נגישות
נגישות

קיץ וסוכרת: האם אפשר ליהנות ממזונות הקיץ?

(1)
לדרג

האם חולי סוכרת יכולים להרשות לעצמם לאכול פירות וגלידות? כיצד תורמת פעילות גופנית לאיזון הסוכר? טיפים לניהול נכון של מחלת הסוכרת בעונת הקיץ

מאת: ד"ר מאיה איש שלום

הקיץ בעיצומו ואיתו גם הפירות הנהדרים, החשק ללקק גלידות ולהצטנן עם קרטיבים קרירים. בנוסף, החום והלחות שבחוץ מפיגים כל חשק להתאמן בחוץ, מה שמביא את כל

חובבי ההליכות והג'וגינג להעדיף לשבת בבית מול המזגן. 

עדיף לבחור בפרי קטן ולא לאכול יותר ממנת פרי אחת באותו הזמן. צילום: שאטרסטוק

 

מהי הבעיה בפירות, האם אין בהם מרכיבים טובים?

פירות אמנם עתירים בוויטמינים אך הם מורכבים בעיקר מפרוקטוז - פחמימה פשוטה שנספגת מהר במעי ועשויה להעלות את רמת הסוכר בדם במהירות. צריכה של מספר פירות יחד (כי הרי מי עוצר באפרסק/שזיף אחד או פלח אבטיח אחד?) יכולה להביא לעלייה ניכרת של רמות הסוכר בדם במהירות (תוך פחות משעה).

כיצד ניתן לצרוך פירות ולשמור על איזון ברמות הסוכר?

קשה לנבא מראש איזה פרי יביא לעלייה ברמות הסוכר. כיום ידוע כי עליית הסוכר בתגובה למגוון מזונות היא שונה מאדם לאדם, ולכן האינדקס הגליקמי הוא מדד בעייתי ולא נכון לגבי כלל האנשים. בכדי לדעת אילו מזונות/פירות מעלים פחות את רמת הסוכר, יש לבדוק סוכר בדם לאחר האוכל, או לנטרו בעזרת מד סוכר רציף, אשר נותן מידע לגבי רמת הסוכר באופן רציף במשך מספר ימים עד שבועיים.

גם אם צורכים פירות שיחסית לא מביאים לעלייה ברמת הסוכר, עדיף לבחור בפרי קטן ולא לאכול יותר ממנת פרי אחת באותו הזמן. כדאי ומומלץ לשלב את הפרי עם מספר אגוזים או שקדים טבעיים. השומן שבאגוזים/שקדים מעכב את ספיגת הפחמימה שבפרי, וכך רמת הסוכר עולה לאט יותר. לאחר צריכה של פרי מומלץ לצאת להליכה או לעסוק בכל ספורט אירובי אחר, על מנת למנוע עלייה של רמת הסוכר.

חשוב גם לציין, כי צריכת יתר של פירות הופכת בגוף לטריגליצרידים (סוג של שומן בדם), שקשור גם הוא עם סיכון יתר למחלות לב וכלי דם.

 

האם יש גם יתרונות בריאותיים בקיץ עבור חולי סוכרת?

יתר לחץ דם הוא שכיח בקרב חולי סוכרת מסוג 1 ומסוג 2. בקיץ לחץ הדם נוטה לרדת, כך שמטופלים הסובלים מיתר לחץ דם יכולים במקרים רבים להפחית תרופות.

חשוב לציין, שלקראת החורף יש עלייה בלחץ הדם ולכן לרוב יש צורך לשוב ליטול את התרופות שהופסקו. לא מומלץ להפסיק תרופות מבלי להיוועץ ברופא המטפל. ויש לעשות זאת רק תוך מעקב אדוק אחר ערכי לחץ הדם.

כדאי להקפיד לבצע פעילות ספורטיבית למרות החום בחוץ, למשל שחייה. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: מהם הטיפים שחשוב לזכור בקיץ?

 

  1. לא צריך לוותר על הנאות החיים, מותר לאכול פירות/גלידה במנות קטנות ולבחור את אלו שמעלים פחות את רמות הסוכר. עדיף לשלב אותם עם מזון שומני, כגון אגוזים/שקדים טבעיים. עדיף לאכול בכל פעם פרי בודד ולשלב אותו עם מזון שומני, כגון אגוזים/שקדים טבעיים שמעכבים את עליית הסוכר. גם שוקולד מריר המכיל אחוז גבוה של קקאו (70% ומעלה), לרוב לא מעלה בצורה ניכרת את רמת הסוכר.
  2. עקבו אחר רמות השומנים בדם, אכילה של פירות רבים, דברי מתיקה וגלידות עלולה להביא לעלייה ברמת הטריגליצרידים.

  1. כדאי להקפיד לבצע פעילות ספורטיבית למרות החום בחוץ, למשל שחייה, אימון בחדר כושר ממוזג או הליכה בחוץ בשעת בוקר מוקדמת או בשעות הערב. לפעילות גופנית יש השפעה ניכרת על הפחתת רמות הסוכר. הפעילות הגופנית משפרת את תגובת הגוף לאינסולין - השפעה שנשארת עד 24 שעות אחרי הפעילות. והכי אידיאלי - לשלב בין פעילות של תנגודת (משקולות קלות) לפעילות אירובית (הליכה, שחיה ריקוד).
  2. עקבו אחר לחץ הדם - ייתכן שתוכלו להפחית תרופות, בייעוץ עם הרופא המטפל בלבד.

שיהיה קיץ מהנה ומאוזן לכולם.

ד"ר מאיה איש שלום מומחית לרפואה פנימית אנדוקרינולוגיה וסוכרת, המכון האנדוקריני בית חולים איכילוב, ומרכז DMC.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום