לא רק למבוגרים: כל מה שחשוב לדעת על שיניים תותבות

(1)
לדרג
תוכן מקודם

שיניים תותבות הן פתרון מצוין וזול יחסית למי שסובל מאיבוד שיניים חלקי או מלא. למי הן מיועדות, אילו סוגים קיימים בשוק ומהו החידוש שיאפשר לכם "ללכת עם ולהרגיש בלי"? התשובות לפניכם

טיפולי שיניים ,מומחה לרפואת שיניים ציבורית
053-4450058 (מספר מקשר)

שימוש בשיניים תותבות, בד"כ מתקשר אצל רובינו לאנשים קשישים בערוב ימיהם, הנוהגים לשלוף אותן מתוך כוס המכילה תמיסה מימית השומרת עליהן. למעשה, שימוש בשיניים כאלה שכיח גם בקרב צעירים.            החדשות הטובות: כיום ניתן להיעזר בשיניים תותבות חדשניות, חזקות ונוחות במיוחד, המותאמות למבנה הפה של המטופל בצורה הטובה ביותר.

שמירה על מבנה חלל הפה והלסת. צילום: שאטרסטוק

מהן שיניים תותבות?

שיניים אלה נועדו להוות תחליף מלאכותי לשיניים הטבעיות, במקרים שבהם הן אינן נוכחות בפה מסיבות שונות, באופן מלא או חלקי. הן מספקות מענה תפקודי, המאפשר למטופל ללעוס את המזון, וכן מענה אסתטי, בזכות נוכחותן המאפשר שמירה על מבנה חלל הפה והלסת.

למי מתאים השימוש בשיניים כאלה?

הסיבות לאיבוד שיניים רבות ומגוונות: החל מהרגלי הגיינה ואכילה לקויים ועד למחלות חניכיים אגרסיביות, סטרס ותורשה. זהו ככל הנראה, ההסבר לכך שלא נדיר להיתקל כיום גם באנשים בשנות ה - 30 וה - 40 לחייהם, שאיבדו את רוב שיניהם או את כולן, הנזקקים לסיוע של שיניים תותבות. שיניים אלה מיועדות גם עבור מי שאינו יכול להשתמש בשתלים מסיבות כלכליות או בריאותיות, וכמובן גם לטובת אנשים מבוגרים וקשישים.

אילו סוגי חומרים המשמשים להכנת שיניים תותבות קיימים כיום בשוק הטיפולים?

כיום עומדים לרשות המטופל מספר סוגי שיניים תותבות. בחירת שיניים איכותיות המתאימות למטופל באופן אישי, חיונית לשם השגת תוצאה איכותית ומספקת לאורך זמן. באופן כללי, נראה כי רוב האנשים המגיעים  לצורך התאמת שיניים תותבות, מעדיפים את סוג האצטל, הנחשב למתקדם ואיכותי ביותר.

להלן הסוגים הקיימים:

  1. ויטליום: חומר זה נועד בעיקר עבור גברים בעלי מבנה לסת רחב וחזק. שיניים תותבות המכילות אותו, בנויות על בסיס מתכת והן חזקות ועמידות במיוחד.
  2. אצטל: מדובר בחומר חדש ואיכותי במיוחד, המעניק למטופל מראה אסתטי שמשתלב באופן הטבעי ביותר עם מבנה פניו. סוג זה מומלץ לאנשים בעלי שיניים בודדות, ואינו מומלץ לאנשים נטולי שיניים.
  3. אקריל: מדובר באופציה המומלצת ביותר לאנשים ללא כל שיניים. החיסרון שבו נובע מכך שהוא עלול לגרום לרגישות ולאלרגיה. מעבר לכך, הוא נוטה להישבר יותר ביחס לשאר הסוגים שנחשבים לעמידים וחזקים יותר.
  4. שיניים בהתאמה אישית: במקרים מסוימים, ובהתאם לדרישת המטופל, ניתן להתאים שיניים המוכנות בעבודת יד באמצעות חומרים כמו "פיק" או "קומפוזיט". חומרים אלה עמידים ומעניקים מראה אסתטי. עם זאת, חשוב לציין כי עלותם הגבוהה הופכת אותם לפחות פופולריים.

 

לבחור מקום שבו צוות הרופאים מיומן ומנוסה בהתאמת ובהרכבת תותבות. צילום: שאטרסטוק

על מה חשוב להקפיד כשניגשים להתאמת שיניים?

מאחר שמבנה הפנים משתנה ככל שהזמן חולף, והשיניים עלולות לאבד מיציבותן, חשוב לזכור שהמטרה העיקרית היא לבחור בשיניים שיחזיקו מעמד לאורך זמן, ויתאימו באופן הטוב ביותר למבנה הפנים של המטופל.

חשוב לבחור מקום שבו צוות הרופאים מיומן ומנוסה בהתאמת ובהרכבת תותבות, וכדאי לברר מראש האם ניתן לבצע את ההתאמה בביקור אחד, מה שחוסך בטרחה ובזמן.

לסיכום: מטרת השיניים התותבות היא להוות תחליף ראוי לשיניים הטבעיות. בחירת שיניים אצל מומחה מיומן ומנוסה, תבטיח תוצאה טובה ואיכותית של שיניים, שיוכלו לשמש את המטופל לאורך שנים רבות.

ד"ר אלכס זגולייב, רופא שיניים ברשת מרפאות שיניים "דנטל קליניק"

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors

 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום