הריון ומחלות לב: הקשר המסוכן שכל אשה חייבת להכיר

(0)
לדרג
תוכן מקודם

נשים רבות סובלות מבעיית לב, חלקן אינן מודעות לקיומה. הריון עלול לגרום להחמרה של המצב הקרדיולוגי ולסיבוכים בלתי צפויים. שוקלת להיכנס להריון? כדאי שתשימי לב לבריאות הלב

רופא קרדיולוג ,מומחה לקרדיולוגיה
077-2316486 (מספר מקשר)

תקופת ההריון היא תקופה מרגשת ומעצימה מאין כמותה, אך גם מאוד מטלטלת, ובחלק מהמקרים אף מזמנת לחיים התמודדויות לא פשוטות, שהאימהות שבדרך לא תמיד יכולות לצפות מראש או להיערך לקראתן. כך, לדוגמה: בתקופת ההריון, חלה עלייה משמעותית בנפח הדם של האשה, בדופק ובסיכון לאנמיה. המצבים האלה אינם מהווים סיכון לרוב הנשים, אך עבור מי שסובלות ממחלות לב - לרבות מי שכלל אינן מודעות למחלתן - השינויים האלה עלולים להשפיע על המצב הבריאותי ואף לגרום לסיכון מסוים לאשה ולעובר. כדי להימנע מכך, חשוב להכיר את הסיכון ולהיות קשובות לסימני האזהרה.

בערך1% מהנשים ההרות סובלות ממחלות לב מסוגים שונים. צילום: שאטרסטוק

אילו מחלות לב עלולות להופיע בהריון? מה הסיכוי לכך?

על פי ההערכות, בערך1% מהנשים ההרות סובלות ממחלות לב מסוגים שונים ויכולות לחוות החמרה של מצבןן בזמן הרריון. מחלות אלה כוללות ירידה בתפקוד  של שרירי הלב, היצרות של מסתמים בלב, מחלות לב מולדות, הפרעות בקצב הפעימות ועוד.

מי נמצאות בסיכון מוגבר למחלות אלה?

ככל שגיל ההריון מבוגר יותר, כך גם גובר הסיכון להופעת מחלות לב וכלי דם, בתקופה זו. גם היבטים שונים באורח החיים מגבירים את הסיכון לסיבוכים כאלה בהריון: לחץ דם גבוה, התמודדות עם סוכרת, עישון והשמנת יתר. אם האשה סבלה בעבר מסרטן ועברה טיפולים כימותרפיים, במקרים מסוימים הטיפולים האונקולוגיים עלולים להשפיע על התפקוד הלבבי עם פוטנציאל להחמרה בזמן הריון.

גם מצבים רפואיים שמתפתחים בזמן ההריון עלולים להשליך על הסיכון למחלות לב בתקופה זו. כך, לדוגמה: אשה שסובלת מרעלת הריון נמצאת בסיכון מוגבר למחלות לב בטווח המיידי והארוך.

מהם סימני האזהרה שעלולים להעיד על מחלת לב?

אבחון מוקדם הכולל יעוץ טרום הריוני במקרה של מחלת לב ידועה, ומעקב מתאים למינעת החמרת המצב בזמן הריון הם שני הנדבכים החשובים ביותר, שמשפרים את הסיכויים להתגבר על מחלות לב במהלך ההריון. ככל שנקדים את מתן הטיפול, כך נצמצם את הסיכון לפגיעה באם ובעובר, כתוצאה מהמחלה.

לכן, חשוב שאתן - האימהות שבדרך - תהיו קשובות לכל שינוי שמופיע בגופכן, לרבות קוצר נשימה, עלייה לא מוסברת בקצב פעימות הלב, קושי לתפקד כרגיל או לבצע פעילות מאומצת, וכמובן כל מקרה של כאבים פתאומיים בחזה.

חשוב להבין כי בעוד שברוב המקרים קרדיולוג מוסמך יכול לסייע לאבחן את הבעיה ולטפל בה, במקרה זה עדיף להיעזר בגורם שמנוסה בטיפול במחלות לב בהריון. זאת, מכיוון שהמצב הרפואי הזה דורש הבנה רחבה ומעמיקה יותר של ההריון ושל השפעת ההריון על תהליכים שונים בגוף. מחקרים מראים כי כאשר נשים שסובלות ממחלות לב בהריון מטופלות על ידי מומחים בתחום הספציפי של לב בהריון, חלה ירידה בתחלואה של העובר ושל האם, לאחר הטיפול בבעייה.

מדוע לעיתים "מתפספס" אבחון של מחלות לב בהריון?

חשוב להבין כי בדיקות לתפקוד הלב, כגון אק"ג או אקו לב, לא ניתנות לנשים כחלק מבדיקות השגרה בהריון. בקרב מי שמעולם לא אובחנה עם מחלת לב, במקרים מסוימים כלל לא יעלה צורך לבדיקה. כך, אבחון המחלה עלול להתפספס. במקרים רבים, התסמינים של מחלות לב נראים גם לאשה וגם לרופאים המטפלים כחלק מהריון תקין, מכיוון שנשים רבות חוות בהריון דופק מואץ, חולשה ועייפות.

לכן, חשוב לפנות לרופא מומחה במחלות לב בהריון. ההמלצה תקפה במיוחד אם ידוע מראש על סיכון להופעת מחלות לב, אבל לא רק במקרים אלה. כדאי לפנות לבירור, בכל פעם שעולה חשד להתנהלות לא תקינה של ההריון. חשוב לזכור: עדיף לשלול את החשד, ולא לפספס את אבחון המחלה.

כיצד ניתן לטפל במחלות לב בהריון?

מטבע הדברים, הטיפול במחלות לב בתקופה זו מורכב יותר, יחסית למצב "רגיל". הטיפול בהריון מתבצע בשני מישורים.

המישור הראשון והחיוני ביותר - המעקב: בחינה מדוקדקת של מצבה הרפואי של האשה לפני ההריון בנשים עם מחלת לב ידועה או עם גורמי סיכון למחלת לב (יעוץ טרום הריוני), מעקב בפרקי זמן מוגדרים בזמן ההריון, תסייע לגבש תמונת מצב מדויקת יותר, ולהתאים את הטיפול הנכון ביותר, בכל נקודה בהריון.

השלב השני - טיפול תרופתי: במהלך ההריון, קיימת כמובן מגבלה על שימוש בתרופות מסוימות. לכן, ניתן לטפל במחלה באמצעות תרופות, אם כי ההיצע שלהן מוגבל יותר. חשוב ליטול תרופות רק במסגרת מעקב רפואי קפדני. במקרים קיצוניים, יהיה צורך בהליך פולשני, אם כי מקרים אלה נדירים מאוד. בדרך כלל, הצוותים הרפואיים יעדיפו לדחות הליכים פולשניים בתקופה זו, כדי להימנע מנזק לעובר או לאם.

חשוב להקפיד לעקוב אחר המצב גם אחרי הלידה. צילום: שאטרסטוק

האם המחלה עלולה להשפיע על העובר?

ברוב המקרים, מחלות לב יאותרו בזמן, ויותאם להן טיפול שימנע נזק ארוך טווח ליילוד ולאם שבדרך. עם זאת, בחלק מהמקרים, בייחוד כאשר האבחון מתעכב או שהטיפול התרופתי אינו מתאים, הדבר עלול להוביל ללידה מוקדמת או ללידה במשקל נמוך, העלולים כמובן להשפיע על היילוד בעתיד. ברוב המקרים, אחרי ההריון גם המצב הרפואי של האם צפוי להתייצב. עם זאת, חשוב להקפיד לעקוב אחר המצב גם אחרי הלידה, כדי לוודא שאכן לא התרחשה המחרה שיש לטפל בה.

לסיכום: הביטוי "מחלות לב" מבהיל ומעורר דאגה, בפרט בתקופה רגישה כמו הריון. עם זאת, היכרות עם הסכנה ועם סימני האזהרה קריטית להפחתת הסיכון שמחלה כזו תפגע באם או בעובר. מחקרים מראים כי מעקב מסודר אחר המצב הרפואי בהריון מפחית חרדה ומשפר את המדדים הפיזיולוגיים. לכן, חשוב שלא לוותר על המעקב, כדי לשמור על הבריאות בכל המישורים.

ד"ר רפאל קופרשטיין, מומחה במחלות לב מסתמיות ובאקו-קרדיוגרפיה, ביחידה לקרדיולוגיה לא פולשנית, ומנהל שירות לב בהריון, בבית החולים "שיבא" בתל השומר.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

 

  • צור קשר
פרופ' רפאל קופרשטיין
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום