כאב במערכת הלעיסה: הזרקת בוטוליניום - כל היתרונות

(1)
לדרג
תוכן מקודם

מערכת הלעיסה פועלת ללא הפסקה, גם כשאנו ישנים ובולעים רוק ולכן עלול להיגרם כאב חריף בשרירי הלעיסה ואף תתכן הגבלה בטווח התנועה. הזרקת בוטוליניום מסייעת להפחית משמעותית את הכאב. במקרה מסוג זה מומלץ לטפל בהקדם, כדי שהשרירים לא יתרגלו לטווח תנועה קצר

רופא שיניים - כירורגיית פה ולסתות ,מומחה לכירורגיית פה ולסתות
077-2310118 (מספר מקשר)

בתחום הרפואה האסתטית, משמש בוטולינום טוקסין (הידוע יותר בכינוי "בוטוקס") לצורך "העלמת קמטים" על ידי הפסקת ההתכווצויות של שרירי ההבעה הקטנים בפנים. חשוב לדעת כי תכונות ה"שיתוק" הייחודיות שלו מאפשרות להשתמש בו גם לטיפול בכאבים ממקור שרירי, ובהם גם כאבים הנובעים ממתח שרירי מוגבר של שרירי הלעיסה.

מתח שרירי מוגבר, שלא פעם גורם לכאבים עזים. צילום: שאטרסטוק

כיצד עלולים להיגרם כאבי שרירים במערכת הלעיסה?

שרירי הלעיסה הם שרירים חזקים מאוד, האחראיים על פעולת הלסת התחתונה ועובדים ללא הפסקה, שבעה ימים בשבוע, 24 שעות ביממה (גם תוך כדי שינה אנו בולעים רוק, מהדקים שיניים באופן המפעיל את השרירים).

מחלות והרגלים שונים, כגון הידוק הלסתות בשעת מאמץ או מתח, חריקת שיניים, לעיסת מסטיק, כסיסת ציפורניים וכו', גורמים לשרירי הלעיסה לעבוד ביתר מאמץ. כך, המאמץ הנוסף של השרירים מוביל למתח שרירי מוגבר, שלא פעם גורם לכאבים עזים.

בשל העובדה שאחד משרירי הלעיסה פרוס כמו מניפה, מאזור הלסת התחתונה ולצד הגולגולת, הכאב  שמקורו במתח שרירי עשוי להתבטא גם בתסמינים עקיפים, כגון: כאב ראש או תחושת מלאות באוזן. לכן, חשוב להגיע לבדיקה ולפרט בפני הרופא את כל התסמינים, כך שהוא יוכל להפנות את המטופל לבדיקות הרלוונטיות, אצל רופא אף אוזן גרון לשלילת בעיה באוזן, ולכירורג פה ולסת לאבחון וטיפול בבעית שרירי הלעיסה.

                                                                                                                                                 

כיצד ניתן לטפל בכאבי שרירים במפרק הלסת?

מכיוון שהמתח השרירי נוצר לרוב בגלל הרגלים לא נכונים, מטרת הטיפול כפולה: לשנות את ההרגל, ולפזר את הכוח, באופן שיקטין את העומס המופעל על השרירים.

מטרות אלה מושגות ברוב גדול של המקרים, באמצעות פיזיותרפיה וסדי לילה, שפועלים בד"כ במקביל: סד הלילה מקל את העומס והפיזיותרפיה מטפלת בכאב החריף . בנוסף יש לתת את הדעת על שינוי ההרגל במידה ואפשר.

עם זאת, לא פעם סד הלילה אינו מספיק כדי להקל על הכאב העז שמרגיש המטופל. הכאב מקשה על המטופל לבצע תרגילי פיזיותרפיה. במקרים כאלה (כשדרגת הכאב 10-8 מתוך 10) ניתן לעבור לטיפול באמצעות הזרקת בוטולינום טוקסין לשרירי הלעיסה.

 

כיצד נעשית הזרקת בוטולינום טוקסין לשרירי הלעיסה?

כאמור, במקרים שבהם הכאבים נובעים כתוצאה ממתח שרירי והטיפול הרגיל (פיזיותרפיה, שימוש בסד לילה וכו') אינו מועיל ואינו מקל על הסבל - ניתן להזריק בוטולינום טוקסין לתוך שרירי הלעיסה, המצויים משני צידי הלסת.

הבוטולינום טוקסין מוזרק לכל אחד מהשרירים במספר נקודות , מתפזר בשרירי הלעיסה ומוריד את המתח  המיותר, מבלי לפגוע בתפקוד התקין של השרירים. כחמישה שבועות לאחר ההזרקה, מושג אפקט חזק נוגד כאב ומורגשת ירידה דרמטית ברמת הכאב של המטופל, מה שמאפשר למטופל לשוב לטיפול הפיזיקלי (פיזיותרפיה או סדים) ולשנות את ההרגל שהוביל למתח השרירי.

תהליך ההזרקה פשוט יחסית, אינו כרוך בכאב ואין בו כמעט סיבוכים.

 

האם ניתן לבצע הזרקת בוטוקס בכל המקרים?

בד"כ אין התוויות נגד ההזרקה, מכיוון שמדובר בהזרקה פריפריאלית נקודתית מאוד, שאינה מערבת את מערכות הגוף האחרות. עם זאת, כל מקרה נבחן לגופו. במקרים מסוימים, תיבדק היתכנות הטיפול באופן פרטני (למשל: כאשר יש בעיית שרירים ידועה אחרת).

הזרקת בוטולינום טוקסין לשרירי הלעיסה אמנם אינה כלולה בסל הבריאות (לעומת הזרקתו לשרירים אחרים בגוף, לצורך טיפול בכאב ממקור שרירי) - אך התוצאות מעולות: ברוב גדול של המקרים, מספיק מחזור אחד של הזרקות, כדי לשבור את מעגל הכאב ולאפשר למטופל לשוב למסלול תפקודי בעזרת הטיפולים הקונבנציונליים (פיזיותרפיה וסד לילה) שמהם נמנע בגלל הכאב העז.

הרפיית השרירים כתוצאה מההזרקה נמשכת מספר חודשים, שבמהלכם המטופל יכול כאמור לשוב לפיזיותרפיה, שמטרתה לשנות את ההרגל ובכך למנוע הישנות של המתח השרירי. גם אם תהליך הפיזיותרפיה טרם הושלם במלואו, לכאב עצמו לוקח זמן לחזור. לכן מחזור אחד של הזרקות מספיק לרוב המטופלים והם אינם נדרשים למחזור נוסף.

חשוב לא להזניח ולטפל בבעיה מוקדם ככל האפשר. צילום: שאטרסטוק

האם מומלץ וניתן לטפל בבעיה בטיפול מוקדם?

אמנם לא מדובר בבעיה מסכנת חיים, אך מכיוון שהכאב נובע ממקור שרירי, חשוב לא להזניח אותו ולטפל בבעיה מוקדם ככל האפשר. ככל שמתעכבים בטיפול, השרירים מתרגלים לעבוד בטווח תנועה קצר ולא מלא (למשל: קושי בפתיחה של הפה עד הסוף). במצב זה, קשה יותר להחזיר את המצב לקדמותו, מה שעלול להשפיע מאוד על איכות החיים.

לסיכום: כאבים במערכת הלעיסה, שמקורם במתח שרירי מוגבר, ניתנים לטיפול באמצעות שינוי ההרגלים שהובילו למתח השרירי. עם זאת, כאשר הכאב חזק מדי ומקשה על ביצוע פיזיותרפיה, ניתן להזריק בוטולינום טוקסין לשרירי הלעיסה, ובכך להפחית את המתח השרירי המיותר ולאפשר למטופל לשוב לבצע תרגילים לשינוי ההרגלים.

 

ד"ר נבות גבעול הוא מומחה לכירורגיית פה ולסתות, מנהל היחידה לכירורגיית פה ולסתות, בבית החולים "סורוקה" בבאר שבע.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר גבעול נבות
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום