טמפרטורות גבוהות בהריון: האם יש השפעה על העובר?

(0)
לדרג

בעקבות הפרסום האחרון של ארגון הבריאות העולמי (WHO) אודות השפעת מקרי טמפרטורה קיצוניים על בריאות הציבור, מחקר חדש שנערך בארה"ב ביקש לבחון האם מזג אוויר חם עשוי להשפיע על התפתחות העובר. התוצאות בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

למעלה מ-70 ארגונים וקבוצות מתחום הרפואה ובריאות הציבור הצהירו לאחרונה כי השינויים במזג האוויר מהווים מצב חירום ברמת בריאות הציבור ומהווים את אחד האיומים הבריאותיים הגדוליםכעת, במאמר שפורסם בכתב העת Environmental Health Perspectives מדווחים חוקרים על מחקר תצפיתי חדש שביקש לבחון את השפעת טמפרטורת הסביבה על גדילת והתפתחות עוברים במהלך ההריון.

מהו הרקע לביצוע המחקר?

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים שפורסמו לאחרונה הציעו קשר בין טמפרטורת הסביבה במהלך ההיריון ובין גדילת העובר, אך העדויות הזמינות בנושא מוגבלות ולא-עקביות.

כעת, ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין חשיפה לטמפרטורה בכל טרימסטר של ההיריון ובין משקל הלידה של התינוק והסיכון ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון – שני סמנים לגדילת העובר – בקרב יילודים שנולדו במועד בארצות הברית.

האם גם העובר מושפע מהחום שבחוץ? צילום: שאטרסטוק

כיצד התבצע המחקר?

החוקרים אספו נתונים אודות קרוב ל-30 מיליון לידות של עובר יחיד, בין השנים 1989-2002 ברחבי 403 מחוזות בארצות הברית. הם העריכו את הטמפרטורה הממוצעת ברמת המחוז על-בסיס נתוני אקלים, וניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין הטמפרטורה בטרימסטר ספציפי ובין הסיכון ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון ולהערכת הקשר בין חשיפה ספציפית לטרימסטר ומשקל הלידה.

מהם ממצאי המחקר?

מהמחקר עולה כי:

  • טמפרטורת סביבה גבוהה יותר (מעל אחוזון 90) במהלך כל תקופת ההיריון נקשרה עם עלייה מובהקת של 4% בסיכון ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון במועד ובמשקל לידה נמוך יותר (הבדל 15 גרם) ביילודים שנולדו לאחר 40 שבועות הריון.
  • חשיפה לטמפרטורה נמוכה (עד אחוזון 10) לאורך כל תקופת ההיריון, לא נקשרה עם לידת תינוק קטן לגיל ההריון, אך לוותה בסיכון מוגבר לירידה קטנה במשקל הלידה במועד. הסיכון ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון במועד נקשר באופן הדוק יותר עם הטמפרטורה הממוצעת לאורך הטרימסטר השני והשלישי של ההריון, באזורים צפון-מזרח ובאזורים בהם אקלים קר או קר מאוד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טמפרטורת הסביבה עשויה לשמש כגורם סיכון חדש להאטת גדילת העובר.

מהי השורה התחתונה?

מתוצאות המחקר עולה כי חשיפה לטמפרטורה גבוהה מהממוצע במהלך ההיריון עשויה להשפיע על גדילת העובר.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום