אורטיקריה כרונית: טיפולים חדשניים ויעילים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

סובלים מתפרחת שמלווה בגירוד עז וממושך? ייתכן שאתם סובלים מאורטיקריה כרונית (סרפדת) העלולה לפגוע קשות באיכות החיים ואף לגרום לבעיות שינה ולדיכאון. החדשות הטובות: תרופות חדשניות מאפשרות טיפול מהיר ויעיל במחלה

רופאה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית ,מומחית לרפואה פנימית
077-9977275 (מספר מקשר)

אורטיקריה כרונית היא מחלת עור שכיחה בקרב האוכלוסייה הכללית שמתבטאת בנגעי עור מפושטים הגורמים לגרד עז ופוגעים משמעותית באיכות החיים. בהרבה מהחולים האורטיקריה נמשכת חודשים ארוכים ואף שנים (!) למרבה הצער, רבים אינם מודעים לכך שיש למחלה טיפול. כך, הם משלימים עם סבל וחוסר נוחות שניתן היה למנוע.

 

סבל מתמשך ופגיעה משמעותית באיכות החיים. צילום:שאטרסטוק 

מהי אורטיקריה כרונית?

המחלה מתבטאת בנגעים עוריים לרוב גדולים, אדומים ומורמים מהעור (שנראים כמו עקיצות) שמלווים בגרד עז לפעמים עז זוב דם. בד"כ מדובר בנגעים שנעלמים תוך 24 שעות (בממוצע שעות ספורות), אך במקומם מופיעים נגעים חדשים יומיומיים שגורמים לסבל מתמשך ופגיעה משמעותית באיכות החיים בשל קושי בריכוז הפרעות שינה אובדן ימי עבודה ולעיתים אף הסתגרות ודיכאון.

כמחצית מחולי אורטיקריה כרונית  סובלים בנוסף לנגעים, גם מאנגיואדמה (שהנה בצקת של תת העור) שגורמת לנפיחות מכאיבה שנמשכת  עד 72 שעות ובד"כ מופיעה בשפתיים, בלחיים ולעיתים גם באיברי המין . אורטיקריה שמלווה באנגיואדמה מלווה סבל רב יותר  בשל הכאב  והפגיעה האסתטית  שגורמת למטופלים להפסיד ימי עבודה או לימודים כשהיא מופיעה .

כאמור, אורטיקריה כרונית היא מחלה כרונית כלומר שנמשכת מעל 6 שבועות. מדובר במחלה מאד שכיחה- שפוגעת בכ1%-2% מהאוכלוסייה. בעיקר בקרב נשים צעירות בגילי 40-20, אך יש לזכור שאורטיקריה כרונית  עשויה להופיע בשני המינים, בכל גיל, גם בקרב ילדים וגם בקרב קשישים.

מהם הגורמים לאורטיקריה כרונית?

בניגוד לדעה הרווחת, לא מדובר במחלה אלרגית (כלומר לא נגרמת בשל חשיפה לגורם חיצוני כגון מזון או תרופה). אורטיקריה כרונית נגרמת כתוצאה ממנגנון אימונולוגי – כלומר מדובר במחלה של מערכת החיסון: הנובעת מנוגדנים עצמיים שגורמים לשפעול של תאי הפיתום (MAST CELLS) ואלו כאשר משופעלים ע"י הנוגדנים הללו באופן תמידי מפרישים מדיאטורים דלקתיים בתגובה (כגון הסטמין לוקוטריאנים ועוד) שאלו גורמים לתסמיני המחלה.  כהוכחה לכך, בקרב חלק גדול מהחולים הצליחו  לזהות נוגדנים עצמיים כנגד בלוטת התריס, או כנגד הרצפטור IGE (Immunoglobulin E). הוכחה נוספת לאוטואימוניות היא העובדה כי לחלק מהחולים יש קרובי משפחה עם מחלות אוטואימוניות אחרות, וגם  להיפך - שכיחות המחלה גבוהה יותר (ביחס לאוכלוסייה הכללית) בקרב חולים עם מחלות אוטואימוניות או קרובי משפחה שלהם.

לעיתים רחוקות, אורטיקריה מהווה סימן אזהרה למחלה אחרת (כגון: סרטן או מחלה זיהומית). לכן, חשוב לא להזניח את הטיפול בבעיה - ולפנות להערכה של מומחה לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית.

כיצד מתבצע אבחון המחלה?

בעיקרון, האבחון הוא קליני כלומר מתבסס על מראה התפרחת והסיפור של המטופל. בד"כ תהליך האבחון כולל גם בדיקות דם מיוחדות. לעיתים יש צורך בבדיקות נוספות, כגון: צילום חזה, אולטאסאונד בטן ועוד.

 

השלב הראשון של הטיפול הוא כדורים נגד אלרגיה. צילום: שאטרסטוק

מהן דרכי הטיפול המומלצות?

על פי ההנחיות של האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית (IAACI) שתואמות את ההנחיות שבארופה ובארה"ב, השלב הראשון של הטיפול הוא כדורים נגד אלרגיה (אנטי היסטמינים) מהדור השני.(שבניגוד לאנטיהסטמינים מהדור הראשון לא גורמות לישנוניות). הטיפול באנטיהסטמינים הוא עד פי 4 ליום מהמינון היומי המקובל. לעיתים רחוקות, בהיעדר ברירה כאשר המטופל חווה התלקחות קשה של המחלה המטופל מקבל טיפול  קצר מועד בסטרואידים (בזריקה או בכדורים). שהנו מאד יעיל באורטיקריה אך יש להימנע משימוש כרוני בסטרואידים ככל הניתן בשל תופעות לוואי רבות של סטרואידים (כגון קטרקט, פגיעה בצפיפות עצם, סוכרת , יתר לחץ דם , יתר שומנים בדם ותופעות לוואי רבות אחרות).

במקרים בהם לא מושגת הפוגה טובה בתסמיני המחלה, יש לשקול לתת טיפול ביולוגי בתכשיר שנקרא  זולאייר (Xolair) שמורכב מנוגדן מונו- קלונלי (חד שבטי) כנגד IGE. זולאייר הוכחה כתרופה יעילה מאוד ומביאה להפוגה בכ-85% מהחולים. קיימת גם אפשרות לטיפול פומי (בכדורים) בתכשיר אימונוסופרסיבי (IMMUNE SUPRESSIVE) בשם ציקלוספורין – שהנו טיפול יעיל מאד שמכוון כנגד תאי T שהם בעלי תפקיד מרכזי בגרימת המחלה.

בימים אלה, מתבצע מחקר בינלאומי על תכשיר ביולוגי חדש שמבוסס אף הוא על נוגדנים מונוקלונליים כנגד IGE.

תוצאות המחקרים עד כה מצביעות על יעילות טובה מאד של תכשיר זה. התקווה היא שתכשיר זה  ייכנס אף הוא בהמשך לסל התרופות בישראל לטפול באורטיקריה כרונית.

מהן תוצאות הטיפול הצפויות?

תוצאות הטיפול הצפויות טובות מאוד. ההשפעה אינדיבידואלית: רוב המטופלים מגיבים תוך זמן קצר, לעיתים אף תוך ימים ספורים; לחלק מהמטופלים נדרש זמן ממושך יותר בד"כ חודשיים עד שלושה עד להשגת הפוגה מלאה בתסמינים. חשוב להישאר במעקב גם לאחר סיום הטיפול מאחר ובקרב חלק מהמטופלים המחלה עלולה להתלקח בשנית. בנוסף לכך, קיימים מקרים שבהם טופלה האורטיקריה הכרונית, אך שנים לאחר מכן "צצה" מחלה אוטואימונית אחרת. מעקב רפואי יאפשר זיהוי מוקדם ומתן טיפול מונע.

לסיכום: אורטיקריה כרונית היא מחלת עור שגורמת לגרד רב ופוגעת באיכות החיים. המחלה ניתנת לטיפול ולריפוי. לכן, חשוב לא להזניח. יש לפנות לבדיקת אימונולוג ולטפל במחלה בהקדם.

ד"ר רמית מעוז סגל היא רופאה בכירה ביחידה לאימונולוגיה קלינית, אנגיואדמה ואלרגיה בבית החולים "שיבא" בתל השומר. חברת ועד האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום