הטרוכרומיה: מהי הסיבה שהצבע של עין אחת שונה מהשנייה?

(27)
לדרג

מדיוויד בואי ועד אליזבת טיילור: הטרוכרומיה היא תופעה שבה קשתית עין אחת היא בעלת צבע שונה מקשתית העין השנייה. לרגל יום המודעות להטרוכרומיה (12.7) שוחחנו עם מומחה למחלות עיניים אודות התופעה המרתקת

אגודות וארגונים
053-9374656 (מספר מקשר)

אחד מסימני ההיכר הבולטים של הזמר דיוויד בואי היה צבע העיניים הייחודי שלו – עין אחת כחולה והשנייה חומה. גם השחקנית אליזבת טיילור האגדית זכורה בין היתר בזכות עיניה הסגלגלות.

מצב זה, הגורם להופעת פיגמנט צבע שונה בעיניים, נגרם עקב תופעה מסקרנת למדי המכונה "הטרוכרומיה".

לרגל יום המודעות להטרוכרומיה (12.7) שוחחנו עם ד"ר שמואל גרפי, רופא מומחה קרנית במקטע קדמי ומנתח רפרקציה ברשת "עיניים", מומחה למחלות עיניים, מנתח ויו"ר חוג "קרנית" מטעם האיגוד הישראלי לרפואת עיניים, שהסביר את מה שמעניין לדעת בנושא.

מהי הטרוכרומיה?

קשתית העין שלנו היא איבר בעין המקיף את האישון, אשר מתרחב ומתכווץ בהתאמה עם התרחבות והתכווצות של הקשתית. צבע הקשתית עשוי להשתנות מאדם לאדם, ונקבע על ידי רמת הצובען (פיגמנט).

הטרוכרומיה היא תופעה מולדת או נרכשת, הגורמת לקשתית עין אחת להראות בצבע שונה מהצבע של קשתית העין השנייה.

הטרוכרומיה מלאה. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לתופעה?

כאשר המצב מולד, הרך הנולד מאובחן בתופעה כבר בימים או בשבועות הראשונים לחייו. לעיתים, תופעה זו היא ביטוי של העברה תורשתית.

לעומת זאת, מצב נרכש יכול להיגרם על ידי מחלה או חבלה. כאשר העין נפגעת, למשל במהלך חבלה, התוצאה בדרך כלל נראית לעין באופן מידי, תוך ימים, כאשר הקשתית לרוב משנה את צבעה לכחלחל במקטעים ובאופן לא הומוגני. הפציעה עלולה לערב גם חלקי עין נוספים, כגון: הקרנית, העדשה והמקטע האחורי של העין.

לעומת זאת, הטרוכרומיה עלולה להיות תוצר לוואי של מחלה, כמו למשל במקרה של "פיגמנטרי גלאוקומה".

באופן כללי, גלאוקומה היא מחלה שבדרך כלל גורמת ללחץ תוך עיני מוגבר. מצב זה גורם סיכון משמעותי לאיבוד הדרגתי של הרקמה העצבית בעין, אשר רגישה לשינויים בלחץ. כך, בהעדר טיפול מתאים המצב עלול להוביל לניוון עצב הראייה.

ולעניינינו - גלאוקומה מסוג פיגמנטרי נגרמת ממצב שבו הקשתית מתחככת בחלקה הקדמי של העדשה, תוך שחרור פיגמנט לנוזל התוך עיני, שבאופן תקין הוא שקוף ונקי מחלקיקים. שקיעת הפיגמנט במערכת הניקוז התוך עיני, סותמת אותו וכתוצאה מכך נגרמת גורם לעלייה בלחץ התוך עיני. בפועל, מצב כזה עלול לגרום גם לשינוי בצבע הקשתית.

במקרים נדירים, שינוי בצבע הקשתית יכולה לרמז על נוכחות של גידול המערב את מבנה קשתית העין.

 

מה ההבדל בין הטרוכרומיה חלקית לבין הטרוכרומיה מלאה?

הטרוכרומיה מלאה היא מצב שבו כל צבע הקשתית שונה ביחס לקשתית בעין הנגדית. המראה המתקבל במקרה כזה, הוא שתי עיניים שכל אחת מהן בצבע אחר.

לעומת זאת, הטרוכרומיה חלקית מוגדרת כאחד משני המצבים הבאים:

חלקית מרכזית – הנפוצה ביותר מבין שתי האופציות. מדובר במצב שבו צבע הקשתית באזור הסמוך לאישון, שונה מהצבע בהיקף הקשתית באותה העין.

חלקית מקטעית – רק מקטע אקראי מהקשתית מתאפיין בצבע שונה.

מהי שכיחות התופעה?

הטרוכרומיה מתרחשת בקרב אחוז אחד מהאוכלוסייה הכללית. אף כי מדובר בתופעה נדירה יחסית בקרב בני אדם, הטרוכרומיה המתבטאת בצבע עיניים שונה מוכרת יותר דווקא בקרב בעלי חיים, ובייחוד בקרב חתולים, סוסים וכלבים.

האם קיים טיפול רלוונטי?

באופן כללי, לא נהוג להתייחס להטרוכרומיה כאל מחלה. לכן, בהעדר משמעות קלינית, כאשר היא מופיעה על רקע מולד לא נהוג לטפל בה. אולם, מאחר ולעיתים מדובר בבעיה אסתטית מטרידה, האפשרות היחידה היא להרכיב עדשות מגע בעלות פיגמנט צבע.

לעומת זאת, כאשר הטרוכרומיה מופיעה על רקע מחלה, יש צורך לטפל בגורם עצמו – כלומר במחלה, בהתאם לדרכי הטיפול המקובלות. כך למשל, אם מדובר בגידול (כאמור, מדובר במצב נדיר), לרוב יתבצע הליך כירורגי לשם הוצאתו.

 

הטרוכרומיה מוכרת יותר דווקא בקרב בעלי חיים. צילום: שאטרסטוק

 

לסיכום: הטרוכרומיה היא תופעה יחסית נדירה, המתרחשת בקרב אחוז מהאוכלוסייה וגורמת לזוג עיניים להיות בצבע שונה. התופעה עשויה להיות מולדת או נרכשת (כמו למשל, במקרה של מחלה או חבלה). אמנם, אין טיפול שיכול לשנות את צבע העיניים, אך מי שסובל מהתופעה ומעוניין בשינוי אסתטי, יוכל להרכיב עדשות מגע בעלות פיגמנט צבע שיכולות להוות מענה מסוים לבעיה.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום