טיפולי פוריות אחרי גיל 40: כל מה שחשוב לדעת

(2)
לדרג
תוכן מקודם

מרגישה צעירה, נראית נהדר וכולם אומרים ש-40 זה 30 החדש? יש לזכור שהטבע עושה את שלו וקשה להרות בגיל מבוגר. מתכננת לידה בגיל זה? להלן דגשים עבורך

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-9969249 (מספר מקשר)

כל אשה נולדת עם מספר מוגבל של ביציות. לאחר הלידה, משך כל החיים, מתרחש תהליך הדרגתי של אובדן ביציות. בקרב רוב הנשים, לקראת גיל 34 צפויה האצה בקצב אובדן הביציות. בדרך כלל, התהליך מואץ אף יותר בסביבות גיל 37 בממוצע.

לשפר את הסיכוי להרות גם אחרי גיל 40. צילום: שאטרסטוק

מה קורה לאחר גיל 40?

החל מגיל 40, התהליך שהחל קודם מתגבר: בדרך כלל, תחול התדרדרות יותר מהירה ומואצת במספר הביציות בשחלות. בתקופה זו, מעבר לעניין הכמות, גם איכות הביציות שעדיין קיימות בגוף צפויה להיפגע בהדרגה.

כמו כן, סביר כי אחרי גיל 40 גם התקינות הכרומוזומלית של הביציות תיפגע. משמעות הדבר הוא ירידה נוספת בסבירות להיכנס להריון. מכאן, למרבה הצער, מופיעה עלייה בשיעור ההפלות ובסיכון להריונות לא תקינים.

האם יש מקרים שבהם התהליך מתרחש בקצב שונה מהרגיל?

כמובן שהגנטיקה, וכן משתנים רבים ומגוונים, גורמת לכך שתהליך הרס הביציות יתרחש בקצב איטי או מואץ אצל נשים שונות. נשים עם פגמים גנטיים ספציפיים, כמו לדוגמה נשאיות של "תסמונת האיקס השביר", בדרך כלל יסבלו מהרס ביציות מהיר יותר, בהשוואה לאחרות.

בנוסף, מחלות שונות, תוך דגש על מחלות ממאירות, עלולות להשפיע על התפקוד השחלתי. כך גם מחלות אוטואימוניות, העלולות לפגוע בבריאות הביציות והשחלות.

אם כך, איך אפשר לשפר את הסיכויים להרות בגיל מבוגר?

טיפולי פוריות, כגון: הזרעות ובעיקר הפריה חוץ גופית (IVF) בהחלט עשויים לשפר את הסיכוי להרות גם אחרי גיל 40. עם זאת, יש מספר היבטים שחשוב לקחת בחשבון, לפני ששוקלים טיפולים כאלה והקמת משפחה בגיל מבוגר.

ראשית, עניין הזמן חיוני ביותר, בשקלול מכלול הסיכויים להרות. ככל שמתחילים בטיפולים בגיל יותר מוקדם, כך גוברים הסיכויים שהטיפולים אכן יהיו מוצלחים ויעילים. בנוסף, מכיוון שהזמן מהווה מרכיב כה חיוני במשוואה, יש לבחור מראש בטיפולים היעילים ביותר, ולא "לבזבז" את הזמן על טיפולים שיעילותם נמוכה יותר. לכן, עדיף לבחור כבר לכתחילה בטיפולי הפרייה, ופחות בהזרעות תוך רחמיות.

חשוב לזכור כי כל כישלון בתהליך למעשה גורם לאובדן זמן יקר ופוגע בסיכוי להשגת תוצאות טובות בהמשך. לכן, כאמור, כדאי לגבש כבר מלכתחילה אסטרטגיה המשלבת בתוכה את השיטות היעילות, המוכחות והמתאימות ביותר למצב הגופני של האשה.

האם יש דרכים לשפר את היעילות של טיפולי הפוריות?

כיום אנו יודעים שישנם תוספים שבהחלט עשויים לתמוך בטיפולי ההפרייה ולשפר את הסיכויים להרות. אחד הטיפולים היעילים, המסייעים בכך הוא מתן הורמוני מין גבריים (אנדרוגנים). כיום, יש מספר תכשירים שניתן להשתמש בהם, כגון ג'ל טסטוסטרון או כדורים המכילים את ההורמון דהידרו-אפיאנדרוסטרון (DHEA).

בנוסף, מחקרים על בעלי חיים מראים כי תוסף המזון "קו אנזים "Q10 עשוי לשפר את התגובה של הגוף לטיפולי ההפרייה החוץ-גופית, ובכך להעלות את הסיכויים לקליטת הריון תקין.

התוסף הזה גם עשוי לשפר את איכות הביציות. חומר זה למעשה ידוע כגורם שמשפר את המאזן האנרגטי בתאי הגוף ומשמש גם במסגרת טיפולי אנטי-אייג'ינג.

כמו כן, לעיתים ניתן לשקול לתת הורמון גדילה בהזרקה, אשר בקרב חלק מהנשים בהחלט עשוי להעלות את מספר הביציות התקינות ולהגביר את שיעור העוברים הבריאים שייקלטו ברחם.

האם יש דרך לנבא אם הטיפולים האלה יהיו יעילים?

חשוב לזכור כי שיעור ההצלחה של הריונות אחרי גיל 40 נמוך, אך חלק מהנשים בהחלט מגיבות בצורה טובה יותר לטיפולי ההפרייה ויכולות לקיים הריון תקין בעקבותיהם. עם זאת, חשוב לזכור כי גופה של כל אשה מגיב בצורה שונה לטיפולים ועובר באופן שונה את טיפולי הפוריות.

יש לזכור כי לא כולנו מתבגרים באופן זהה. בהקשר הזה, חלק מהנשים יעברו את גיל 40 או אפילו 45 ועדיין יוכלו ללדת תינוק בריא. לעומתן, אחרות יחוו את הירידה בפוריות עוד לפני גיל 40.

כיום יש בדיקות דם העשויות לנבא את הסיכויים להרות ואת מצב השחלות והביציות, כדי להעריך מראש את סיכויי ההצלחה. אחת הבדיקות היא בדיקת רזרבה שחלתית (AMH - הורמון אנטי מולריאני; anti mullerian hormone).

הבדיקה יכולה לספק תמונת מצב של בריאות השחלות ושל האופן שבו אנו צופים שהאשה תגיב לטיפולי הפוריות.

בנוסף, ניתן לבצע בדיקת אולטרסאונד לספירת הזקיקים בשחלות, העשויה להווה גורם מנבא נוסף לתגובת הגוף לטיפולי הפוריות.

חיוני להבין גם מתי לוותר על טיפולי ההפרייה החוץ גופית. צילום: שאטרסטוק

מה ניתן לעשות במקרה שטיפולי הפוריות אינם יעילים?

לעיתים, על אף הקושי הכרוך בדבר, חיוני להבין גם מתי לוותר על טיפולי ההפרייה החוץ גופית, ולחשוב על דרכים נוספות להביא ילד לעולם. שוב, נזכיר כי ככל שהאשה מתבגרת, כך גם פוחתים הסיכויים להרות וללדת עובר תקין. בנוסף, כדאי לקחת בחשבון גם שיקולים של גידול ילד בגיל מבוגר, עם כל היתרונות והחסרונות של החלטה כזאת.

אם טיפולי ההפרייה אינם יעילים, ניתן לשקול גם לקבל תרומת ביצית. זוהי החלטה שמצריכה שינוי גישה, שלעיתים קשה לקחתה בחשבון וקשה אף יותר לבצע, אך בהחלט כדאי לבחון את האפשרות הזו ממקום מפוכח ולהגיע להחלטה שקולה, שבסופו של דבר תממש את המטרה המרכזית והחשובה העומדת לנגד עיניכן: הבאת ילד משלכן לעולם.

לסיכום: אחרי גיל 40, הניסיון להרות עלול להיות מאתגר בהרבה מבעבר. כיום, יש טיפולים העשויים לשפר את הסיכויים להביא ילד לעולם בגיל מבוגר, אך חשוב להבין כי אין "פתרון קסם". התהליך מצריך סבלנות, אורך רוח והיכרות עם הסיכונים והקשיים הצפויים להופיע לאורך הדרך.

פרופ' משנה עופר פאינרו, מומחה לפוריות והפרייה חוץ גופית, מנהל בנק הזרע במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום