מדריך: תינוק הנולד קטן לגיל ההריון

(6)
לדרג

מדדי גדילה קובעים האם התינוק קטן לגיל ההריון (SGA) אכן נולד קטן. אל דאגה: במרבית המקרים, בעזרת מעקב וטיפול, התינוק ידביק את הפער: זה הקטן - גדול יהיה

מאת: ד"ר רבקה רגב

3%-10% מכלל הלידות הן של תינוקות קטנים, לגיל ההריון - תינוקות שמדדי הגדילה שלהם מצביעים על עיכוב בגדילה תוך רחמית עם משקל לידה נמוך, והיקף הראש משתנה בגדילתו. גדילה בלתי מספקת של העובר במהלך ההריון עלולה לגרום לכך שהתינוק נולד קטן, יחסית לגיל ההריון.

על פי רוב, התופעה מתגלה במעקב ההריון - ומאובחנת סופית על ידי הצוות המיילד. אבחון התופעה במהלך ההריון מעורר לעיתים דאגה אצל ההורים. לאחר הלידה, קיים צורך לבצע בדיקות שונות - ולהקפיד על מעקב ההריון.

כבר במהלך מעקב ההריון על הרופא לוודא כי הגדילה תקינה. צילום: שאטרסטוק
כבר במהלך מעקב ההריון על הרופא לוודא כי הגדילה תקינה. צילום: שאטרסטוק

מהם הסימנים המעידים על כך שהתינוק קטן, יחסית לגיל ההריון?

הרופא האמון על ביצוע מעקב ההריון עושה שימוש במדדי גדילה (גובה, משקל והיקף ראש) הקרויים גם אחוזונים, על מנת לוודא כי הגדילה בהריון הייתה תקינה.

בעזרת האחוזונים, לכל שבוע בהריון, ניתן לבדוק אם משקל התינוק מצוי בטווח הנורמה, או שהוא קטן בהרבה, ביחס לנורמה. במקרה שהמשקל קטן ביחס לנורמה, התינוק יוגדר כתינוק שנולד קטן לגיל ההריון (SGA - small for gestational age).

לדוגמא: תינוק שנולד בשבוע 37 - צריך לשקול מעל 2.5 קילוגרם, לפי מדד הגדילה התקין. במקרה שמשקלו קטן מהמשקל הזה (למשל פחות מ-2.250 קילוגרם) - הוא יוגדר כתינוק קטן לגיל הריון (SGA), על כל המשתמע מכך.

האם כל תינוק שנולד במשקל נמוך מוגדר כתינוק קטן לגיל ההריון?

3%-10% מכלל הלידות הן לידות של תינוקות קטנים לגיל ההריון (SGA). יחד עם זאת, יודגש כי לא כל לידה במשקל נמוך מעידה בהכרח על SGA, למשל כאשר תינוק נולד פג ובמשקל לידה נמוך. הגדרתו כ-SGA תלויה באחוזון לגיל ההריון.

למשל: פג שנולד בשבוע 29, במשקל 1.450 קילוגרם איננו נחשב קטן לגיל ההריון שלו (אבל הוא עונה להגדרת לידה במשקל נמוך).

חשיבות ההבחנה בין סוגים שונים של לידה במשקל נמוך, פגות ותינוק קטן לגיל ההריון - נובעת מסוגי הטיפול ומעקב הלידה השונים, הנדרשים בכל מקרה.

מהם הגורמים לתופעה של תינוקות קטנים, לגיל ההריון?

התופעה מתחילה בעיכוב בגדילה התוך רחמית של העובר. עיכוב זה יכול לנבוע ממספר סיבות: נטייה משפחתית ללדת תינוקות קטנים; בעיות רפואיות של האם (כגון: יתר לחץ דם); עישון במהלך ההריון; בעיות בשלייה, המביאות לאי ספיקת שליה וירידה באספקת תוצרים חיוניים לעובר; תסמונות גנטיות שונות; זיהומים אימהיים במהלך ההריון (למשל זיהום ב- CMV). יחד עם זאת, במקרים רבים סיבת העיכוב בגדילה אינה מתבררת בבדיקות השונות.

נוכח הסיבות האמורות לעיל - הסביבה התוך רחמית איננה מספקת את התנאים לגדילה טובה דיה של העובר. במצב כזה, העובר מפתח מנגנונים שונים, שיאפשרו לו להסתגל לתנאים הלא מיטביים בתוך הרחם. הוא עושה זאת בעזרת שינויים בפעילות מנגנוני חילוף החומרים שלו. עובר קטן לגיל ההריון ישתמש במאגרי האנרגיה המועברים אליו מהאם, לצורך חילוף חומרים בלבד - ולא יבנה מהם מאגרי אנרגיה משל עצמו. במקרה גדילה תקינה בתוך הרחם, מאגרי אנרגיה אלה אמורים לשמש את התינוק לאחר לידתו.

האם הבעיות של עוברים קטנים לגילם נפתרות בלידה?

בלידה - התינוק מגיח לעולם שיש בו שפע רב, יחסית לתנאים בהם שהה ברחם. מנגנוני חילוף החומרים שלו אינם תקינים לגמרי, יחד עם העדר מאגרי אנרגיה כמו שומן ועוד. לכן הצוות הרפואי והסיעודי יעקבו אחרי מדדים שונים אצל התינוק כמצוין מטה.

מה כולל המעקב אחרי תינוקות שנולדו קטנים למשקלם?

לאחר לידת תינוק קטן לגיל הריון (SGA) - יש צורך במעקב אחרי רמות הסוכר בדמו. עליו לאכול כל 2-3 שעות, תוך מעקב אחרי ערכי הסוכר, וכל זאת בשל מאגרי האנרגיה הדלים.
חשוב גם לבדוק את רמת ההמוגלובין בדם, באמצעות בדיקת המטוקריט. לעיתים קרובות, רמת ההמוגלובין גבוהה, כחלק ממנגנוני ההגנה בהם השתמש התינוק, בעודו עובר ברחם. רמת המוגלובין גבוהה - משמעותה כי הדם צמיג וסמיך; ובשל כך, עלול לגרום להפרעה בזרימה בכלי הדם הקטנים.

מעקב אחרי חום גוף התינוקות מתבצע גם כן מאחר שמאגרי השומן, המשמשים תינוקות ליצירת חום, דלים יותר בקרב תינוקות קטנים לגיל ההריון.

לבסוף, במהלך האשפוז שלאחר הלידה, ייתכן שיוחלט על בדיקות נוספות לשם בירור הסיבה שהביאה להפרעה בגדילה התוך רחמית - והתאמת טיפול ומעקב המשך, בהתאם.

1 מתוך 10 ילדים שנולדו קטנים - לא ידביק את פער הגובה. צילום: שאטרסטוק
1 מתוך 10 ילדים שנולדו קטנים - לא ידביק את פער הגובה. צילום: שאטרסטוק

מהם המדדים שיש להקפיד לעקוב אחריהם, אצל תינוק קטן לגיל ההריון (SGA) - לאחר השחרור מבית החולים?

עם השחרור מבית החולים, ימשיך תינוק קטן לגיל ההריון את המעקב בקהילה. רופא הילדים יעקוב אחרי קצב גדילת מדדי הגוף השונים, בהתאם לאחוזוני הגדילה. אצל תינוקות שנולדו קטנים לגיל ההריון, יש חשיבות עליונה להמשך מעקב קבוע בקהילה, מפני שלעיתים קרובות קצב הגדילה עד הדבקת פערי הגדילה איננו משביע רצון.

יחד עם זאת, חשוב להימנע מהאכלת יתר, המתרחשת לעיתים בעקבות דאגת ההורים. האכלת יתר עלולה להוביל גם להקאות תכופות אצל התינוק, ובהמשך להשמנת יתר בגיל הילדות - ולשכיחות גבוהה יותר של מחלות לב וכלי דם, בבגרות, שמקורן במהלך הגדילה התוך רחמי.

האם ישנם תינוקות שנולדים קטנים לגיל ההריון, שאינם מדביקים את הפער?

1 מתוך 10 ילדים שנולדו קטנים לגיל ההריון - לא ידביק את הפער, מבחינת הגובה. במקרים כאלה, הילד יופנה לבדיקת התאמתו לטיפול עתידי בהורמון גדילה, במטרה לשפר את הגובה הסופי, לאחר תום גיל ההתבגרות.

לסיכום: מספר סיבות גורמות ללידת תינוקות קטנים לגיל ההריון. העיכוב בגדילה בעת ההריון יכול להשפיע בהמשך גם על עיכוב מסוים בגדילה לאחר הלידה ובהמשך החיים. נוכח כל הסיבות האלה, יש חשיבות רבה לאבחן את התופעה במהלך ההריון - ולבצע מעקב מתאים בקהילה, לאחר הלידה.

ד"ר רבקה רגב היא מומחית ברפואת ילדים ונאונטולוגיה, אחראית מעקב פגים בבי"ח "מאיר" בכפר סבא.

סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום