התחליף הטוב והמהיר ביותר לשיניים תותבות: הכירו את השתלים הזיגומטיים

(2)
לדרג
תוכן מקודם

בעבר, מי שסבל מאיבוד העצם התומכת בחלל הפה, נאלץ להסתפק בשיניים תותבות, שלרוב נשרו ולא סיפקו אלטרנטיבה מוצלחת במיוחד. כיום, בעזרת טכנולוגיה מתקדמת, ניתן להשתמש בשתלים זיגומטיים, שפותרים גם את בעיית העמידות, ובעיקר מהווים פתרון אסתטי מושלם, תוך יום אחד בלבד

רופאת שיניים ,מומחית לכירורגיית פה ולסתות
077-2306966 (מספר מקשר)

שתלים לעצמות לחיים זיגומטיים הם פתרון מצוין ונוח עבור אנשים שסובלים מאיבוד עצם בלסת, הנגרמת כתוצאה מאיבוד שיניים. בניגוד לתהליכים ישנים ומורכבים יותר, כיום ניתן לבצע את התהליך תוך יום אחד בלבד.

מי זקוק לשתלים אלה וכיצד זה עובד? להלן כל השאלות החשובות וכל התשובות בנושא:

מראה זקן ועייף. צילום: שאטרסטוק

מהי הבעיה שגורמת לשינוי במבנה הפנים?

באופן טבעי, הלסתות שלנו מונחות בפה בצורת פרסה התומכת בשיניים, או בשתלים המחליפים אותן. עקירת שיניים מסיבות שונות, או אובדן שיניים עקב גיל מבוגר למשל, עלולים לגרום לאיבוד מסת העצם האלבאולרית,(העצם המרכיבה את החלק נושא השיניים בלסת.) בנוסף, שינויים אלה פוגעים בנפח הלסת, וכתוצאה מכך גם במבנה הפנים כולו. מצב זה, לעיתים רבות גורם לכך שהלסת העליונה תהיה קטנה יותר ביחס לתחתונה, מה שמעניק לפנים מראה זקן ועייף, שבא לידי ביטוי למשל בהדגשת הכפלים שבין האף לשפתיים.

מהו הפתרון?

עד לא מזמן, אנשים שסבלו ממצב כזה נאלצו להסתפק בשיניים תותבות נשלפות, שלא היוו פתרון מושלם, מאחר שברב המקרים לא הצליחו להחזיק מעמד בחלל הפה ונשרו, כיוון שתהליך אבדן העצם הינו פרוגרסיבי ואיננו נעצר במקרים שבהם אין שתלים בלסת. כיום, קיימות 2 אופציות רלוונטיות עבור אנשים הסובלים ממצב של מחסור קיצוני בעצם תומכת:

הפתרון הראשון הוא לבנות מחדש את העצם. מדובר בתהליך כירורגי ארוך ומסובך, העשוי לארוך שנה ויותר, וכולל מספר פרוצדורות כירורגיות. יתרה מכך, במהלך תקופה זו לא ניתן להרכיב שיניים תותבות, והמטופל נאלץ להתנהל ללא שיניים כלל. למעשה, גם לאחר שהתהליך מסתיים, במקרים של מחסור קיצוני בשיניים, הסיכוי להצלחתו אינו גדול וכרוך בסבל וכאב.

פתרון קל, מהיר ונוח יותר, הוא להשתמש בשתלים ארוכים יותר, המכונים "שתלים זיגומטיים". בניגוד לשתלים סטנדרטיים המוחדרים לעצם הלסת בלבד , שתלים חדישים אלה עוברים מתוכה אל תוך עצם הלחי ("זיגומה") -אזור עשיר בעצם שאיננה נעלמת עם השנים בדומה לעצם האלבאולרית של הלסת. מאחר שמדובר בשתלים ארוכים וחזקים במיוחד, הם מהווים עוגן מושלם לביצוע שיניים קבועות, ללא צורך בתותבות נשלפות פרוצדורה כזאת כוללת: ביצוע השתלים, לקיחת המידות כבר ביום הניתוח והשגת שיניים קבועות ביום הניתוח או יום יומיים לאחריו.

 

 

הלסת מודפסת בתלת מימד ועליה מתבצע תכנון מדויק של מיקום השתלים. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצע התהליך?

בטרם הניתוח מתבצע צילום CT המדגים את עצמות הלסת ואת עצמות הלחי בצורה מדויקת. הלסת מודפסת בתלת מימד ועליה מתבצע תכנון מדויק של מיקום השתלים, וכן תכנון פרופיל השיניים העתידיות. ביום הניתוח המבוצע בסדציה, מוחדרים השתלים לעצמות הלחי בהנחיית סד ממוחשב.

 

למי זה מיועד?

לאנשים שאיבדו את כל השיניים או את מרביתן  ובמקביל איבדו גם את העצם בלסת, לאנשים שאינם מעוניינים בפתרון של שיניים תותבות, או לחלופין בתהליכים ארוכים של השתלת עצם, לאנשים שהסתובבו במשך שנים עם תותבות נשלפות ואינם יכולים להרכיבן עקב ספיגת עצם קיצונית.

על מה חשוב להקפיד בטרם ביצוע התהליך?

אזורי עצמות הלחי הם אזורים אנטומיים מורכבים. לפיכך, רצוי שתהליך כזה יבוצע ע"י רופאים המתמחים בכירורגיית פה ולסת, שלהם המיומנות בניתוחים של עצמות הלחי. כמו כן, חשוב לוודא שתכנון עמדת השיניים והסד הממוחשב יעשה בפיקוח של טכנאי שיניים בדרגת אומן.

לסיכום: איבוד שיניים המתרחש מסיבות שונות, גורם להעלמות העצם האלבאולרית התומכת בחלל הפה. תהליך זה פוגע במבנה הלסת, במבנה הפנים ואף תורם למראה זקן יותר. החדשות הטובות: כיום ניתן לבצע פרוצדורה מתקדמת, במהלכה מוחדרים לעצם הלחי שתלים זיגומטיים, המהווים תחליף מצוין למבנה העצם האבוד. בניגוד לפרוצדורות ישנות יותר שהיו כרוכות בזמן רב וכאב, מדובר בתהליך מהיר הניתן לביצוע ביום אחד בלבד. כדי ליהנות מתוצאה מקסימלית ואיכותית, חשוב לוודא שהוא מבוצע ע"י מומח/ית בכירורגיית פה ולסת בעלי ניסיון בהליכים מסוג זה.

 

ד"ר הילה קליין היא מומחית לכירורגית פה ולסת בעלים ומנהלת מרפאת "ד"ר הילה קליין"

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors

 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום