גמילה מעישון בעזרת הודעות SMS

(3)
לדרג

מחקר ישראלי חדש בדק תכנית גמילה מעישון לחיילים בצה"ל על ידי שליחת הודעות לטלפון הנייד. התוצאות: חודש לאחר ההפסקה, מעל 96 אחוז מהחיילים מצאו את התוכנית קלה לשימוש; 84 אחוז מהם אמרו כי ימליצו עליה לחבריהם

מאת: מערכת zap doctors

חוקרים מהדסה, האוניברסיטה העברית, חיל הרפואה והאגודה למלחמה בסרטן מוכיחים לראשונה במחקר חדש כי תכנית גמילה מעישון המבוססת על שליחת הודעות לטלפון הנייד, יכולה לסייע לגמילה בקרב חיילים. ממצאי המחקר פורסמו השבוע (רביעי 26.6.2019) בכתב העת המדעי BMC Public Health.

תכנית הגמילה מעישון "סמס הפסק" פועלת במימון האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות. הערכת התכנית מתבצעת באמצעות מענק מקרן משפחת מילגרום ומענק מקרן חיל הרפואה.

הודעות טקסט שקיבלו החיילים במסגרת המחקר. צילום: באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

עישון סיגריות הוא גורם מרכזי לתחלואה ולתמותה הניתנת למניעה. צעירים רבים מתחילים לעשן בגילאי השירות הצבאי, ובקרב חיילים נמצאו שיעורי עישון גבוהים יותר מאשר באוכלוסייה הכללית. לעישון השפעה שלילית על בריאות וכשירות החיילים, אך תכניות לגמילה מעישון בצבא מהוות אתגר, בעיקר בשל הקושי בהנגשת שירותי הגמילה. מחקרים קודמים הראו כי תכניות לגמילה מעישון, המבוססות על שליחת הודעות טקסט לטלפון נייד הן ישימות ויעילות, אך חסר מידע על התאמתן לחיילים. לכן פיתחו החוקרים, בהובלת הסטודנט דב בארי-ויסברג, ד"ר יעל בר-זאב והחוקר הראשי ד"ר חגי לוין מבית הספר לבריאות הציבור של הדסה והאוניברסיטה העברית, ביחד עם רס"ן מרינה מלצר מחיל הרפואה ושותפים מהאגודה למלחמה בסרטן ומאוניברסיטאות אמריקאיות, תכנית חדשנית לגמילה מעישון בעזרת הודעות לטלפון נייד. התוכנית מותאמת במיוחד עבור חיילי צה"ל ונקראת "סמס-הפסק!". מטרת המחקר הייתה להעריך את ישימות התכנית ולהפיק לקחים לשיפור התכנית והטמעתה בקנה מידה נרחב.

למחקר גויסו 81 חיילים מעשנים, מתוכם 76.5% גברים. המשתתפים מילאו את סקר הבסיס, קבעו לעצמם את יום הפסקת העישון וקיבלו תכנית הודעות טקסט, מסונכרנת עם יום ההפסקה שנקבע על ידו, לסיוע בגמילה מעישון למשך תקופה של 6 חודשים. התכנית הייתה אינטראקטיבית ואפשרה למשתתפים לשלוח הודעות למערכת בכל שעה, לפי מילות מפתח שנקבעו מראש (חשק, מעידה, מצב רוח ירוד ועוד) ולקבל מיד תגובה מתאימה ממאגר ההודעות. המשתתפים מילאו סקר מעקב לאורך חודש ובנוסף נותחו נתוני השימוש שלהם במערכת, כולל שליחת מילות מפתח. בהתבסס על סקר המעקב ונתוני השימוש בתוכנה, העריכו החוקרים את ישימות התכנית: כדאיות שיטות הגיוס של הנבדקים, המעורבות, שביעות הרצון והיעילות הטכנית של התוכנית.

תוצאות המחקר מעודדות מבחינת הפוטנציאל לגמילה מעישון: חודש לאחר יום ההפסקה, 20.6% מהמשתתפים דיווח כי לא עישנו אף סיגריה בשבוע האחרון. אחוז גבוה בקרב המשתתפים היו מעורבים בתכנית, כאשר 82.5% שלחו לפחות מילת מפתח אחת. רוב החיילים (96.8%) מצאו את התוכנית קלה לשימוש ורובם (84.1%) המליצו עליה לחבריהם. אמונה עצמית ביכולת להיגמל מעישון בתחילת התכנית ניבאה הישארות בתכנית: 50% מאלו שהאמינו בעצמם נשארו בתכנית, לעומת רק 4.8% מאלו שלא האמינו בעצמם. המחקר מוכיח, לראשונה, כי תכנית גמילה מעישון מבוססת הודעות לטלפון נייד היא ישימה בתנאי שירות צבאי.

ד"ר חגי לוין, יוזם התכנית, מבית הספר לבריאות הציבור של הדסה והאוניברסיטה העברית, יועץ האגודה למלחמה בסרטן ולשעבר ראש מדור אפידמיולוגיה בענף בריאות הצבא בצה"ל הסביר כי: "תוצאות התכנית מצביעות על הפוטנציאל העצום הגלום בשימוש בכלים דיגיטליים לקידום בריאות, ובפרט כאמצעי מסייע לגמילה מעישון עבור חיילי צה"ל. אנו משלבים את לקחי התכנית בתכנית סמס הפסק 2019 לחיילי צה"ל, בשיתוף פעולה עם מערך בריאות הצבא בצה"ל. אתגר מרכזי לפנינו הוא שילוב אמצעים חדשניים לקידום בריאות יחד עם שירותי הבריאות המסורתיים, באופן יעיל ומבוסס ראיות מדעיות, והנגשת שירותי הגמילה מעישון בכל דרך הנוחה למטופל. חברות הטבק משתמשות באמצעים טכנולוגיים על מנת למכר דורות נוספים של צעירים וחובתנו במערכת הבריאות ליזום ולשלב אמצעים טכנולוגיים למניעה ולגמילה מעישון, כדוגמת יוזמת משרד הבריאות למוקד טלפוני לאומי לגמילה מעישון".

השפעה משמעותית על שיפור הכשירות הרפואית והמבצעית. צילום: באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

ראש ענף בריאות הצבא, סא"ל ד"ר אווה אברמוביץ' הוסיפה כי: "הפסקת עישון של משרתי צה''ל לצד צמצום חשיפה לעישון סביבתי הן אחת המטרות המרכזיות של ענף בריאות הצבא בחיל הרפואה, זאת בשל השפעה משמעותית על שיפור הכשירות הרפואית והמבצעית של משרתי צה''ל לצד הבנה כי לצה''ל היכולת והצידוק להשפיע על הבריאות בישראל, באופן ישיר על חייליו ובאופן עקיף על כלל החברה הישראלית. תוכנית "סמס-הפסק" הינה אחת הפתרונות הנוספים המוצעים למשרתי צה''ל על מנת לסייע להם בתהליך גמילה מעישון. לצד פתרונות קלאסיים יותר, כגון סדנאות גמילה קבוצתיות או טיפול גמילה אישי על ידי סגל רפואי עם שילוב טיפול תרופתי רלוונטי, אשר מוצעים למשרתים בדומה לקופות החולים, אנו מציעים לחיילים מענה נוסף שיכול להיות תוכנית טיפול בפני עצמה או כתוספת לאפשריות טיפול אחרות על מנת להגדיל את יעילותן. יתרונות ייחודיים של תוכנית "סמס-הפסק" עבור חיילי צה''ל הינם מענה למשרתים ביחידות מרוחקות/יחידות מבצעיות שלעיתים לא מאפשר לחייל לעבור תהליך מסודר של טיפול קבוצתי. בנוסף, אנו עוסקים באוכלוסייה צעירה וטכנולוגית שרגילה לקבל מענה מהיר ובכף היד באמצעות מכשיר סלולרי אישי. שילובה של תוכנית זו יש בה כדי לתרום תרומה נוספת למאמץ במלחמה בעישון בצה''ל ולהמשיך לקדם את החזון "צה''ל נקי מעישון". אנו שמחים לקדם שיתופי פעולה עם גורמים מקצועיים באזרחות: משרד הבריאות, האגודה למלחמה בסרטן, גופי מחקר אקדמיים ונוספים אשר מסייעים רבות לקידום מימוש החזון והמטרה שהצבנו."

התכנית סמס הפסק פועלת במימון האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות. הערכת התכנית מתבצעת באמצעות מענק מקרן משפחת מילגרום ומענק מקרן חיל הרפואה.

 חיילות וחיילים המעוניינים להיגמל מעישון ללא תשלום מוזמנים להירשם לתכנית סמס הפסק 2019 באתר האגודה למלחמה בסרטן בקישור הבא:  https://www.cancer.org.il/sms2quit

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום