טיפולי שיניים בסדציה: לא כואב, לא מסוכן

(2)
לדרג
תוכן מקודם

טיפולי שיניים מפחידים אתכם? המחשבה על הרדמה כללית וסיבוכיה האפשריים מפחידה הרבה יותר? טיפולי שיניים בסדציה יעזרו לכם לעבור את הטיפולים ללא כאבים וללא סיכונים מיותרים הכרוכים בהרדמה כללית

רופא שיניים ,מומחה לשיקום הפה
077-3130109 (מספר מקשר)

רוב טיפולי השיניים הסטנדרטיים נעשים תחת הרדמה מקומית, על ידי זריקה או משחה. עם זאת, יש מצבים שבהם טיפולי השיניים דורשים הרדמה עמוקה יותר, אך אופציית ההרדמה הכללית אינה הפתרון האידיאלי, מכיוון שהיא מאוד עמוקה, דורשת התאוששות ארוכה יחסית ומלווה בסיכונים.

במקום זאת, ניתן לבצע את טיפולי השיניים תחת סדציה (טשטוש עמוק) - הרדמה קלה ושטחית, יחסית להרדמה כללית. במהלך סדציה, המטופל יכול מצד אחד לתקשר בצורה מסוימת עם הרופא; ומצד שני, לא לחוש בשום כאב, תוך הימנעות מסיכוני ההרדמה הכללית.

תקשורת עם המטופל. צילום: שאטרסטוק

מתי מומלץ לעבור טיפולי שיניים תחת סדציה?

במקרים בהם המטופל צריך לעבור טיפולים מורכבים ומסובכים, בעיקר טיפולים כירורגיים הנחשבים פולשניים וכואבים יותר, מומלץ לעבור את הטיפול תחת סדציה. סיבה נוספת לבחירה בטיפול שיניים תחת סדציה היא שהטשטוש העמוק שמספקת הסדציה מאפשר למטופל לעבור מספר הליכים שונים באותו הטיפול, במקום להגיע לסדרת מפגשים ארוכה, במהלכה בכל מפגש יבוצע הליך אחר. טיפולי שיניים תחת סדציה נפוצים ויעילים מאוד גם בקרב מטופלים הסובלים מחרדה דנטלית עמוקה, שאינה מאפשרת להם לעבור את הטיפול ללא טשטוש כללי.

מהם ההבדלים בין סדציה לבין הרדמה כללית?

ההבדלים בין סדציה לבין הרדמה כללית באים לידי ביטוי במספר רב של היבטים.

נשימה: בהרדמה כללית, המטופל מונשם על ידי מכונה; בסדציה המטופל נושם בכוחות עצמו.

מידת ההרדמה: הרדמה כללית היא הרדמה מלאה, סדציה היא מצב של טשטוש עמוק, אך לא עמוק כמו בהרדמה כללית. בשתי הגישות (הרדמה כללית או סדציה) המטופל לא יזכור דבר מהטיפול עצמו, אך כדי שלא יחוש בשום כאב בטיפול תחת סדציה, יש להשתמש גם בהרדמה מקומית.

תקשורת עם המטופל: בהרדמה כללית, אין שום תקשורת עם המטופל: הוא מורדם לחלוטין ואינו מודע לדבר. מטופל שנמצא תחת סדציה נמצא במצב מעורפל מאוד, אבל מסוגל לסמן לרופא אם הכל בסדר או אם הוא מצוי במצוקה. רופא השיניים מבצע את הטיפול לצד רופא מרדים. שניהם מיומנים לזהות כל סימן קטן של מצוקה או התעוררות כאב בזמן הטיפול. בהתאם לכך, יכול הרופא המרדים להוסיף חומרי הרדמה או אלחוש, על פי הצורך.

משך ההרדמה: משך הזמן המקסימלי של הרדמה כללית בטיפולי שיניים הוא 7 שעות; כשמדובר בסדציה, הרופאים המרדימים ממליצים לא לעבור יותר מ-4.5 שעות תחת טשטוש, מכיוון שהדבר מצריך שימוש בעוד חומרים, העלולים להעמיס על הכבד, הכליות וכו'.

אם יש צורך בסדרה ארוכה של טיפולים, ניתן לפצל אותה לשני טיפולים תחת סדציה או להשאיר את הטיפולים הפולשניים והכואבים יותר לטיפול תחת סדציה; ניתן לבצע את שאר הטיפולים עם הרדמה מקומית בלבד.

התאוששות מההרדמה: הרדמה כללית דורשת התאוששות ממושכת, יש להוריד את מינון החומרים בהדרגה - ורק לאחר מכן, יעבור המטופל להתאוששות הנמשכת כשעה וחצי -שעתיים. ברוב המקרים, משך ההתאוששות מסדציה קצר: רבע שעה עד עשרים דקות.

היכן ניתן לעבור טיפולי שיניים תחת סדציה? ועל ידי מי?

יש להדגיש כי לא כל רופא שיניים רשאי לבצע טיפולי שיניים תחת סדציה. על רופא השיניים לעבור הכשרה מתאימה, מטעם משרד הבריאות, ולקבל הסמכה לביצוע טיפולים בהרדמה כללית ו/או סדציה.

בנוסף, מרפאת השיניים חייבת להיות מותאמת לטיפולים בהרדמה כללית או סדציה, ולכלול חדרי התאוששות מתאימים, ציוד החייאה מתוחכם ואמצעים נוספים, שאינם קיימים ברוב מרפאות השיניים הרגילות.

לקראת טיפול שיניים בהרדמה כללית או סדציה, חשוב לוודא שלרופא יש את ההסמכה המתאימה וכי המרפאה עונה על כל הקריטריונים הדרושים. בנוסף, יש לוודא כי צוות המרפאה כולל גם רופא מרדים, שנמצא לצד המטופל לאורך הטיפול כולו, גם כשמדובר בהרדמה כללית וגם כשמדובר בסדציה.

למי מתאימים טיפולי שיניים תחת סדציה?

טיפולי שיניים תחת סדציה מתאימים לרוב המטופלים, אלא אם כן יש בעיות בריאותיות קיצוניות, בעיות בקרישת הדם וכו'. גם ילדים יכולים לעבור טיפולים תחת סדציה ואפילו תחת הרדמה כללית, אך כדאי לעשות זאת במרפאות המתמחות בטיפולים מסוג זה לילדים.

מטופלים הסובלים מבעיות בריאותיות שונות, כגון: אי ספיקת כליות, אי ספיקת לב וכו' - כדאי שיטופלו במסגרת בית חולים ולא במרפאת שיניים, גם אם הרופא מוסמך ועבר הכשרות החייאה מתאימות וגם אם במרפאת השיניים יש את כל הציוד המתאים.

במצב בריאות בעייתי, אם חלילה תיווצר בעיה במהלך הטיפול, כל רגע עלול להיות קריטי - וכדאי להיות קרובים ככל האפשר למחלקת טיפול נמרץ.

אילו הכנות יש לעשות לקראת טיפול שיניים בסדציה? האם יש צורך בהתנהלות מסוימת לאחר מכן?

לקראת הטיפול, יש לעבור בדיקות דם, כמו לקראת כל ניתוח, כדי לברר אם המטופל סובל מבעיות קרישה. לפני הטיפול, יקיים הרופא המרדים שיחה עם המטופל. ברוב המקרים, יתבקש המטופל להגיע לפגישה עם הרופא לפני מועד הטיפול. ביום הטיפול עצמו, יש להיות בצום, משך 6 שעות לפחות לפני הטיפול.

לאחר הטיפול, יש לקחת בחשבון שאמנם לא מדובר בהרדמה כללית, אך בגוף יש עדיין שאריות של חומרי הרדמה. לכן, בכל מקרה יש להגיע לטיפול עם מלווה, לא לצאת מהטיפול לבד. וכמובן - לא לנהוג! מומלץ מאוד לנוח ולא לעשות מאמץ פיזי ביום או ביומיים שלאחר הטיפול.

מטופלים הסובלים מחרדה דנטלית. צילום: שאטרסטוק

האם גם סדציה עלולה לגרום לסיבוכים?

בכל הליך רפואי עלולים להיות סיבוכים מסוימים. עם זאת, בסדציה - לעומת הרדמה כללית - הסיכון לסיבוכים נמוך הרבה יותר, מכיוון שההרדמה עמוקה פחות, המטופל נושם בכוחות עצמו ויכול לתקשר עם הרופא המטפל והרופא המרדים, שבהתאם למצבו נותנים מענה מיידי.

לסיכום: טיפולי שיניים תחת סדציה מתאימים למטופלים הסובלים מחרדה דנטלית או למטופלים הזקוקים לטיפולים רבים, מורכבים וכואבים. סדציה היא טשטוש כללי, עמוק הרבה פחות מהרדמה כללית ובטוח הרבה יותר מהרדמה כללית. לאורך כל הטיפול, נמצא רופא מרדים לצד רופא השיניים. המטופל יכול לתקשר עם שניהם בכל שלב, אך כלל אינו מרגיש כאב ולא יזכור את הטיפול לאחר מכן.

 

ד"ר מוטי קוטלר הוא מוסמך לביצוע טיפולי שיניים בהרדמה מלאה ו/או בסדציה, מנהל מרפאת שיניים רב תחומית העוסקת בעיקר בשתלים דנטליים.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום