סורק כתרים ממוחשב: מהירות ודיוק - ללא תחרות

(14)
לדרג
תוכן מקודם

אם נזקקתם בעבר לכתר בשיניים, אתם בוודאי זוכרים את התהליך המייגע שנמשך שבועות ארוכים. חדשות טובות: בזכות טכנולוגיה חדשנית, תוכלו לקבל תוך יממה כתר קבוע, ללא צורך במדידות חוזרות ובתיקונים אינסופיים. מעכשיו, כל אחד יכול להיות "מלך" עם כתר בהתאמה ממוחשבת

בית רופאים
053-9346864 (מספר מקשר)

אחד הפיתוחים החדשים והיעילים ביותר בתחום רפואת השיניים, הוא סורק כתרים ממוחשב, המאפשר יצירת כתרים ברמת דיוק גבוהה בהרבה וחוסך זמן רב למטופל.

הטכנאי מעצב את הכתר על גבי תוכנת מחשב. צילום: שאטרסטוק

תהליך ביצוע כתרים בגישה המסורתית

עד לאחרונה, תהליך ייצור הכתר עבור המטופל בגישה המסורתית, היה תהליך ארוך ומסורבל יחסית:

  • בגישה המסורתית, בשלב המדידות, נהוג היה שרופא השיניים לוקח כף מידה וממלא אותה בחומר סיליקוני רך, שאותו היה מניח על גבי השיניים וממתין שיתייבש ויתקשה. מדובר בתהליך לא נעים, שהיה קשה במיוחד למטופלים עם רפלקס הקאה.
  • לאחר שהחומר היה מתקשה, הרופא היה שולח את המודל שהתקבל לטכנאי המעבדה. הטכנאי היה יוצק עליו גבס ומגלף את המודל שהתקבל, כדי ליצור ממנו מעין כיפת מתכת, שמהווה את הבסיס לכתר - תהליך שנמשך כשבוע.
  • לאחר כשבוע, מוזמן המטופל שוב למרפאת השיניים, כדי לבדוק שכיפת המתכת "יושבת" באופן יציב ומדויק על השן וכדי לבחור את צבע הציפוי לכתר.
  • לאחר מכן, מוחזר בסיס הכתר למעבדה לשבוע נוסף, לצורך יצירת ציפוי החרסינה.
  • כאשר כתר החרסינה מוכן, המטופל היה מגיע שוב למרפאת השיניים לצורך התקנת הכתר. פעמים רבות, בשלב זה, היה צורך לבצע תיקונים נוספים בכתר (בעקבות טעויות של הרופא בשלב המדידה או טעויות של הטכנאי בשלב הגילוף).

משמעות הדברים היא כי תהליך ייצור הכתר בגישה המסורתית נמשך בממוצע שלושה שבועות עד חודש וחצי. כאשר מדובר בגשרים גדולים, התהליך אף עלול להיות ארוך יותר. כך, עלולים לעבור חודשים (!) עד שהמטופל מקבל את הכתרים הקבועים. התהליך גורם לטרטור של המטופל, לעוגמת נפש ולכאב.

ביצוע כתרים באמצעות סורק ממוחשב

כאמור, תהליך ביצוע הכתרים בגישה החדשה מתבצע באופן ממוחשב, ע"י סורק דיגיטלי ייעודי:

  • המדידות בשיטה זו אינן מתבצעות עוד באופן ידני או עם מודלים פיזיים, אלא באמצעות מצלמה מיוחדת, המצלמת בשנייה אחת 26 תמונות תלת ממדיות, ברמת דיוק של 25 מיקרון.
  • הקובץ מועבר לטכנאי המעבדה באופן ממוחשב - ומגיע אליו תוך שניות.
  • בהתאם לנתונים הממוחשבים, הטכנאי מעצב את הכתר על גבי תוכנת מחשב, עד שהוא מקבל מבנה תלת ממדי אידיאלי של הכתר, הן מבחינת ההתאמה לחניכיים והן מבחינת עיצוב החיוך.
  • לאחר שהכתר הממוחשב מוכן, שולח הטכנאי את הקובץ למחרטה או למדפסת תלת ממד, המייצרות את הכתר באופן ממוחשב מגוש חרסינה/זירקוניה. כל התהליך, מרגע הצילום ועד שהכתר מוכן - נמשך כ-24 שעות בלבד!
  • לאחר שהכתר מוכן, מגיע המטופל אל מרפאת השיניים לצורך התקנה סופית.

המטופל אינו צריך להמתין שבועות ארוכים עד לקבלת הכתר הקבוע. צילום: שאטרסטוק

היתרונות העיקריים של הכתר הדיגיטלי

כפי שניתן לראות, לכתר הדיגיטלי יש יתרונות מהותיים רבים על פני הכתר הנעשה בגישה המסורתית:

תהליך קצר משמעותית - מכיוון שמדובר בתהליך ממוחשב, אין צורך בשלב הביניים (ייצור ומדידת כיפת המתכת  - הבסיס לכתר). ניתן לייצר מיידית את הכתר הקבוע. כתוצאה מכך, בשיטה זו, המטופל אינו צריך להמתין שבועות ארוכים עד לקבלת הכתר הקבוע. הוא יכול לסיים את התהליך תוך 24 שעות בלבד. גם משך ההתקנה מתקצר משמעותית ונמשך דקות ספורות בלבד (לעומת התקנת כתר מסורתי הנמשכת חצי שעה - שעה).

רמת דיוק גבוהה - מכיוון שרוב התהליך אינו מתבצע בצורה ידנית ומכיוון שהסורק הדיגיטלי סורק גם את החניכיים ולא רק את השן שעליה מיועד להיות הכתר, רמת הדיוק גבוהה מאוד. כך, נמנעות טעויות אנוש המחייבות ביצוע סבב נוסף של תיקונים ומדידות. בנוסף לכך, הסורק הדיגיטלי משמיע מנגינה מיוחדת, ובכל פעם שהצילום אינו נעשה בצורה מדויקת המנגינה משתנה, כך שהרופא יכול לתקן את עצמו "בזמן אמת", באופן שמבטיח אף יותר את רמת הדיוק הגבוהה.

התאמה מרבית של הכתר לחניכיים - התכנון התלת ממדי הממוחשב מבטיח תאימות מדהימה בין הכתר לחניכיים, המונעת את הצורך בתיקונים חוזרים, מבטיחה שהכתר לא יילחץ או יציק למטופל ומונעת חדירה של מזון ברווח בין הכתרים לשיניים האחרות (בגישה המסורתית, במקרים רבים, מזון חודר לרווח בין הכתרים לשיניים ובין הכתרים לחניכיים). חדירת המזון עלולה להיות כרוכה בסיבוכים.

עמידות גבוהה - בשונה מהכתרים בגישה המסורתית, המצופים בחרסינה - הכתר הדיגיטלי מיוצר כולו מזירקוניה / חרסינה, מה שמונע את תופעת ה Chipping נשירת חלקיקי חרסינה מהכתר, לאורך זמן רב יותר.

תוצאה אסתטית טובה יותר - האפשרות לתכנן את הכתר גם ביחס לשאר השיניים ומבנה הלסת, והעובדה שהכתר מיוצר כולו מחרסינה ואינו מכיל מתכת, מבטיחים תוצאה אסתטית טובה בהרבה יחסית לכתר מסורתי, שבו במקרים רבים ניתן להבחין בכיפת המתכת, כעבור זמן מה (פס שחור בקצה הכתר ליד השורש). בגישה זו, ניתן גם להשתמש בסורק צבע מיוחד, המאפשר לבחור את גוון הכתר באופן ממוחשב, בהתאם לגוון המדויק של השיניים הסמוכות. כך, מובטח דיוק אסתטי גם מבחינה זו.

מניעת מדידות נוספות - לכתר הדיגיטלי יש יתרון רב גם במקרים שבהם הוא נופל או נשבר (למשל: כתוצאה מחבלה). זאת, מאחר שהקובץ הממוחשב שמור במערכת. לכן, המטופל אינו צריך לעבור מחדש את כל תהליך המדידות. ניתן להזמין לו כתר חדש על סמך הנתונים הקיימים.

לסיכום: אין ספק שסורק הכתרים הדיגיטלי משפר משמעותית את איכות הטיפול, חוסך מהמטופל זמן, מונע טרטור ומבטיח תוצאות מעולות, מבחינת ההתאמה של הכתר, מבחינת עמידותו לאורך זמן ומבחינה אסתטית.

 

ד"ר עופר אלטברגר הוא רופא שיניים, בעלים של מרפאת חיוך ראשון.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
חיוך ראשון -  המרכז לטיפולי שיניים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום