10 עובדות על סיגריות אלקטרוניות

(6)
לדרג

האם סיגריות אלקטרוניות מפחיתות את הנזק הבריאותי כתוצאה מהעישון? האם סיגריות אלקטרוניות מסייעות לגמילה מעישון או אולי מעודדות אותו? לרגל היום העולמי ללא עישון (31.5) – 10 עובדות שחשוב להכיר

מאת: מערכת zap doctors

סיגריות אלקטרוניות הן תופעה חדשה יחסית, שהפכה בשנים האחרונות לפופולרית, בעיקר בקרב בני נוער ומבוגרים שמחפשים תחליף לסיגריות רגילות. בארצות הברית כבר נצפתה עלייה מהירה בשימוש ובביקוש, וגם בישראל המגמה בעלייה. מומחי האגודה למלחמה בסרטן מסבירים כי מלוא היקף הנזקים הבריאותיים של הסיגריות האלקטרוניות עדיין לא ידוע, מכיוון שהמוצר חדש יחסית ואין עדיין נתונים ממחקרים ארוכי טווח. עם זאת, כבר כיום ידועות כמה וכמה סכנות לטווח הקצר והבינוני הנובעות משימוש בסיגריות אלקטרוניות.

לרגל היום העולמי ללא עישון (31.5) ועל מנת לעשות סדר במידע הקיים, מומחי "האגודה למלחמה בסרטן" מציגים 10 עובדות על התופעה המדאיגה:

1. סיגריה אלקטרונית יכולה לעודד עישון של סיגריות רגילות: מחקר שנערך במאי 2018, הראה כי בני נוער אשר אינם נמצאים בקבוצת סיכון להתחלת עישון וצרכו סיגריה אלקטרונית, התנסו בעישון סיגריה רגילה באחוזים גבוהים יותר מאשר בני נוער אשר לא השתמשו בסיגריה אלקטרונית. מחקר זה מעלה חשש מכך שחברות הטבק למעשה "מחדירות" את הסיגריות הרגילות לאוכלוסיות חדשות של בני נוער, אשר ללא קיומה של הסיגריה האלקטרונית ספק אם היו מתחילים לעשן.

המשתמשים בסיגריה אלקטרונית חושפים את עצמם לסכנות בריאותיות רבות. צילום: שאטרסטוק

2. סיגריה אלקטרונית מכילה חומרים רעילים ומסרטנים: למרות שהסיגריות האלקטרוניות פועלות באמצעות מנגנון אידוי ולא מנגנון שריפה, גם הן מכילות מגוון של חומרים מסרטנים ידועים, כגון: פורמאלדהיד, טולואן, אצטאלדהיד, אקרוליין, ניטרוזאמינים ומתכות כבדות. ישנן עדויות משמעותיות כי התרסיס הנשאף בסיגריה אלקטרונית מכיל מתכות כבדות, דוגמת קדמיום ועופרת, ומקורן יכול להיות הסליל המתכתי המשמש לחימום נוזלי הסיגריות האלקטרוניות. כמו כן, רכיבים אחרים של מכשיר הסיגריה האלקטרונית ונוזל הסיגריה האלקטרונית ידועים כרעילים.

3. סיגריה אלקטרונית לא מפחיתה את הסיכון לנזק בריאותי: על פי חלק מהמחקרים ומהדיווחים בנושא, עולה כי בסיגריות אלקטרוניות מסוגים שונים יש פחות חומרים מסוכנים לעומת סיגריות רגילות. למרות שלעיתים מדובר בעובדה נכונה, לא ניתן להסיק מכך על הפחתת הנזק הבריאותי באותו שיעור. כלומר, אם למשל במותג מסוים יש 50 אחוז פחות חומרים כימיים, אין זה אומר שגם הנזק לגוף האדם הוא מחצית מהנזק של סיגריה רגילה. הסיבות לכך הן שבעישון אין רמה בטוחה ולכן גם עישון של מעט סיגריות או עישון בכמות מופחתת יכול לגרום נזק ממשי לחלק מהאנשים; כמו כן, אין להתעלם מ-50 אחוז החומרים המזיקים שכן יכולים לגרום לנזקים בריאותיים.

4. סיגריה אלקטרונית גורמת לעישון כפוי (פסיבי): בדומה לעישון סיגריות, גם שימוש בסיגריות אלקטרוניות יכול לגרום לסובבים לחשיפה מיד שנייה ולחשיפה מיד שלישית. באדי סיגריות אלקטרוניות נמצאו חומרים רעילים ומסרטנים ידועים, וחשיפה פסיבית לחומרים אלה אשר נפלטים במהלך העישון, עלולה לגרום לבעיות בריאותיות, בהן פגיעה במערכת הנשימה והלב. בנוסף, חשיפה לעישון סיגריות אלקטרוניות יכולה להביא לספיגה של ניקוטין בכמות העולה משמעותית על ספיגה של ניקוטין מאוויר נקי. מדובר בספיגה משמעותית מספיק על מנת לסכן אוכלוסיות אשר פגיעות להשפעות הניקוטין, כמו ילדים ונשים בגיל הפוריות.

5. סיגריה אלקטרונית עלולה לגרום לפגיעה בעובר בעת היריון: בסקירת ספרות של 91 מאמרים בנוגע לעישון סיגריה אלקטרונית במהלך ההריון וההשפעה על העובר, נמצא כי רמת הניקוטין הנצרכת על ידי מעשני סיגריה אלקטרונית שוות ערך לזו שנצרכת על ידי מעשני סיגריות רגילות. כמו כן, מצוין כי שימוש בניקוטין במהלך הריון מקטין את משקל העובר בכמעט חמישים אחוז ואת גודל העובר (נמדד מקצה הראש ועד עצם הזנב) בכמעט 30 אחוז. כמו כן, שימוש בניקוטין במהלך ההיריון הביא לירידה של למעלה מ-65 אחוז בזרימת הדם בעובר.

6. סיגריה אלקטרונית מעלה את הסיכון ליתר לחץ דם, אירוע מוחי ועוד: מחקרים רבים חושפים כי המשתמשים בסיגריה אלקטרונית חושפים את עצמם לסכנות בריאותיות רבות, כגון יתר לחץ דם, אוטם שריר הלב, אירועים מוחיים, סיכון מוגבר לאנגינה או מחלת לב כלילית, ואף לנזק למערכת החיסונית של הריאות. זאת בדומה לעישון סיגריות רגילות שחושפות את המעשנים והסובבים אותם למחלות סרטן, כלי דם, מחלות ריאות, אין אונות, פגיעה בראייה ודלדול מאגרי ויטמין C בגוף.

7. סיגריה אלקטרונית עלולה להתפוצץ: ישנן עדויות חד משמעויות לפיהן סיגריות אלקטרוניות עלולות להתפוצץ ולגרום לכוויות ולפציעות נוספות. העיתונות הישראלית והעולמית דיווחה בשנים האחרונות על הנזקים והסיכונים הבטיחותיים של השימוש בסיגריה האלקטרונית, לדוגמה, ביולי 2017 התפוצצה סיגריה אלקטרונית בתיק של אישה בבלארוס; בינואר 2017 פורסם כי סיגריה אלקטרונית התפוצצה בפיו של צעיר מארה"ב וגרמה לו לכוויות ולאיבוד שיניים.

8. סיגריה אלקטרונית מעלה את הסיכון להתפתחות גידולים סרטניים: מחקרי מעבדה בנושא הצביעו כי המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות מצויים בסיכון מוגבר להתפתחות גידולים סרטניים בריאות ובשלפוחית השתן, וכן להתפתחות מחלות לב. בחלל הפה של משתמשי סיגריות אלקטרוניות נמצאו שינויים גנטיים המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים בחלל הפה.

צילום: שאטרסטוק

9. סיגריה אלקטרונית יוצרת התמכרות וקושי להיגמל, בעיקר בקרב בני נוער: נייר העמדה של האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים בנושא סיגריות אלקטרוניות, אשר פורסם בפברואר 2019, עסק בהשפעה הנוירוטוקסית של הניקוטין על התפתחות המוח בגיל ההתבגרות ועל הסיכון המוגבר בגיל זה להתמכרות. ממסקנות נייר העמדה עולה כי ככל שהחשיפה לניקוטין מתרחשת בגיל צעיר יותר, כך נוצרת התמכרות חזקה יותר וקושי רב יותר להיגמל.

10. לא הוכח כי סיגריה אלקטרונית מסייעת בגמילה מעישון סיגריות רגילות: מחקרים עדכניים ועמדות של ארגוני בריאות וארגוני חולים ברחבי העולם עדיין אינם חד משמעיים בנוגע לתועלת של סיגריות אלקטרוניות ככלי גמילה מעישון סיגריות רגילות. בעולם ישנה מחלוקת בנוגע ליכולתן של הסיגריות האלקטרוניות לסייע בגמילה מעישון, ואף יש טענה לפיה שימוש בסיגריה אלקטרונית מוביל מעשנים להשתמש בה במקביל לסיגריה רגילה, במקום להיגמל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום