פזילה: הורים, אל תזניחו - מדובר בבעיה רפואית

(2)
לדרג
תוכן מקודם

פזילה שכיחה במיוחד בקרב ילדים. הורים, חשוב לדעת כי לא מדובר "רק" בבעיה אסתטית וכי היעדר טיפול עלול לגרום לפגיעה ממשית בתפקוד העיניים ולהתפתחות "עין עצלה". יש להקפיד על בדיקות עיניים תכופות מהגיל הרך

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-9977264 (מספר מקשר)

פזילה היא מצב שבו צירי העיניים אינם ישרים ואינם מקבילים, אלא סוטים כלפי אחד הכיוונים: כלפי האף, הרקה, למעלה, למטה, באלכסון וכו'. פזילה שכיחה יותר בקרב ילדים (מופיעה בקרב ילדים בשכיחות 2%-5%), אך עשויה להופיע גם בקרב מבוגרים. אם לא מטפלים בפזילה בשלב מוקדם, הדבר עלול לגרום נזק בלתי הפיך בתפקודי הראייה הדו-עיניים.

 ידוע כי פזילה אצל ילדים עלולה להיגרם כתוצאה מגורמים שונים. צילום: שאטרסטוק

מהי פזילה?

העין עטופה בשישה שרירים: ארבעה שרירים ישרים ושני שרירים אלכסוניים. השרירים אחראיים על התנועתיות של העין והתיאום ביניהם. כאשר עוצמת הפעולה בין השרירים שווה - העיניים תהינה שוות; לעומת זאת, כאשר עוצמת פעולת השרירים איננה שווה בין השרירים באותה עין, או ביחס לעין השנייה, תיגרם פזילה.

קיימים כ-200 סוגים שונים של פתולוגיות פזילת עיניים, הנבדלים ביניהם בעיקר לפי הגורם וכיוון הסטייה.

 

מהם הגורמים לפזילה?

ניתן לדמות את מערכת הראייה למערכת חשמלית: המקור האנרגטי לזרם החשמלי מצוי במוח, עצב הראייה הוא חוט החשמל המוביל את זרם החשמל והעין היא המטרה (המנורה).

כאשר אין עצבוב מתאים באחד השרירים, אותו שריר יהיה חלש או חזק יותר מהאחרים, ויהיה אי תיאום בין תנועות העיניים - דבר הגורם לפזילה עצמה.

אמנם, עד כה לא ידוע מה גורם למוח לתת פתאום "פוש" לאחד מהצדדים, אך ידוע כי פזילה אצל ילדים עלולה להיגרם כתוצאה מגורמים שונים, ובהם: חוסר עצבוב מולד; חוסר איזון בפעילות של שתי העיניים יחד; כתוצאה מטראומה עקב חבלה; ושינויים במבנה הארובות.

בקרב מבוגרים, הפזילה עלולה להיגרם כתוצאה מטראומה, חסימת כלי הדם של העצבים (המעצבבים את השריר), או כתוצאה מפזילה שהופיעה בגיל צעיר ולא טופלה. או מעבר מפזילה סמויה לקבועה.

בנוסף, יש מספר קטן של משפחות שאצלן מופיעה פזילה בשכיחות גבוהה יותר. ההשערה היא כי מעורב גם גורם תורשתי בכך.

מהו הנזק שנגרם כתוצאה מפזילה?

מעבר לכך שהפזילה מפריעה בדרך כלל בפן האסתטי, יש לטיפול בפזילה גם חשיבות רבה מבחינה רפואית, מאחר שפזילה פוגעת ו/או הורסת את שני תפקודי הראייה הדו-עינית המתאפשרים רק כששתי העיניים מקבילות ופונות בהתאמה לאותו כיוון:

  • מזיגה - מצב שבו שתי העיניים עובדות יחד ומתקבלת תמונה אחידה, עקב חיבור של עין ימין עם עין שמאל מבלי לראות "כפול".

  • ראיית עומק - ראייה תלת ממדית.

כשיש פזילה קבועה המוח מנטרל את ראיית העומק והמזיגה בשתי העיניים. לכן, ככל שמטפלים בפזילה בשלב מוקדם יותר, יש סיכוי גדול יותר לשפר חלק רחב יותר של ראיית העומק והמזיגה. במידה ולא מטפלים

בפזילה בשלב מוקדם, עלול להיגרם נזק בלתי הפיך לתפקודים הדו-עיניים, אשר לא ניתן יהיה לתקן בשלב מאוחר יותר, ובנוסף, עלולה להתפתח "עין עצלה".

האם וכיצד ניתן למנוע נזק כתוצאה מפזילה?

מערכת הראייה במוח מתפתחת עד גיל 9. קצב הגדילה המהיר של העיניים הוא בדרך כלל מגיל 0 עד גיל 3. לאחר גיל 9, החלק במוח האחראי על הראייה אינו גמיש יותר. בשלב זה, כבר לא ניתן לתקן או לשפר מהותית את המנגנון שנפגע.

לכן, כדי לאתר פזילה או בעיה אופטית ובכדי למנוע נזק בלתי הפיך לתפקוד הדו-ממדי של העין - חשוב מאוד(!) לבצע לילדים בדיקת עיניים ראשונה, בין גיל שישה חודשים לגיל שנה ולבצע בדיקות עיניים בתכיפות רבה עד גיל 3.

 

כאשר מזהים פזילה בבדיקת העיניים, יש לאתר את המקור הגורם לפזילה. צילום: שאטרסטוק

מהן דרכי הטיפול בפזילה?

כאשר מזהים פזילה בבדיקת העיניים, יש לאתר את המקור הגורם לפזילה תוך ביצוע בדיקות נוספות על מנת לוודא שמדובר בפזילה בלבד ולא בפתולוגיה נוספת, כגון קטרקט או שינויים בקרנית או ברשתית.

במקרה שהמקור לפזילה טמון בפתולוגיה אחרת (כגון: קטרקט) - מטפלים כמובן בבעיה המקורית. לעומת זאת, אם מדובר בפזילה בלבד, מתאימים את הטיפול לפתולוגיה, לגיל ולחומרת הפזילה.

טיפול שמרני: במקרים בהם הפזילה נגרמת כתוצאה מבעיה אופטית, כפי שקורה בחלק לא מבוטל מהמקרים אצל ילדים, ניתן לתקן אותה בעזרת משקפיים אופטיים. פעמים רבות, המשקפיים פותרות את הבעיה. לעתים, ניתן לתקן את הבעיה באמצעות תרגול אורטופטי (תנועתי). כך, למשל: אם יש בעיה של עין עצלה, ניתן לכסות את העין הבריאה - ובכך "לכפות" על המוח לראות דרך העין החלשה (העין העצלה) ולגרום לה להתחזק. בעת בעיית ליקוי במיקוד, קיים טיפול אורטופטי מיוחד.

ניתוח לתיקון פזילה: כאשר לא ניתן לתקן את הפזילה באמצעיים שמרניים, ניתן לתקן אותה באמצעות ניתוח. מדובר בניתוח אמבולטורי, המתבצע תחת הרדמה כללית, כאשר במהלכו מחזקים או מחלישים את השריר/ים של העין. לאחר הניתוח, המטופל מועבר להתאוששות, לפרק זמן של 4-3 שעות. עד שפגה ההשפעה של חומרי ההרדמה, ייתכנו סיבוכים בשיעור לא שכיח שבין 1 ל-4,000 לבין 1 ל-5,000 מנותחים, הכוללים דלקת מקומית, שארית פזילה או היפוכה בכיוון, או פגיעה בגלגל העין. כל הסיבוכים הנדירים ניתנים לטיפול.

לאחר הניתוח המטופל משתחרר לביתו עם טיפול תרופתי על ידי טיפות עיניים מיוחדות. כעבור יום או יומיים, הוא מגיע לביקורת ראשונה, כעבור כחודש לביקורת שנייה, וכעבור חודשיים מיום הניתוח לביקורת נוספת. בבדיקה האחרונה ניתן להאריך אם הניתוח הצליח ו/או אם יש צורך במשקפיים או בניתוח נוסף.

75%-80% מהמנותחים אינם זקוקים לתיקון/ניתוח נוסף.

לסיכום: פזילה שלא מטופלת, עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך בתפקודים הדו-עיניים (ראיית העומק המזיגה), לכן חובה לטפל מוקדם ככל האפשר. כמו כן, הדבר חשוב גם למניעת עין עצלה וחשוב לבצע בדיקות אלו במשולב עם בדיקת ראייה מגיל רך.

פרופ' משה שניר הוא כיום רופא עיניים בכיר בביה"ח שניידר, לשעבר מנהל יחידת עיניים ילדים ופזילה בביה"ח שניידר.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום