כתר דיגיטלי ממוחשב: כל היתרונות

(7)
לדרג
תוכן מקודם

ביצוע כתר דיגיטלי חוסך למטופל כסף, מקצר את זמן הטיפול ומקטין את הכאב והסבל. בנוסף, התוצאה נותרת עמידה לאורך זמן. לאור כל אלה, ניתן בהחלט להגדיר את הכתר הדיגיטלי כאופציה מועדפת עבור המטופל

רופא שיניים - השתלות שיניים
077-3288188

האפשרות לביצוע כתר באופן דיגיטלי (ממוחשב) נחשבת אחד החידושים הטובים ביותר בעשור האחרון, בתחום רפואת השיניים. זאת, מאחר ששיטה זו מקלה משמעותית על המטופל, חוסכת כסף, כאב וזמן: המטופל מקבל את הכתר בטיפול אחד בלבד - ומבטיחה למטופל תוצאות מצוינות, הן מבחינת איכות הטיפול והן מבחינה אסתטית.

יתרונות רבים מבחינת איכות הטיפול ובריאות השן. צילום: שאטרסטוק

מהו כתר דיגיטלי?

כתר דיגיטלי הוא כתר שלם או חלקי, המתבצע בצורה ממוחשבת, באמצעות סורק דיגטלי וציוד נלווה חדשני ומדויק מאוד.

יתרונות הכתר הדיגיטלי

לכתר הדיגיטלי יש יתרונות מבחינה אסתטית; ובנוסף, חשוב יותר: יש יתרונות רבים, מבחינת איכות הטיפול ובריאות השן, בטווח הארוך. נציג כאן את היתרונות הבולטים והמהותיים ביותר של הכתר הדיגיטלי:

שימור חומר שן בריא

הטכנולוגיה הממוחשבת החדשנית מאפשרת לראשונה לעשות גם כתר חלקי מיידי, שאינו מחייב השחזה של כל משטח השן, ובכך לשמר את חומר השן הבריא. זאת, בניגוד לכתר חלקי רגיל שמתבצע בצורה הקלאסית, שבו אין אפשרות לבצע שיקום מיידי, ואולי גם מחייב לפעמים לעשות מבנה לשן לפני או אפילו יהיה צורך להשחיז את השן כולה, לקחת מטבע ולשלוח למעבדה, מה שמחייב את המטופל לביקורים חוזרים במרפאה. חשוב להשחיז את השן בצורה מינימלית ובאופן מיידי. סורקים את השן בעזרת הסורק הדיגיטלי, מעלים את הסריקה על המחשב בצורת מודל תלת ממדי, הרופא בונה ומעצב את השיקום הסופי ובתוך כ- 20 דקות מקבלים את השיקום הדיגיטלי. כך, מקבל המטופל שיקום סופי, אסתטי, ברמת גימור מושלמת בפגישה טיפולית אחת בלבד במקום 3-4 טיפולים.

 

מניעת התפרקותו של הכתר

אחד הפרמטרים החשובים ביותר, המבטיחים את עמידות הכתר לאורך זמן, הוא צורת השחזת השן והרכבת השיקום על השן, כגון הרווח בין השיקום ל"קיר הפנימי" של השן שחייב להיות דק במיוחד, מה שמחייב מיומנות גבוהה וניסיון רב של הרופא המטפל. כך, כדי שלכתר תהיה אחיזה טובה על גבי השן שתחזיק שניים, הכתר צריך להיאחז בשן גם לפני ש"מדביקים" בצורה אופטימלית. בשיטה הדיגיטלית, ניתן להגדיר במדויק גם את הרווח בין השחזור לגדר הפנימית של השן (ממש ברמת המיקרומילימטרים - מיליונית המילימטר!), וכך ליצור רווח קטן מאוד, שיצריך כמות מינימלית אבל אופטימלית של דבק, מה שיבטיח את עמידות הכתר לאורך זמן.

תוצאה אסתטית ידועה מראש

יתרון משמעותי נוסף של הכתר הדיגיטלי הוא האפשרות להראות למטופל הדמיה מדויקת של התוצאה הסופית מראש, לפני ייצור הכתר, המטופל יכול לראות מראש שהכתר נראה טבעי ולא מלאכותי (מהותי במיוחד בשיניים קדמיות) וכו'. בנוסף לכך, יש לזכור שבניגוד לייצור כתר במעבדה חיצונית, שנעשה ע"פ המודל שנשלח אליה, ייצור הכתר הדיגיטלי נעשה באופן אינדיבידואלי ומותאם אישית לכל מטופל ומטופל ע"י הרופא שרואה את התמונה הרחבה (הצבע של השיניים הסמוכות, כיצד החניכיים מגיבות, השפתיים, הפרופורציה של הפנים, המימיקה של החיוך/הדיבור וכו'). נקודה זו מבטיחה שהתוצאה הסופית תהיה מעולה, לא רק מבחינה נקודתית, אלא גם בהסתכלות הוליסטית, ביחס לנתונים האישיים של כל מטופל.

כתר קבוע בתוך שעתיים

בחלק קטן מאוד ממרפאות השיניים, שכבר עברו לעשות שימוש בטכנולוגיה הממוחשבת, יש בנוסף לסורק הדיגיטלי גם ציוד נלווה (כגון מחרטה וכו'), הנמצא בתוך מרפאת השיניים עצמה. יש לכך יתרון עצום, מבחינת החיסכון בזמן למטופל, מאחר שאם המחרטה ממוקמת בתוך המרפאה, המטופל יכול לצאת עם כתר קבוע בתוך כשעתיים בלבד, ללא כתר זמני ולא ייאלץ לשוב ל"טיפולי המשך" (העלולים להגיע גם לחמישה טיפולים).

מותאם באופן אישי. צילום: שאטרסטוק

הימנעות משימוש במתכת

כיום, רוב הכתרים שמיוצרים במעבדה חיצונית, עשויים ממתכת בציפוי חרסינה. רק חלק מהכתרים מיוצר מחרסינה מלאה או מזרקוניה. כתרי המתכת המצופים אמנם זולים יותר יחסית לכתרים מחרסינה מלאה, אך טומנים בחובם חיסרון שחשוב מאוד לקחת בחשבון: המתכת אינה "בריאה" לחניכיים, ומזרזת את נסיגת החניכיים המתרחשת במשך הזמן. יש לכך גם משמעות אסתטית, מאחר שנסיגת החניכיים תחשוף את הכתר המתכתי, שנראה לרוב כמו "כתם" שחור בולט מעל השן ו/או מתחת לחניכיים.

לסיכום: בעזרת הציוד הדיגיטלי מתאפשר לעשות כתר מלא או חלקי שמותאם באופן אישי לכל שן ולכל מטופל , כך שהמטופל יכול לצאת עם כתר קבוע, אסתטי, ברמת גימור מושלמת תוך כשעתיים ובפגישה אחת בלבד, ללא חומרי מטבע וללא כתר זמני.

 

ד"ר עזאת דאהר הוא רופא שיניים, מומחה בטיפולי שיניים דיגיטליים (ממוחשבים).

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום