הנושא

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

הסמארטפונים הם כבר חלק בלתי נפרד מחיינו ומחיי ילדינו, אנו צמודים אליהם כמעט לכל אורך שעות היממה ואפשר לומר כי השימוש בהם שינה את הדרך שבה אנו מתקשרים זה עם זה ואת מערכות היחסים שלנו, בעיקר בשל השימוש התדיר ברשתות החברתיות.

מחקר חדש שנערך לאחרונה באנגליה ביקש לבדוק כיצד השימוש במדיה החברתית משפיעה על הבריאות הנפשית של מתבגרים. תוצאות המחקר התפרסמו בכתב העת The Lancet Child and Adolescent Health.

מה כלל המחקר?

החוקרים בחנו את הנתונים ממחקר Our Future Study, שכלל 12,866 צעירים בגילאי 13-16 שנים באנגליה. במסגרת המחקר נבחן היקף השימוש במדיה חברתית  - משימוש שבועי או פחות מכך ועד שימוש בהיקף של מספר פעמים ביום. המחקר התחלק לשלושה שלבים, מגילי 13-14 שנים (שלב ראשון) ועד שהמשתתפים היו בני 15-16 שנים (שלב שלישי).

במהלך המחקר בחנו החוקרים את הבריאות הנפשית של הנחקרים באמצעות שאלון GHQ12 (General Health Questionnaire), כאשר מדד של שלוש נקודות ומעלה העיד על מצוקה פסיכולוגית. כמו כן, בחנו את הבריאות הכללית של הנחקרים בשלב השלישי של המחקר (שביעות רצון מהחיים, תחושת חיוניות, שמחה וחרדה, עם דירוג בין 1-10 נקודות), ובנוסף בחנו החוקרים את החשיבות של חשיפה לבריונות ברשת, חסך שינה ופעילות גופנית.

בנות נמצאו פגיעות יותר מבנים. צילום: שאטרסטוק

מהן תוצאות המחקר?

שימוש תדיר מאוד באמצעי מדיה חברתית עלה מהשלב הראשון ועד השלב השלישי: מ-34.4% ל-61.9% בבנים ומ-51.4% ל-75.4% בבנות.

שימוש תדיר מאוד במדיה החברתית בשלב הראשון ניבא מדדי GHQ12 (מדדים להערכת מצוקה פסיכולוגית) גבוהים יותר בשלב השני בבנות ובבנים.

שימוש תדיר מאוד במדיה החברתית לאורך השלבים הראשון והשני של המחקר, ניבא בריאות כללית ירודה רק בבנות, בפרט בהערכת שביעות רצון מהחיים, שמחת חיים וחרדה.

כאשר החוקרים לקחו בחשבון חשיפה לבריונות ברשת, שינה ופעילות גופנית הם מצאו כי נחלש הקשר בין שימוש במדיה החברתית ובין מדדי GHQ12 גבוהים, שביעות רצון מהחיים, שמחת חיים וחרדה בבנות, כך שפרט לקשר עם חרדה, יתר הממצאים לא נותרו מובהקים סטטיסטית. עם זאת, הקשר עם מצוקה פסיכולוגית בבנים נותר מובהק סטטיסטית.

מהי מסקנת החוקרים?

החוקרים קוראים לשקול לשלב התערבויות לשיפור הבריאות הנפשית, במטרה למנוע או לשפר את העמידות לחשיפה לבריונות ברשת בקרב מתבגרים ולהבטיח שינה מספקת ופעילות גופנית הולמת בצעירים אלו.

 

מהי השורה התחתונה?

מתוצאות המחקר עולה קשר בין שימוש תדיר באמצעי מדיה חברתית ובין השפעה שלילית על הבריאות הנפשית. קשר זה עשוי לנבוע מחשיפה למעשי בריונות ברשת, חסך שינה, או ירידה בפעילות גופנית והיה בולט במיוחד בבנות צעירות.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום