שטיפת מפרק הלסת: טיפול יעיל

(11)
לדרג
תוכן מקודם

האם הלסת שלך "נתפסת" או שאתה סובל מכאב בקרבת האוזן במהלך דיבור או אכילה? מדובר בסימפטום העלול להעיד על בעיה במפרק הלסת. אל תהיו שאננים: אם הטיפול בסד לילה או בנוגד דלקת אינו מועיל - ניתן לבצע שטיפה של המפרק

רופא שיניים - כירורגיית פה ולסתות ,מומחה לכירורגיית פה ולסתות
077-2310118 (מספר מקשר)

ללסת התחתונה זוג מפרקים (ימין ושמאל) הפועלים בהרמוניה, כמו במפרקים אחרים בגוף, גם במפרק הלסת מתעוררות מעת לעת בעיות שונות, שניתן וחיוני לטפל בהן.

 

כאב המורגש בעיקר בזמן תנועת המפרק. צילום: שאטרסטוק

מהם הגורמים לבעיות במפרק הלסת?

בתוך מפרק הלסת יש דיסק, הנע עם תנועת המפרק ומאפשר פתיחת פה מלאה (כ-4 ס"מ).

פגיעה כלשהי בתפקוד התקין של הדיסק, עלולה להוביל להגבלה משמעותית של טווח הפתיחה של הפה ולכאב המורגש בעיקר בזמן תנועת המפרק.

הפגיעה בתפקוד התקין של המפרק עלולה להיגרם מסיבות שונות. הסיבות העיקריות הן:

  • בצקת או הצטברות של נוזלים במפרק כתוצאה משחיקה של המפרק: הנוזלים הכלואים גורמים לתגובה דלקתית שגורמת לכאב.
  • התרופפות הרצועות שמחזיקות את הדיסק: כאשר הרצועות רופפות, הדיסק "גולש" לעמדה קדמית יותר, מה שגורם להגבלה של טווח תנועת פתיחת הפה (2.5 ס"מ במקום 4 ס"מ). "קליק" שנשמע בעת הפתיחה והסגירה של הפה מעיד על כך שהדיסק חזר למקומו - ולכן מתאפשרת פתיחה מלאה.

 

כיצד ניתן לאבחן בעיות במפרק הלסת?

האבחון מתבסס בראש ובראשונה על אנמנזה ("תולדות החולה" - ההיסטוריה הרפואית של המטופל).

כך, למשל: אם המטופל מספר שבעבר היו לו "קליקים" בכל פעם שפתח/סגר את הפה, אך הקליקים נעלמו ומאז הוא מתקשה לפתוח את הפה באופן מלא; אם המטופל מתאר שהוא חש כאבים עזים בזמן הלעיסה או בשעות הבוקר; או כל תיאור אחר שממקד את הכאב במפרק.

לאחר שלב התשאול, מבוצעת בדיקה פיזיולוגית, כדי לבדוק איך ובאיזה טווח המטופל יכול לפתוח את הפה: האם הפתיחה ישרה או שהפה נוטה לצדדים? האם המטופל חש כאב כשהוא פותח/סוגר את הפה? האם מגע או הפעלת לחץ על המפרק גורם כאב? האם יש או אין "קליקים"? האם הוא יכול להניע את המפרק לצדדים באופן חופשי? האם הוא יכול לסגור את השיניים בצורה רגילה? וכו'.

לאחר הבדיקה, אם יש חשד לבעיה בדיסק, נשלח המטופל לבדיקת הדמיה (MRI) כדי לקבל תמונה מדויקת של הבעיה.

 

מהו הטיפול בכאב במפרק הלסת?

יש מספר דרכי טיפול הדרגתיות לכאב במפרק הלסת:

  • בכאב שנגרם כתוצאה מנוזלים או מבצקת במפרק, ניתן לטפל ע"י הפחתת העומס שמופעל על המפרק -באמצעות סד, או באמצעות תזונה רכה לפרק זמן קצר.
  • אפשרות נוספת היא טיפול באמצעות תרופות נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (ממשפחת נקסין ואטופן) - טיפול שניתן לזמן מוגבל בשל תופעות הלוואי השונות.
  • אם דרכי הטיפול האלה אינן מקלות - ניתן לטפל בבעיה באמצעות שטיפה של מפרק הלסת.

 

כיצד מתבצעת שטיפה של מפרק הלסת?

שטיפת המפרק (נקראת בלעז: ארתרוצנטזיס, Arthrocentesis) מתבצעת עם מים פיזיולוגיים, שתפקידם לנקות את המפרק מתוצרים מזיקים שונים שהצטברו, כגון: דלקת, נוזלים, הידבקויות קטנות וכו'.

ניתן לבצע את השטיפה בשני אופנים:

  • תחת הרדמה מקומית: שטיפה זו מתבצעת כפעולת מרפאה, במהלכה מחדירים למפרק מחט מנקזת ומחט שדרכה מזריקים את חומר השטיפה.
  • תחת הרדמה כללית: שטיפה זו מתבצעת כפעולה אנדוסקופית, במהלכה מכניסים למפרק גם מצלמה זעירה, המאפשרת לקבל תמונה יותר מדויקת של מה שמתחולל בתוך המפרק (מצלמה, בנוסף למחט הניקוז ולמחט השטיפה).

קיים ויכוח בעולם הרפואי, בנוגע לשאלה איזו מהשיטות יעילה יותר. הנטייה הרווחת היא לבצע את השטיפה תחת הרדמה מלאה, הנחשבת יעילה ומדוקדקת יותר.

מה צפוי בתהליך ההחלמה?

השטיפה עצמה נחשבת הליך פשוט יחסית. בהתאם, גם תהליך ההחלמה מהיר:

  • מספר ימים לאחר השטיפה, יש נפיחות קלה באזור, שמקורה בחלק מנוזל השטיפה שהצטבר ברקמות וטרם נספג.
  • לאחר שהנוזלים נספגים והנפיחות יורדת, חשוב מאוד לבצע פיזיותרפיה, כדי לתרגל את התנועתיות של המפרק ולהחזיר אותו לטווח תנועה מלא.
  • בהמשך, מומלץ להשתמש בסד לילה כדי להגן על המפרק מפני הישנות של הבעיה.

 

לטפל בכאב ולמנוע נעילות חוזרות של מפרק הלסת. צילום: שאטרסטוק

מהן התוצאות הצפויות של השטיפה?

כאמור, המטרה העיקרית של השטיפה היא לטפל בכאב ולמנוע נעילות חוזרות של מפרק הלסת.

ברוב המקרים, שבהם הגורם לכאב הוא הצטברות של נוזלים - השטיפה מצליחה להפחית את רמת הכאב בכ-4 דרגות.

ב-85% מהמקרים, שבהם יש נעילה של מפרק הלסת ואין חזרה של הדיסק למקום - השטיפה מאפשרת לדיסק לחזור למקומו, ובכך מסייעת משמעותית לצמצם את רמת הכאב ולהפחית את תדירות הנעילות של המפרק.

מדוע חשוב לטפל בבעיה בהקדם?

ההשלכה העיקרית של כאבים במפרק הלסת היא פגיעה באיכות החיים, אך יש לכך גם השלכות רפואיות שונות: ככל שדוחים את הטיפול, טווח התנועה מתקצר, מה שמגביל את הגישה לחלל הפה, לגרון ולקנה הנשימה ואף עלול להוות בעיה חמורה במצבים שונים, כגון: טיפולי שיניים, דלקת שקדים או חלילה החייאה.

לסיכום: בעיות במפרק הלסת ו/או נעילה של הלסת מקצרות את טווח התנועה של המפרק, גורמות לכאב ופוגעות באיכות החיים. שטיפה מכנית של מפרק הלסת עשויה במקרים רבים לטפל בבעיה או להפחית משמעותית את הכאב.

 

ד"ר נבות גבעול הוא מומחה לכירורגיית פה ולסתות, מנהל היחידה לכירורגיית פה ולסתות, בבית החולים "סורוקה" בבאר שבע.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר גבעול נבות
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום