סרטן: האם מוזיקה יעילה בהפחתת כאב?

(0)
לדרג

חלק עיקרי מהטיפול במחלת הסרטן הוא שיכוך כאבים, לשם הקלה על איכות חייו של המטופל. מחקר חדש ניסה לבדוק האם מוזיקה יכולה לסייע בהקלה על תסמיני כאב, עייפות גופנית ונפשית בקרב חולות בסרטן השד

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

תשישות וכאב הוא שתי התלונות העיקריות בקרב אנשים החולים במחלת הסרטן. הכאב יכול להתבטא כתוצאה מלחץ שנוצר על ידי הגידול הסרטני וכן כתוצאה מהטיפול במחלה ומתופעות הלוואי שלו. שיכוך כאבים הוא חלק מהטיפול במחלת הסרטן ובעזרתו ניתן לצמצם משמעותית את הסבל של המטופל ולסייע לו בשיפור באיכות החיים.

מחקר חדש שנערך בטייוואן על חולות סרטן השד ניסתה לבדוק האם האזנה למוזיקה יכולה לסייע בהקלת הכאב עבור המטופלות. תוצאות המחקר פורסמו במהלך חודש יוני בכתב העת European Journal of Cancer Care.

מה כלל המחקר?

במסגרת המחקר נבדקו 60 נשים עם סרטן שד, אשר חולקו באקראי ל-2 קבוצות: קבוצת התערבות, אשר כללה האזנה למוזיקה בבית על נגן MP3 שניתן על ידי צוות המחקר עם בחירה של סגנון המוזיקה מבין מוזיקה קלאסית, פופולרית, מוזיקת טרקלין, טיוואנית, או דתית; וקבוצת ביקורת, בה המשתתפות קיבלו את אותו נגן ואותן הוראות בנוגע לתדירות האזנה למוזיקה, אך הבחירות שלהן היו בין סוגים שונים של מוזיקת אווירה, ובעיקר קולות סביבתיים, אשר מחקרים קודמים מצאו כי אינם משפיעים רבות על תסמיני כאב.

כל המשתתפות התבקשו לדרג 25 תסמינים גופניים בסולם של 5 נקודות, 5 קטגוריות להערכת עייפות בסולם נפרד של 5 נקודות, ואת דרגת הכאב בסולם של 0-100 נקודות. הנבדקות התבקשו לבצע דירוג של התסמינים לאחר האזנה למוזיקה בכמה מועדים שונים: לפני הניתוח שלהן, לאחר 6 שבועות, לאחד 12 שבועות ולאחר 24 שבועות.

האזנה למוזיקה בבית המטופלות עשויה להפחית את חומרת הכאב והעייפות בחולי סרטן. צילום: שאטרסטוק

מה הראו התוצאות?

המדד הממוצע של חומרת התסמינים בקבוצת ההתערבות צנח ב-5 נקודות לאחר 6 שבועות, בשבע נקודות לאחר 12 שבועות ובקרוב לתשע נקודות לאחר 24 שבועות. מדדי הכאב ומדדי עייפות ירדו גם כן בכל אחת מנקודות הזמן.

בקרב אלו שהאזינו למוזיקה, העייפות הנפשית והגופנית פחתה גם כן לאחר 6 שבועות, אך לא מאוחר יותר. מנגד, חומרת הכאב והתסמינים בקבוצת הביקורת עלו ונותרו גבוהים יותר בהשוואה לתחילת המחקר.

מהן מסקנות המחקר?

על-בסיס הממצאים כותבים החוקרים כי האזנה למוזיקה בבית המטופלות עשויה להפחית את חומרת הכאב והעייפות בחולי סרטן. עם זאת, הטיפול במוזיקה עשוי שלא להקל על העייפות הנפשית והגופנית בטווח הארוך.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים, אשר יתבססו על מדדים אובייקטיביים של כאב ועייפות, בנוסף למדדים הסובייקטיביים ששימשו במחקר הנוכחי.

מהי השורה התחתונה?

החוקרים ממליצים לחולות עם סרטן שד להאזין בביתן למוזיקה על מנת להפחית את המחשבות השליליות הקשורות למחלה, לסייע בהפחתת כאב ועייפות, ולהקל על תסמינים, דוגמת חוסר תיאבון וקשיי ריכוז בחולי סרטן.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום