עקיצת מדוזה: מה חשוב לדעת?

(18)
לדרג

תקופת המדוזות בשיאה ומדי יום אנו שומעים על עוד ועוד מקרים של צריבות, עקיצות וכוויות ממדוזות. מה מומלץ לעשות במקרה של עקיצת מדוזה, ולא פחות חשוב - מה לא כדאי לעשות?

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)
רופא פנימאי ,מומחה לרפואה דחופה - מסלול מבוגרים
*6742

כל מי שביקר בחופי הים בשבועות האחרונים נתקל במספר לא מבוטל של מדוזות - חלקן פרוסות על החוף ואת חלקן ניתן לראות כבר במים הרדודים.

מהי מדוזה ומדוע היא עוקצת?

המדוזה שייכת למשפחת הצורבים. עשויה מחומר דמוי ג'לי, בעל מבנה כללי המזכיר מטריה או פעמון, כאשר ה"ענבל" עשוי ממספר משושים בעלי תאי צריבה.

קיימים מספר סוגים של מדוזות כאשר השכיחה ביותר באזורינו היא החוטית הנודדת, המאופיינת בזרועות צייד מרובות, הנראות כמו חוטים. הזרועות הללו מכילות תאים צורבים דמוי מזרקים, בעזרתם המדוזה משתקת את הטרף ממנו ניזונה. הארס מאוחסן בתאים הצורבים ופעיל ברגע השחרור. כאשר הזרועות נתקלות בגוף חי, נורים המזרקים הקטנים ומחדירים לתוכו את הארס.

"במקרים של עקיצת מדוזה, רוב האנשים ירגישו כאב מקומי, תחושת צריבה ותופיע אדמומיות מסוימת על העור, לעתים מלווה בגרד. במידה שהאזור מזדהם, יכולים להופיע תסמיני חום, עייפות וכאבי שרירים", מסביר ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי הלל יפה.

צילום: שאטרסטוק

מה עושים אם נעקצים ממדוזה?

ד"ר ג'לאל מסביר כי יש מספר כללים חשובים שכדאי הקפיד עליהם במקרה של עקיצת מדוזה:

מה חשוב לעשות?

  1. יש להסיר מהעור את המדוזה/חלקי המדוזה/ תאי הצריבה בעזרת מקלון או חתיכת פלסטיק.  

  2. מומלץ לשטוף את המקום במי מלח, ומיד לאחר מכן ניתן לשטוף בזרם מי ברז ישיר למספר דקות, ללא שפשוף האזור.

  3. חומץ עשוי לנטרל את השפעת החלבון (הארס) ולכן מומלץ לשפוך אותו על מקום הצריבה (יש הטוענים כי זה לא תמיד עוזר). לרוב ניתן למצוא חומץ בסוכת המציל.

  4. ניתן למרוח משחה להקלה מקומית של הכאב והצריבה, למשל אלוורה או פניסטיל.

  5. במידה שאין שום אמצעי זמין להקלה על הכאב, ניתן להשתמש בשתן - שכן הוא חומצי ועלול לסייע להקלה זמנית.

  6. הסכנה העיקרית ממדוזה היא תגובה אלרגית קשה, ולכן אם האדם שנצרב, בפרט אם מדובר בילד/ה, מפתח קשיי נשימה, צרידות פתאומית, בחילות, הקאות, חולשה קיצונית או בלבול, יש לפנותו בהקדם לקבלת טיפול רפואי.

  7. במקרה של נפיחות מקומית מעבר לרגיל, או זיהום משני באזור העקיצה המלווה באודם ושלפוחיות, יש לפנות לחדר מיון לצורך בדיקה רפואית.

  8. במידה שמדובר באזורים רגישים, לדוגמה פנים, אשך או אזורים נרחבים כמו רגל, זרוע, או במקרה שהתסמינים מחמירים ואין שום הקלה לאורך זמן, יש לפנות לחדר מיון לצורך בדיקת רופא.

מה לא מומלץ לעשות?

  1. אל תשטפו את המקום במי ברז/מים מתוקים, שכן הם עלולים להחמיר את התגובה המקומית ולגרום לפיזורו של הארס על פני העור.

  2. אסור לגרד או לשפשף את אזור העקיצה, דבר שעלול להחמיר את המצב.

  3. אסור לשטוף את המקום עם אלכוהול.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום