האם קנאביס רפואי יכול להקל על כאבים כרוניים בקשישים?

(3)
לדרג

מחקר חדש ניסה לבדוק האם שימוש בקנאביס רפואי יכול לסייע לקשישים בהקלה על תסמינים כרוניים הנובעים ממחלות נוירולוגיות, בהם: כאב, הפרעות שינה, נוירופתיה וחרדה. התוצאות בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

יתרונות רפואיים רבים כבר נקשרו בקנאביס הרפואי, וכיום הוא נותן מענה למספר רב של בעיות רפואיות. מחקר חדש שנערך במדינת ניו יורק בקרב קשישים, ביקש לבחון האם שימוש בקנאביס רפואי הוא בטוח ויעיל בטיפול במגוון רחב של תסמינים כרוניים הנובעים כתוצאה ממחלות נוירולוגיות שונות. תוצאות המחקר פורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Academy of Neurology.

מה כלל המחקר?

החוקרים ביקשו לבחון את היעילות של קנאביס רפואי בקשישים אשר טופלו במרפאה נוירולוגית אמבולטורית וסובלים מתסמינים כרוניים. לצורך כך השלימו החוקרים סקירה רטרוספקטיבית של 204 חולים (129 נשים ו-75 גברים) חולים בגילאי 75 שנים ומעלה (הגיל הממוצע עד על 81 שנים).

המשתתפים במחקר לקחו חלק בתכנית Medical Marijuana Program.

במהלך המחקר נטלו המשתתפים קנאביס רפואי שבו החומרים הפעילים THC (Tetrahydrocannabinol) ו-CBD (Cannabidiol), ביחסים שונים, למשך תקופה ממוצעת של ארבעה חודשים.

המשתתפים במחקר נטלו קנאביס רפואי המכיל THC ו-CBD. צילום: שאטרסטוק

מהן תוצאות המחקר?

מהנתונים עולה כי 69% מהמשתתפים חוו הקלה מסוימת בתסמינים.

המצבים הנפוצים ביותר אשר השתפרו כתוצאה מהשימוש בקנאביס הרפואי כללו:

  • כאב (49% מהחולים דיווחו על הטבה בתסמינים)
  • הפרעות שינה (18% דיווחו על הטבה בתסמינים)
  • נוירופתיה (15% דיווחו על שיפור)
  • חרדה (10% דיווחו על שיפור)

האם המשתתפים חוו תופעות לוואי?

בתחילה, 34% מהמשתתפים חוו תופעות לוואי. עם זאת, לאחר שהחוקרים לקחו בחשבון את מינון הטיפול, רק 21% מהמשתתפים דיווחו על תופעות לוואי.

תופעות הלוואי הנפוצות כללו: ישנוניות (13%), הפרעות שיווי משקל (7%) והפרעות גסטרואינטסטינאליות (7%). שלושה חולים הפסיקו את הטיפול בשל אירועים חריגים.

מעניין לציין, הממצאים הצביעו על ירידה בהיקף השימוש במשככי כאבים אופיואידים ב-32% מהמשתתפים במחקר.

מהן מסקנות המחקר?

החוקרים מסכמים כי ממצאי המחקר הם מפתיעים, ועשויים לסייע במחקרים עתידיים להערכת אפשרות טיפול במריחואנה רפואית באוכלוסיות דומות של חולים הסובלים ממחלות כרוניות.

מהי השורה התחתונה?

קאנביס רפואי נמצא יעיל בהקלה על תסמינים הנובעים ממחלות נוירולוגיות בקרב קשישים.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום