תרומת ביציות: כל מה שחשוב לדעת

(0)
לדרג
תוכן מקודם

איכות הביצית היא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר בתהליך הכניסה להריון. באמצעות תרומת ביציות, גם נשים שאינן יכולות להתעבר על ידי הפריית ביצית של עצמן - מקבלות הזדמנות להיכנס בהצלחה להריון

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
03-5281450

תרומת ביציות היא הליך שנועד לסייע לנשים הסובלות מרזרבה שחלתית ירודה. המשמעות של רזרבה שחלתית ירודה היא כי השחלות שלהן כלל לא מתפקדות או ששארית הזקיקים והביציות שלהן מאוד נמוכה. לפני קרוב לעשור, עבר בישראל חוק תרומת ביציות, המאפשר לבצע את ההליך בגבולות ישראל. עם זאת, נוכח רגולציה מסובכת ומיעוט תורמות, נשים רבות בוחרות לקבל תרומת ביצית בחו"ל. אפשרות זו מעלה בצורה משמעותית את הסיכוי להריון ולידה, ומהווה פתרון לקבוצת נשים גדולה מאוד. עבורן, זו הדרך היחידה להיכנס להריון וללדת.

לבחון את הבריאות הפיזית והנפשית של התורמת. צילום: שאטרסטוק

אילו נשים נזקקות לתרומת ביצית?

מצב של רזרבה שחלתית ירודה עלול להיווצר בכל גיל, אך נחשב שכיח במיוחד בגיל מתקדם. למעשה, מגיל 45 ומעלה, הסיכוי להריון ולידה בעקבות הפריה של ביציות האשה עצמה - כמעט אפסי. בנוסף, מגיל 45 ומעלה, בדרך כלל מפסיק משרד הבריאות לממן את טיפולי ההפריה, כך שעבור נשים בגילים אלה, תרומת ביציות עשויה להיות הדרך היחידה להרות וללדת.

תרומת ביציות עשויה להוות פתרון גם עבור נשים צעירות יותר, הסובלות מבעיה גנטית שלא ניתן להתגבר עליה או מאיכות ביציות ירודה, וכן לנשים שחוו כשלונות חוזרים ונשנים של טיפולי הפריה רגילים.

מי הנשים היכולות לפי חוק לתרום ביציות?

חוק תרומת ביציות, שנכנס לתוקף בשנת 2010, קובע מי הנשים בישראל היכולות לשמש כתורמות: עליהן להיות בגיל 21 עד 35 ולעבור אישור של ועדה רפואית שאת נציגיה ממנה משרד הבריאות. תפקיד הוועדה לבחון את הבריאות הפיזית והנפשית של התורמת, להבטיח את השתתפותה בהליך מתוך רצון חופשי, ולברר את מצבה הסוציו-אקונומי. בשל מורכבות ההליך, יש מעט תורמות ביצית בישראל. לעומת זאת, קיימת זמינות גבוהה לתרומות ביצית מחו"ל.

האם יש לנתרמת אפשרות לבחור את תורמת הביצית?

תרומת ביצית היא אנונימית. כלומר: אין לנתרמת כל אפשרות לגלות את זהותה של התורמת או להיפך. יחד עם זאת, תוכל הנתרמת למקד את בחירתה באמצעות פרמטרים חיצוניים: גובה, צבע עיניים, צבע שיער וכו'. כשמדובר בתורמת מחו"ל, ניתן לבחור מקטלוג מצולם בו תראה הנתרמת את תמונות התורמות, ללא מידע על זהותן.

אילו בדיקות עוברת תורמת הביצית?

כל תורמת ביצית עוברת בדיקות סקר לגילוי מחלות מדבקות כגון: צהבת זיהומית B ו-C ובדיקת HIV. בנוסף, מחייב משרד הבריאות הישראלי ביצוע בדיקות גנטיות לאיתור ליקויים כרומוזומליים מבניים, ולבירור נשאות מחלות גנטיות (כגון: ניוון שרירים וסיסטיק פיברוזיס). אם הפריית הביצית תיעשה מזרע בן הזוג של הנתרמת, רצוי שגם הוא יעבור סריקה גנטית, וניתן יהיה לערוך בדיקות נוספות לתורמת, בהתאם לממצאים שיעלו מהבדיקה של בן הזוג. אם הנתרמת נכנסת להליך כאם יחידנית ונזקקת לשירות מבנק הזרע, מומלץ לבחור במנות זרע של תורמים שעברו גם הם סריקה גנטית, כדי להקטין את הסיכון לליקויים גנטיים בעובר.

אילו הכנות עוברת הנתרמת לקראת תרומת הביצית?

התהליך שעוברת הנתרמת לקראת תרומת ביצית כולל הכנה מלאכותית של הרחם לקראת הריון. ההכנה מתבצעת באמצעות כדורים, המיועדים לנטילה דרך הפה, ונרות לשימוש וגינאלי, הגורמים לגוף לחקות את המתרחש בתהליך הביוץ. אם מדוברת בתורמת מחו"ל, גם הפריית הביציות עצמה תיעשה בחו"ל. לשם כך, יש צורך להקפיא את הזרע שישמש להפרייה.

כיצד מתבצע תהליך ההפריה של הביצית?

התורמת תעבור תהליך של שאיבת ביציות. בכל סבב של תרומת ביצית, מוקצות לנתרמת 6 ביציות בשלות, המופרות במעבדה על ידי זרעון יחיד. החזרת העוברים תיעשה בישראל, כך שלא נדרש מהנתרמת להגיע לחו"ל בעצמה. אופן החזרת העוברים ייקבע על ידי הרופא המטפל בארץ, בתיאום עם ההורים לעתיד. הדרך האידיאלית היא החזרה מבוקרת של עוברים טריים. עם זאת, במקרים מסוימים, יש יתרונות דווקא להקפאת עוברים. לפני החזרת העוברים לרחם, תתבקש הנתרמת לדאוג לשלפוחית שתן מלאה, כדי לאפשר להדמיית אולטרסאונד (הנעשית תוך כדי ההחזרה) - להיות מדויקת ככל האפשר. 12 ימים לאחר מכן, תבצע הנתרמת בדיקות דם לבירור הריון.

אחוזי הצלחה גבוהים מאוד. צילום: שאטרסטוק

האם יש סכנה לסיבוכים או תופעות לוואי בעקבות ההליך?

הכנת הרחם של הנתרמת היא הליך די פשוט, שאינו כרוך בתופעות לוואי. הסיבוך העיקרי האפשרי בהליך החזרת העוברים הוא הריון מרובה עוברים, אך באמצעות הקפדה על החזרה של עובר או שניים לכל היותר, ניתן להימנע מסיבוך זה.

מהם אחוזי ההצלחה של הליך תרומת ביציות?

אחוזי ההצלחה של תרומת ביציות גבוהים מאוד ועומדים בממוצע על קרוב ל-50% הצלחה בכל מחזור של החזרת עוברים, כך שקיים סיכוי מאוד גבוה להשיג הריון, ובסופו של דבר גם לידה, תוך מספר טיפולים קטן.

האם התורמת יכולה להתחרט - ולחזור בה מתרומתה?

כל עוד הביציות לא הופרו, רשאית התורמת לחזור בה מתרומתה, אך מרגע ביצוע ההפרייה אין באפשרותה להתחרט.

לסיכום: מעוניינת בהריון ובלידה, אך מתברר כי את סובלת מרזרבה שחלתית ירודה? אל ייאוש: יש אפשרות להיעזר בתרומת ביצית, בדרך לתינוק הנכסף. קבלת תרומת ביצית בישראל עלולה להיות מסובכת יחסית. בנוסף, קיימת אפשרות להיעזר בתרומה מחו"ל.

פרופ' יעקב לברון הוא מומחה למיילדות, גניקולוגיה ופריון, רופא בכיר ביחידה להפריה חוץ גופית במרכז הרפואי "שיבא" בתל השומר.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום