כאב ממקור שרירי: הכל מתחיל ביציבה נכונה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

יושבים בזווית לא נוחה מול המחשב? לאורך זמן, הגוף עלול לפתח כאב ממקור שרירי - ולא כתוצאה מדלקת, כמו שרבים סבורים בטעות. החדשות הטובות: טיפול לשיכוך כאב יפתור את הבעיה, ולאחר מכן "חינוך" ליציבה נכונה יקטין את הסיכון להישנות הכאב

שלושה סוגי שרירים קיימים בגוף האדם. שריר משורטט, שריר חלק ושריר הלב. שריר חלק נמצא באברים פנימיים ותפקידם לווסת את תפקוד שלהם. שריר הלב מתכווץ באופן עצמוני כדי לייצר את תפוקת הלב. לצורך הכתבה נדון רק בשריר משורטט שהוא חלק נכבד של השלד. בגוף האדם מפוזרים 650 שרירים, שתפקידם להניע ולייצב את הגוף. מכיוון שהשרירים פועלים באופן רצוף במשך כל שעות היממה, פעמים רבות במהלך החיים אנו חווים כאבים אקוטיים ו/או כרוניים שמקורם בשריר אחד או בקבוצות של שרירים.

שריר משורטט מתכווץ בשני אופנים עיקריים. התכווצות קונצנטרית, זו התכווצות תקינה כאשר שריר מיצר כח בתכו כדי להתקצר. לעומתה, התכווצות אקסצנטרית בה שריר מתארך תוך כדי מאמץ. התכווצות זו אינה רצויה ויש לה תפקיד חשוב בהתפתחות כאבי שרירים.

בישיבה ממושכת על כיסא מול המחשב, הכתפיים עולות כלפי מעלה. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לכאב ממקור שרירי?

הגורמים לכאב ממקור שרירי, שאינם קשורים לחבלות חיצוניות של השריר, נובעים מפעולות שכיחות ויומיומיות: מאחר שבני האדם עומדים על שתי רגליים ולא על ארבע רגליים כמו בעלי החיים, לא פעם מבלי להתכוון, אנו מפעילים את השרירים שלנו באופן שונה מהמנחים האנטומיים הרצויים. העומס הקבוע על השרירים והמנחים האנטומיים הבלתי רצויים, עלולים לגרום לכך שהשריר באזור מסוים יימתח כפי שקורה  בהתכווצות אקסצנטרית. אם לא מרפים את השריר, הוא מתחיל להתכווץ בצורה מתמדת, ללא הרפיה בנקודות מסוימות.

כך, למשל: בישיבה ממושכת על כיסא מול המחשב, הכתפיים עולות כלפי מעלה, השרירים נמתחים ואם לא משחררים אותם באופן יזום, הם מתחילים להתכווץ. זו גם הסיבה לכך שבעידן המודרני, כאב ממקור שרירי נפוץ מאוד בעיקר בצוואר ובשכמות. הכיווץ הנקודתי של השריר גורם לירידה באספקת הדם אליו (איסכמיה). כשמתרחשת ירידה בזרימת הדם, השריר "סובל" יותר והסבל מתבטא בכיווץ נוסף. בתהליך זה, נוצר למעשה "מעגל קסמים": השריר מתכווץ כתוצאה מפעילות יומיומית - זרימת הדם אליו פוחתת - פחות חמצן מגיע אל השריר - השריר מתכווץ עוד יותר - וחוזר חלילה. כתוצאה מהכיווץ הנקודתי, מתחילות להתפתח על גבי השריר רצועות קשות ומעין בלוטות קטנות בתוך הרצועות, הנקראות "נקודות הדק" או "טריגר פוינט". נקודות ההדק כולאות בתוכן את האנרגיה של הכיווץ והתהליך מתורגם לכאב אזורי בשריר. חשוב לציין כי הכאב במקרים אלה אינו תוצר של דלקת, אלא של חוסר חמצון באזור הזה בשריר.

מהו כאב שרירי אקוטי?

לגוף יש יכולת ריפוי מופלאה. לרוב, השרירים שמתכווצים במהלך החיים משתחררים בעצמם והתהליך המעגלי מסתיים. עם זאת, במקרה שלאורך זמן לא משחררים את העומסים המופעלים על השריר כתוצאה ממתיחת יתר, הדבר עלול להתבטא בתסמונת כאב על שם "Myofascial Pain Syndrome".

אבחון כאב ממקור שרירי

כאב אקוטי ממקור שרירי הוא כאב שורף, מושך, לעיתים דוקר, העלול גם להקרין לאזורים מרוחקים יותר, מה שיכול להתפרש בטעות ככאב עצבי ממקור צווארי או ממקור גבי (עמוד שדרה). בנוסף לכך, העובדה שנקודות ההדק עשויות להופיע על גבי כל השרירים שנמצאים תחת עומס (לרבות קבוצות שרירים עמוקות יותר בגב התחתון) - עלולה לגרום לבלבול עם בעיות עמוד שדרה (כגון: פריצת דיסק) או עם בעיות ניווניות של החוליות. האבחנה המדויקת נעשית לאחר בדיקה פיזיקלית, במהלכה הרופא מפיק את הכאב באמצעות גירוי יזום של האזור וממשש את השריר המכווץ, כדי לאתר את נקודות ההדק. לא פעם המטופל מציין הקלה בכאב בעת לחיצה על הנקודות הדק. ברוב המקרים, ממצאי הבדיקה ברורים ואין צורך בהמשך בירור, אלא אם מתעורר חשד לכאב עצבי. במקרה זה, נעזרים בבדיקות הדמיה של עמוד השדרה.

הטיפול בכאב ממקור שרירי

בדרך כלל, בשלבים הראשונים של הכאב האקוטי, האנשים שסובלים ממנו אינם יודעים מהו מקורו. לכן, הם נוטלים באופן עצמאי משככי כאבים, ו/או מבצעים פעולות שונות לקירור או לחימום של האזור. אם הכאב נמשך, פונים לרוב לרופא המשפחה, שבד"כ מפנה את המטופל לטיפולי עזר שונים: פיזיותרפיה שמטרתה לעבות חזרה את השריר באמצעות מתיחתו בנקודת הרגישות (נקודות ההדק) לשני כיוונים שונים; עיסויים למיניהם; תרגילי הרפיה לשרירים ועוד.

דיקור יבש (IMS)

אם הבעיה נמשכת, מומלץ לפנות למרפאת כאב, בה בודקים את המטופל, מאבחנים את הבעיה ומטפלים במקור הכאב עצמו ע"י דיקור יבש ("דיקור מערבי") לשחרור אנרגיית הכיווץ הכלואה בנקודות ההדק. הטיפול מתבצע עם מחט דיקור מסורתי זעירה, באמצעותה דוקרים את נקודת ההדק, עד שמגיעים לנקודת הכאב וכיווץ של השריר ומשחררים את האנרגיה שכלואה בה. אחוזי ההצלחה של הטיפול גבוהים מאוד. לעיתים, מספיק טיפול אחד ולעיתים יש צורך בסדרת טיפולים. במקרים שבהם נקודות ההדק עמוקות יותר וקשה להגיע אליהן, מבצעים את הדיקור תחת מכשיר  אולטרסאונד.

הזרקות מקומיות

שיטה טיפולית נוספת היא הזרקה מקומית של חומר הרדמה מקומית ומים סטריליים, ישירות לנקודות ההדק: המסה הקטנה של התמיסה (מחצית סמ"ק בערך) משחררת את האנרגיה הכלואה ומונעת את הכאב. המים הסטריליים שאינם מכילים מלחים גורמים להרפיית השריר.

חשוב לציין: היות שמקור הכאב הוא חוסר חמצון מקומי ולא דלקת, אין צורך בהזרקת סטרואידים (קורטיזון).

ההזרקות המקומיות יעילות מאוד, ואינן כואבות או מסוכנות. לרוב, סדרה של 4-3 הזרקות, בהפרש שבועיים-שלושה, מביאה להחלמה מלאה.

הזרקת BOTOX

רעלן בוטוליניום, BOTOX, מנתק את הקשר בין עצב ושריר וגורם להרפיה מוחלטת של מקטע ההזרקה. לבוטוקס יש גם השפעה אנלגטית באזור ההזרקה לשריר.  טיפול זה מוצלח לאורך הזמן וניתן להיעזר בו במקרים שאינם מגיבים לטיפולים אחרים.

שחרור נקודות ההדק המכווצות הגורמות לכאב. צילום: שאטרסטוק

מניעת הישנות הכאב

לאחר שמושגת הקלה בכאב, מלמדים את המטופל איך לשמור על תנוחה אנטומית נכונה שתמנע המשכיות של הסבל וכיווץ שרירים: עמידה נכונה, יציבה, ישיבה מול המחשב, שימוש באביזרים ייעודיים כגון כיסא ארגונומי וכו'.

לסיכום: כאב ממקור שרירי נובע ברוב המקרים כתוצאה ממנח לא נכון של הגוף ולא כתוצאה מדלקת, כפי שרבים נוטים לחשוב בטעות. לכן, הטיפול מתמקד בשחרור נקודות ההדק המכווצות הגורמות לכאב וב"חינוך אנטומי" שימנע את הישנות הכאבים.

 

ד"ר מאיר בן נון הוא מומחה לרפואת שיכוך כאב, מנהל יחידת כאב בבי"ח מאיר בכפר סבא.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום