נוירואופטלמולוגיה: הקשר שבין בעיות ראיה לתופעות מוחיות

(13)
לדרג
תוכן מקודם

לעיתים רבות קיים קשר הדוק בין הפרעה פתאומית בראייה לבין בעיות שמקורן במוח: ראייה כפולה, דלקת בעצב הראייה ואפילו עיוורון – כל אלה הן דוגמאות למצבים כאלה. החדשות הטובות: אבחון מקצועי ומהיר, לעיתים רבות יאפשר לחולה לחזור לחיי שגרה ולעיתים ימנע תופעות חמורות ומסוכנות, ביניהן עיוורון ואף חסרים נוירולוגיים נוספים

רופאה נוירולוגית ,מומחית לנוירולוגיה
077-9977143 (מספר מקשר)

השם הארוך והמעט מסורבל "נוירואופטלמולוגיה", מורכב למעשה משתי מילים: נוירו – מערכת העצבים, ואופטלמולוגיה – רפואת עיניים. מדובר בתחום מרתק, הבוחן את הקשר שבין הפרעות ראייה לבין מחלות או בעיות שמקורן במוח ובמערכת העצבים. להבדיל מתחום רפואת העיניים, העוסק בבעיות שמקורן במערכת הראייה עצמה - בעיות הקשורות לתחום הנוירואופטלמולוגיה, אינן קשורות לגלגל העין או לחלקים אחרים כמו העדשה או הקרנית, ומקורו כאמור במערכת העצבים והמוח.

טשטושי ראייה. צילום: שאטרסטוק

באילו בעיות שכיחות ניתן לטפל באמצעות תחום זה?

ישנן מספר תופעות אשר הופעתן עלולה לעורר חשד לבעיה מוחית. המכנה המשותף לכולן הוא מצב פתאומי המתרחש ללא כל "התראה" מוקדמת. לאחר אבחון נכון ומדויק ניתן יהיה להעריך האם אכן מדובר בהפרעה שמקורה במוח או במערכת העצבים. להלן כמה מהשכיחות שבהן:

אובדן ראייה מלא או חלקי:  מצב העלול להעיד על פגיעות בעצב הראייה, על גידולים בעצב הראייה, על אוטם ראש עצב הראייה, או על אוטם מוחי עתידי.

ראייה כפולה: לעיתים תופעה זו מהווה סימן למחלת שריר, להפרעה באספקת דם ולעיתים אף לגידול. ואולם, חשוב לציין כי במקרים רבים אחרים, סימפטום זה עלול להתרחש על רקע מחלות שכיחות כמו סוכרת. כאשר זה קורה, הוא לרוב חולף כלעומת שבא. כך או כך, חשוב לאבחן את מקור הבעיה.

כאבי ראש המלווים בהפרעות ראייה: ישנן סיבות שונות ומגוונות בעטין ניתן לסבול מבעיה מסוג זה: החל ממיגרנה ועד לגידול ממאיר.

טשטושי ראייה: עלולים להעיד למשל על בצקת בראש עצב הראייה, כתוצאה מלחץ תוך גולגולתי עצמוני (פסוידוטומור צרברי). מצב זה שכיח בעיקר בקרב נשים בגיל הפוריות, ובייחוד אצל נשים הסובלות מעודף משקל קיצוני. מלבד טשטוש ראייה,  ניתן לציין תלונות שכיחות אחרות כמו למשל כאבי ראש, ולעתים אף טינטון (רעש בראש). הסכנה במקרים כאלה הינה אובדן ראיה.

אובדן ראייה חולף: עלול לרמז על אירוע מוחי עתידי, ולכן חשוב לאבחנו באופן דחוף גם אם נראה שחלף.

 

פזילה: מדובר במצב שבו מנח העיניים איננו מרכזי, והוא מתבטא בסטייה של עין אחת, או של שתי העיניים. סטייה זו נובעת מהפרעה בתיאום בתנועות העיניים.

לפזילה ישנן סיבות רבות ומגוונות – החל מבעיה באספקת הדם ועד לבעיות נוירולוגית. יש להבדיל בין פזילה בילדות המוקדמת לבין פזילה חדשה המופיעה לראשונה בגיל מאוחר יותר (בקרב ילדים או בוגרים).

מחלות נוירולוגיות המלוות בהופעת פזילה, עלולות להתרחש מסיבות שונות: עקב הפרעה בתפקוד העצבים המעצבבים את השרירים ומניעים העין, עקב חבלה בראש, דלקות, אירוע מוחי, או גידול מוחי.

 

מהו הטיפול השכיח בתופעות מהסוג הזה?

הטיפול משתנה בהתאם לתוצאות האבחון. בעוד שבדלקות מסוגים שונים נהוג לטפל באמצעות סטרואידים, כשמדובר בגידולים, במקרים רבים יופנה החולה לניתוח להוצאתו. לעומת מצבים אלה, במקרים של לחץ תוך גולגולתי עצמוני, עומדים לרשות החולה טיפולים תרופתיים או ניתוחיים ולאחרונה במקרים נדירים, גם טיפולים הכוללים שימוש בצנתר. במקרים אחרים, החולה יידרש למעקב בלבד.

עד כמה חשוב האבחון המהיר של הבעיה?

במילה אחת: קריטי! אבחון נכון ומהיר מסייע במקרים רבים למנוע התדרדרות חמורה של הראייה עד לכדי עיוורון, ואף מאפשר להציל חיים במקרים רבים. כך למשל, טיפול סטרואידי מתאים ימנע עיוורון במקרה שהחולה סובל מ"דלקת עורקים טמפורליים". במצב כזה לרוב יופנה לאבחון נוסף אצל  ראומטולוג, בהתאם לאבחון הראשוני.

 

אילו גורמים נוספים עלולים לפגוע בעצב הראייה?

רקע גנטי עלול לגרום לפגיעה בעצב הראייה, ואולם לא מדובר במצב שכיח. גם טוקסינים (רעלנים) מסוימים (העלולים להימצא למשל באלכוהול מזויף), עלולים לגרום לעיוורון שאינו בר תיקון. חשוב לציין שתופעות אלה עלולות להתרחש בכל גיל, ולמרבה הצער אפילו בקרב ילדים.

 

למי כדאי לפנות במקרה שמתרחשת הפרעה פתאומית בראייה?

נוירואופטלמולוג הינו מומחה בעל ידע נרחב הן בתחום העיניים והן בתחום הנוירולוגי, אשר ידע לאבחן ולטפל באופן המקיף ביותר בתופעה הרלוונטית, ולכן כדאי לפנות אליו כאשר קיימת אפשרות כזאת. אולם, מאחר שכיום מספר המומחים העוסקים בתחום הינו מצומצם ביותר, לרוב יופנה החולה לרופא עיניים למטרת ברור ראשוני. רק לאחריו, ובהתאם לצורך הוא לרוב יופנה להמשך ברור נוירולוגי.

 

באילו אמצעים נהוג לאבחן בעיות ראייה שמקורן במוח?

הבדיקות היעילות ביותר לטובת המשימה, הן בדיקת שדה ראייה וכמובן MRI.

 

מומלץ לפנות לברור בעת הופעת כאב ראש שאינו מוכר. צילום: שאטרסטוק

מתי כדאי לפנות לברור רפואי?

בכל מקרה של הפרעה פתאומית בראייה שאינה ניתנת לתיקון באמצעות משקפיים, וכאמור גם כאשר מדובר בתופעה חולפת. כמו כן, מומלץ לפנות לברור בעת הופעת כאב ראש שאינו מוכר.

לסיכום: נוירואופטלמולוגיה הוא תחום העוסק באבחון, בטיפול וכן מעקב אחר חולים הסובלים מבעיות ראייה שמקורן במערכת המוח והעצבים. בעזרת אבחון נכון המתבצע בחלון הזמנים הרלוונטי, במקרים רבים ניתן למנוע מצבים מסוכנים, ביניהם אובדן ראייה חלקי או מלא. אם חלילה מתעוררת כזו, חשוב להיות ערניים לכל הפרעה פתאומית בראייה ולפנות לאבחון מידי ללא דיחוי.

פרופ' ענת קסלר, היא מומחית בנוירולוגיה ונוירואופטלמולוגיה 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

 

 

  • צור קשר
פרופ' קסלר ענת
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום