המדריך: 6 דברים שחשוב לדעת על התאמת טיפול תרופתי לקשישים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ככל שאנחנו מתבגרים, רובינו סובלים יותר מבעיות רפואיות. בעוד שטיפול תרופתי נכון עשוי לסייע לקשישים רבים להתמודד עם המצב, טיפול לקוי עלול לגרום לנזק ולפגיעה בריאותית. הקפדה על הכללים הבאים תסייע לקשיש ליהנות מהטיפול הבטוח ביותר עבורו

שירות סיעודי
077-2306858 (מספר מקשר)

כאבי מפרקים, בעיות לב, תנודות במצב הרוח ובעיות נוספות, מאלצים קשישים רבים להשתמש באופן קבוע בתרופות. במקרים רבים, טיפול כזה יכול לסייע להם, ולהקל על תחושותיהם הפיזיות והרגשיות במהלך חיי היומיום. אולם, טיפול תרופתי טומן בחובו גם סכנות שונות: החל משילוב לא נכון של תרופות ועד לנטילת יתר שעלולה לסכן את חיי החולה. המדריך הבא מיועד לאוכלוסיית הקשישים, ולכל מי שמסייע להם.

להימנע מטעויות שמקורן בנטילת יתר או באי נטילה. צילום: שאטרסטוק

  1. חשוב שניהול נטילת התרופות יעשה ע"י מטפל או מבוגר אחראי

חלק מהקשישים סובלים מבעיות ראייה, מליקויי שמיעה ומבעיות בריאות שעלולות לפגוע בתפקודם, בריכוז, ובזיכרון שלהם. לכן, חשוב שהם יעזרו במבוגר אחראי מהמשפחה או במטפל, בעת נטילת התרופות. כדי להימנע מטעויות שמקורן בנטילת יתר או באי נטילה, חשוב שמי שאחראי על חלוקת התרופות ינהל רישום מסודר, וידע בדיוק מתי הקשיש נזקק לכל תרופה. אי הקפדה על כלל זה עלולה לפגוע בבריאותו ואף להסב לו נזק.

 

  1. מנעו נטילת תרופות מיותרות

במקרים רבים, מטופלים ממשיכים ליטול תרופות שלא לצורך, מה שעלול לגרום להם לסבול מתופעות לוואי לא רצויות. חשוב לזכור שכל שימוש בתרופה לאורך זמן חייב להיות הכרחי. לכן, אם למשל הומלץ למטופל על נטילת כדורים ללחץ דם, יש להקפיד על מעקב צמוד אצל הרופא המטפל, כדי לוודא שהטיפול עדיין תקף. חשוב להבין כי גם משחה פשוטה נגד כאבים עלולה להזיק, כאשר משתמשים בה שלא לצורך.

  1. בררו מהי דרך הנטילה הנכונה:

לא תמיד הקשיש מצליח להבין מהי הדרך הנכונה ביותר להשתמש בתרופה. כדורי ברזל למשל לא כדאי ליטול ביחד עם מוצרי חלב, כיוון שהסידן שבהם עלול לפגוע בספיגת הברזל. חשוב לדעת שחלק מהתרופות מיועדות למריחה על העור, וחלקן לנטילה פומית; את חלקן צריך ליטול על קיבה ריקה, ואחרות דווקא בעת האכילה. בכל מקרה, פרטי הנטילה חשובים מאוד, והם מאפשרים את יעילות הטיפול. אם יש ספק, על האחראי על מתן התרופה להתייעץ עם רוקח או עם רופא.

  1. הביאו בחשבון שלא כל תרופה ניתנת לשינוי מרקם:

במקרה שהקשיש מתקשה בבליעה, לעיתים יהיה צורך בשינוי מרקם התרופה. אולם, חשוב לשים לב שלא כל תרופה ניתנת לריסוק או לשבירה. מומלץ להתייעץ עם רוקח לפני שמחליטים על כל פעולה מהסוג הזה.

  1. בררו לגבי האינטראקציה בין התרופה למזון ובין תרופות נוספות:

חשוב לדעת, כי יעילות התרופה עלולה להיות מושפעת מהמזון הנצרך בעת הנטילה או בסמוך לה. בררו עם הרופא המטפל, האם ישנן מגבלות תזונתיות כאלה ואחרות שעליהן חשוב להקפיד במהלך הנטילה. כמו כן, חשוב להביא לידיעת הרופא המטפל מידע רלוונטי לגבי הטיפול הכולל, ולפרוס בפניו את כל התרופות בהן נעשה שימוש. המטרה היא למנוע מצב של נטילת תרופה אחת שעלולה להשפיע או לפגוע ביעילות השנייה, וכן למנוע נזק לחולה, הלול להיגרם כתוצאה משילוב בין תרופות.

הקפדה על הסבר מפורט בטרם נטילת התרופה. צילום: שאטרסטוק

  1. הקפידו על אחסון ראוי

רב התרופות זקוקות לתנאי אחסון יבשים וקרירים, ואת חלקן רצוי לשמור במקרר. הקפדה על תנאי אחסון בהתאם למפורט בעלון למשתמש, יבטיחו טיפול בטוח ויעיל, וימנעו את קלקול התרופה.

לסיכום: קשישים רבים נעזרים בטיפול תרופתי לצורך הקלה על בעיות בריאות שונות. הקפדה על הסבר מפורט בטרם נטילת התרופה, אחסון בתנאים ראויים וגם הפסקת הטיפול בהתאם לצורך המשתנה, הם תנאים חיוניים שיאפשרו לקשיש ליהנות מטיפול מתאים, יעיל ובטיחותי.

קלאודיה קונסון היא אחות מוסמכת מטעם חברת "בבית"

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום