סובלים מכאבים במפרק היד? להלן 5 סיבות אפשריות לבעיה

(15)
לדרג
תוכן מקודם

מפרק כף היד הוא אחד המפרקים הפעילים ביותר, אך גם המועדים ביותר לפגיעה ולכאבים. מהן הסיבות העיקריות להופעת כאב באזור ובאילו דרכים ניתן לטפל בו? הנה כל מה שחשוב לדעת בעניין

מומחה כירורגיה של היד ,מומחה לאורתופדיה
077-2313303 (מספר מקשר)

פעולות שגרתיות, מצבים גנטיים ואף תסמונות שונות, עלולים לגרום לכאבים במפרק כף היד. הדבר עלול להקשות על ביצוע פעולות יומיות, לרבות פעילות גופנית, שבאופן אבסורדי מיועדת דווקא לחיזוק הגוף ולמניעת פציעות. להלן 5 סיבות שיכולות להסביר מדוע כואב לכם, וגם 5 דרכים להתמודד עם הבעיה:

כאשר העומס גדול מדי, עלולים להגרם כאבים ודלקת מקומית. צילום: שאטרסטוק

  1. ריבוי בשימוש בטלפון הנייד

אנשים רבים אינם מודעים לכך, אבל למעשה, הקלדה באמצעות כף היד בזמן השימוש בטלפון הנייד, היא אחת הסיבות המשמעותיות ביותר לכאבים באזור האגודל ובמפרק היד. פעולה זו למעשה גורמת לעיבוי הגיד האחראי על כיפוף האגודל – מצב טבעי שנועד לאפשר לגוף להסתגל לפעולה באופן טבעי. אולם, כאשר העומס גדול מדי, עלולים להגרם כאבים ודלקת מקומית.

מניעה/טיפול:

ראשית, כצעד מניעתי, מומלץ לנסות להשתמש באצבעות נוספות, במהלך השימוש בנייד, וזאת כדי לפזר את העומס שנוצר. בנוסף, מומלץ לצמצם את השימוש בנייד ככל שניתן. כדי לטפל בבעיה, ניתן להיעזר בריפוי בעיסוק במטרה לחזק את השרירים באזור ולהקל על הכאב.

 

  1. תסמונת התעלה הקרפלית:

מדובר בתסמונת הגורמת ללחץ על העצב המדיאני בשורש כף היד. המצב הזה גורם לכאב פנימי בשרש כף היד, ולתחושת נימול באצבעות, שמתגברים בעיקר בשעות הלילה. הסיבות לתסמונות - שונות ומגוונות: החל ממבנה אנטומי ועד לבעיות מטבוליות, חבלות ובמקרים קיצוניים אף כתוצאה מרקמה גידולית באזור.

מניעה/טיפול:

הטיפול בבעיה יותאם לממצא הקליני. כך למשל, במקרים של דלקת, לרוב יוצע טיפול סטרואידי. לעומת זאת, כאשר העניין נובע ממבנה אנטומי או גנטי, לעיתים ריפוי בעיסוק יוכל לסייע. במקרים קיצוניים יותר, יהיה צורך בפתרון כירורגי לטובת שחרור העצב במקום.

 

  1. שחיקה במפרק עקב גיל:

ככל שאנחנו מתבגרים, אנחנו חווים תהליך טבעי הכרוך בשחיקת המפרקים. אחד הסימפטומים המוכרים המופיעים כתוצאה מכך, הוא שחיקה בבסיס האגודל הגורמת לכאבים, בעיקר במהלך פעולות ספציפיות כמו אחיזה באמצעות האגודל או סחיטת סמרטוט.

מניעה/טיפול:

כאשר מדובר בבעיה קלה יחסית, ניתן לפתור אותה באמצעות טיפול שמרני כגון ריפוי בעיסוק או פיזיותרפיה. במקרים אחרים יומלץ על שימוש בנוגדי דלקת במריחה או בנטילה פומית. כמו כן, אמבטיות המכילות שמן פרפין עשויות לסייע בהקלה על הכאב. במקרים קיצוניים במיוחד יומלץ על הזרקת סטרואידים למפרק או על טיפול ניתוחי.

  1. אצבע הדק: לרוב מדובר בתופעה בעלת מרכיב גנטי, הגורמת ל"נעילה" של האצבעות ולכאבים כתוצאה מכך. גם מאמץ מוגבר המתבצע במשך תקופה מוגבלת עשוי לגרום להופעתה.

מניעה/טיפול:

כאשר מדובר בתופעה גנטית לרוב קשה למנוע אותה. הטיפול כולל בין היתר: עיסוי במשחה נוגדת דלקת, שימוש בתרופות, זריקות סטרואידים מקומיות או טיפול ניתוחי המבוצע בהרדמה מקומית. במקרים קלים יותר או כאשר התופעה מתרחשת על רקע אירוע מאמץ חריג, ניתן לרפא ולטפל בכאב באמצעות ריפוי בעיסוק ושימוש בנוגדי דלקת.

  1. גידולים:

גם גידולים יכולים להוות סיבה לכאב בכף היד. אף שאלה יופיעו בדרך כלל כגוש שאינו כואב. במצב של גידול נדיר יחסית, יופיע כאב אדיר - בדרך כלל מתחת לציפורניים.

מניעה/טיפול:

ניתוח כירורגי להוצאת הגידול.

להימנע מכסיסת ציפורניים. צילום: שאטרסטוק

  1. זיהומים:

שריטות, חבלות ואפילו כסיסת ציפורניים, עלולות לגרום לנפיחות ולזיהום באזור מפרק היד, וכתוצאה מכך גם לכאבים.

מניעה/טיפול:

כצעד מניעתי יש להימנע מביצוע פעולות אגרסיביות מידי ולהימנע מכסיסת ציפורניים. הדרכים לטיפול בזיהום הן רבות ומשתנות בהתאם לבעיה, והן כוללות למשל שימוש במשחה או בכדורים אנטיביוטיים, ואף נקיטה בפעולה כירורגית לטובת ניקוז הזיהום.

לסיכום: הסיבות לכאבים במפרק היד יכולות להיות שונות ומגוונות: החל מפעולה לא נכונה המתבצעת באמצעות היד ועד לגידול ממאיר חלילה.  ברוב המקרים ניתן לשפר את הכאב באמצעות טיפול שמרני, הכולל ריפוי בעיסוק או שימוש במשחה מקומית. במקרים קשים יותר יומלץ על זריקות סטרואידים ובעת הצורך אף על ניתוח כירורגי.

 

ד"ר עדי מור הוא כירורג המתמחה בטיפול בפציעות ידיים.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

 

 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום