שתל מיידי בשיטת אוסיאודנסיפיקציה

(19)
לדרג
תוכן מקודם

שיטה חדשנית ומתקדמת לביצוע שתלי שיניים מיידיים, מאפשרת למטופל ליהנות משחזור שיניים מיד לאחר עקירתן - טיפול עם מקסימום אחוזי הצלחה ושמירה על העצם ומינימום סיבוכים ותופעות לוואי

רופא שיניים - מחלות חניכיים (פריודונטיה) ,מומחה לפריודונטיה
053-7932006 (מספר מקשר)

אובדן שיניים עלול להיגרם עקב שלל סיבות, כגון: מחלת חניכיים מתקדמת, עששת, חבלה ועוד. לאחר עקירת שן, נותר בעצם הלסת חלל שנקרא מכתשית. בעבר, לאחר עקירות שיניים, נהוג היה לשמר את המכתשית, כדי שתיבנה עצם חדשה, כך שבעתיד ניתן יהיה להחדיר לתוכה שתל וליצור שחזור של השן שאבדה. בשיטה זו, לא ניתן היה לבצע את החדרת השתל מיד לאחר העקירה.

כיום, בזכות פיתוח שיטה חדשנית הנקראת אוסיאודנסיפיקציה (Osseodensification), ניתן להחדיר את השתל מיידית: מיד לאחר העקירה, מתבצעת הכנה של האתר להשתלה. כך, יכול המטופל לצאת מהטיפול באותו יום, עם שחזור מיידי על גבי השתל, כלומר "העמסה מיידית" (הרכבת שתלים ומבנה זמני, מיד לאחר עקירה).

 

השיטה מאפשרת למטופל לקבל שחזור שיניים מיד לאחר עקירתן. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצעת ההשתלה המיידית בשיטת אוסיאודנסיפיקציה?

שיטת אוסיאודנסיפיקציה עושה שימוש במקדחים מיוחדים המוחדרים אל המכתשית לאחר העקירה, כשהם מסתובבים בצורה הפוכה. הסיבוב ההפוך של המקדחים משמר את העצם של המטופל והופך את ההשתלה למעין השתלת עצם אוטוגנית, כלומר מהמטופל עצמו.

זאת, מכיוון שבכל שיטה אחרת בה מכינים את אתר העקירה לשתלים, מתבצע פינוי עצם החוצה, כדי ליצור את החלל עבור השתל. לעומת זאת, בשיטת האוסיאודנסיפיקציה העצם אינה מפונה החוצה, אלא נדחסת לצדדים, וכך היא נשמרת במלואה.

לאחר החדרת השתלים, מורכב מבנה זמני על גבי השתל, ועליו כתר זמני שנראה כמו שן לכל דבר ועניין. כלומר, מיד לאחר העקירה מקבל המטופל פתרון מספק מבחינה אסתטית ותפקודית. ברוב המקרים, יידרש המטופל להרכיב את המבנה הזמני במשך 3-5 חודשים, אז יוחלף הכתר הזמני בקבוע.

 

מהם יתרונות השיטה?

לשיטת האוסיאודנסיפיקציה יתרונות נוספים רבים, לצד שימור העצם של המטופל. באמצעות דחיסת העצם, ניתן להשיג יציבות גבוהה מאוד של השתל, דבר המשפיע משמעותית על אחוזי ההצלחה של שיטת ההעמסה המיידית.

בנוסף, הוכח כי בשיטה זו האינטגרציה של השתל לעצם מהירה הרבה יותר, באופן שמקצר את שלב המבנה הזמני, ומבטיח למטופל קבלה של המבנה הקבוע במהירות גדולה יותר.

במקרים מסוימים, מטופלים המעוניינים בשתלים, "נתקלים" בהפניה לביצוע השתלת עצם, מכיוון שמצבם הנוכחי אינו מאפשר יציבות לשתלים. השתלת העצם כרוכה בהליכים כירורגיים העלולים להיות פולשניים ומורכבים, ולעיתים אף מצריכים קצירת עצם מאתר אחר בגוף כדי להשתילה בעצם הלסת. מטופלים רבים נרתעים מכל הכרוך בכך, ומתפשרים על פתרון אחר, הרבה פחות מוצלח, כגון שימוש בתותבות.

בשיטת אוסיאודנסיפיקציה, נחסך מהמטופלים הצורך בהליכים מורכבים ובניתוח נוסף במיקום אחר בגופם. כך, מטופלים רבים שהיו מקבלים עד כה תשובה שלילית, מגלים שהם מועמדים ראויים להעמסה מיידית, וכי ההליך יתבצע בצורה יעילה, זעיר פולשנית, ללא סיבוכים ועם מינימום תופעות לוואי.

 

האם יש מטופלים שאינם מתאימים לביצוע העמסה מיידית בשיטה זו?

ישנם מצבים בהם מומלץ להימנע משיטה זו, כמו מכל שיטת השתלה אחרת. למשל: אנשים שעברו הקרנות או חולים במחלות סיסטמיות, כגון: סוכרת לא מאוזנת.

על מה יצטרך המטופל להקפיד לאחר ביצוע ההליך?

כמו בכל השתלה אחרת של שתלים דנטליים, בימים הראשונים שלאחר ההליך, יתבקש המטופל לקבל טיפול אנטיביוטי. בנוסף, יהיה עליו להימנע ממזון קשה, בשבועות הראשונים שלאחר הניתוח.

בטווח הארוך, חשוב להבין כי גם שתלים, ממש כמו שיניים טבעיות, מצריכים תחזוקה שוטפת, אחרת לא יישמרו לאורך זמן. יש להקפיד על היגיינה אוראלית נאותה, ולהגיע אחת לחצי שנה לטיפולי תחזוקה אצל שיננית.

 

המטופל יכול לצאת מהטיפול באותו יום, עם שחזור מיידי על גבי השתל. צילום: שאטרסטוק

לסיכום: אוסיאודנסיפיקציה היא שיטה להחדרת שתלים דנטליים בהעמסה מיידית, הנעשית על ידי שימוש במקדחים מיוחדים, עם פעולת סיבוב הפוכה. השיטה מאפשרת למטופל לקבל שחזור שיניים מיד לאחר עקירתן, תוך שמירה מקסימלית על העצם הקיימת, יציבות גבוהה של השתל וקליטה מהירה של השתל בעצם המקבלת. ההליך זעיר פולשני, נטול סיבוכים ותופעות לוואי ובעל אחוזי הצלחה גבוהים.

 

פרופ' זיו מזור הוא מומחה למחלות חניכיים, מחלוצי ההשתלות הדנטליות, נמנה על מפתחי שיטת האוסיאודנסיפיקציה ויישומה הקליני בארץ ובעולם. בעל מרכז לטיפולי חניכיים והשתלות שיניים ברעננה ובתל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
פרופ'  זיו מזור
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום