דלקת חניכיים: זהירות, מחלות לב!

(2)
לדרג
תוכן מקודם

החניכיים שוב מדממות? סובלים מריח רע מהפה? לא מדובר רק במטרד אסתטי. בשלב ראשון, הזנחת החניכיים עלולה לגרום לאובדן שיניים - ובהמשך גם למחלות לב ואירועים מוחיים, מאחר והחיידקים עלולים "לנדוד" למחזור הדם ולפגוע בכלי דם חיוניים

רופאת שיניים
077-2311015 (מספר מקשר)

מחלות חניכיים נגרמות על ידי חיידקים המצטברים במפגש שבין השיניים לבין החניכיים. התגובה של הגוף להצטברות החיידקים היא דלקת שחומרתה משתנה בין אדם לאדם - ומושפעת על ידי גנטיקה, הרגלים ומצב רפואי כללי. מחלת חניכיים עלולה להוביל לאובדן העצם התומכת בשיניים, עד למצב שהשיניים מתרופפות ויש צורך לעקור אותן ולהחליף אותן בשתלים. הטיפול במחלות חניכיים נועד לעצור את התקדמות מחלת החניכיים ולא לאפשר התפתחות דלקת.

במצבים מסוימים הטיפול במחלות חניכיים הכרחי ומשמעותי הרבה יותר מכיוון שיש יחסי גומלין והשפעה הדדית בין מחלות חניכיים לבין הבריאות הכללית של הגוף.

 קשר הדוק בין מחלות חניכיים לבין בריאות הגוף. צילום: שאטרסטוק 

באילו מקרים ניתן להבחין בהשפעה של מחלות חניכיים על הבריאות הכללית של הגוף ולהיפך?

הקשר ההדוק בין מחלות חניכיים לבין בריאות הגוף מתבטא בהשפעה של מחלות חניכיים על החמרת מצבים בריאותיים מסוימים ומנגד, בהשפעת מצבים בריאותיים שונים והרגלי חיים מסוימים על החומרה של מחלות החניכיים.

חולי סוכרת: מצד אחד סוכרת לא מאוזנת גורמת לתגובה חריפה יותר של מחלת חניכיים. מצד שני, מחלת חניכיים בלתי מטופלת תגרום לקושי באיזון הסוכרת. לכן חולי סוכרת שמנסים לאזן את הסוכרת שלהם, צריכים לדאוג לטפל במחלת החניכיים במידה וקיימת ובאופן כללי, להקפיד לשמור על היגיינת הפה.

חולי לב: קיים קשר בין מחלת חניכיים בלתי מטופלת לבין מחלות לב, מחלות כלי דם ושבץ מוחי. החיידקים הגורמים לדלקת החניכיים עלולים לחדור למחזור הדם ולנדוד לאיברים מרוחקים בגוף, עליהם הם עלולים "להתיישב" ולפתח דלקת. אחת התוצאות של נדידת חיידקים עלולה להיות דלקת כרונית חריפה בחלק הפנימי של כלי הדם הגורמת להאצת חסימת כלי דם. הסיכון ללקות במחלות  לב, מחלות כלי דם ושבץ מוחי - כשישנה מחלת חניכיים בלתי מטופלת - גבוה פי 3-5 ממצב בו החניכיים בריאות ומטופלות. חולי לב רבים יודעים שעליהם ליטול באופן קבוע אספירין או כדורים לשליטה על רמת השומנים בדם, אך כלל אינם מודעים לכך שמחלת החניכיים שלהם היא גורם סיכון שווה ערך לרמת השומנים בדם.

נשים המתכננות הריון: קיימת תפיסה רווחת, לפיה אחרי כל הריון מאבדים שיניים. מדובר בתפיסה שגויה! כשאשה נכנסת להריון עם חניכיים בריאות או מטופלות, לא תהיה החמרה במצב החניכיים שלה במהלך ההריון. לעומת זאת, אם אשה תיכנס להריון כשבפיה כבר קיימת מחלת חניכיים בלתי מטופלת - התגובה של הגוף שלה תשתנה בגלל ההורמונים המופרשים בהריון ולכן תהיה האצה בהתפתחות מחלת החניכיים. בנוסף לכך נדידת החיידקים שהזכרנו לעיל עלולה להגיע עד לשליה, כך שמחלת חניכיים בלתי מטופלת אצל אשה הנכנסת להריון, עלולה להוביל גם לסיכון מוגבר ללידה מוקדמת ולמשקל יילוד נמוך בלידה (ולא "רק" לאובדן שיניים אצל האם).

מעשנים: להפחתת עישון יש יתרונות בריאותיים רבים. גם בתחום מחלות החניכיים יש לעישון השפעה הרסנית. הניקוטין והרעלנים הנמצאים בעשן הסיגריות פוגעים ביכולת של הגוף להתגונן בפני מתקפת החיידקים בחניכיים ובאספקת הדם לריפוי הדלקת. נזקי העישון הם נזקים מצטברים הגורמים לספיגה מואצת של העצם התומכת בשיניים.

איך אפשר לזהות מחלת חניכיים?

מחלת חניכיים אינה כואבת. הסימנים להופעתה הם אדמומיות או נפיחות בחניכיים, דימום בזמן צחצוח או בזמן אכילה, תזוזה או ניידות של שיניים, פתיחת מרווחים בין השיניים וריח פה רע.

כיצד מטפלים במחלות חניכיים?

דלקת חניכיים גורמת להיפרדות שולי החניכיים מהשן ויצירת "כיס" בו מצטברים חיידקים אלימים הגורמים לדלקת וספיגת עצם התומכת בשן. כל עוד הכיס הזה קיים, הוא מאפשר לחיידקים להמשיך להתקיים, לצמוח סביב השן ולהמשיך את הדלקת.

הטיפול הראשוני הוא טיפול שנקרא הקצעת שורשים בו מסלקים את כל המשקעים הנמצאים על גבי שורש השן בעומק החניכיים. הסרתם מאפשרת לחניכיים להבריא, להיצמד חזרה לשורש ולצמצם את העומק של אותם כיסים. הטיפול נעשה במשך שתיים עד ארבע פגישות, לאחריהן נעשית הערכה מחדש של מצב החניכיים. אם כבר קיים נזק לעצם, אפשר - על פי הצורך - לעשות גם ניתוחי חניכיים. במקרים מסוימים, אפשר גם לבנות חזרה את העצם שתומכת בשיניים, לפחות באופן חלקי.

 יש לגשת למומחה למחלות חניכיים ולהיבדק. צילום: שאטרסטוק

האם ניתן למנוע מחלות חניכיים?

הקושי הוא בדרך כלל בזיהוי: האם מחלת החניכיים קיימת או אינה קיימת זאת מכיוון שכאמור מחלת חניכיים אינה כרוכה בכאבים. כאשר מזהים חשד למחלת חניכיים, יש לגשת למומחה למחלות חניכיים ולהיבדק. באמצעות הבדיקה, שלרוב כוללת גם צילומי רנטגן להערכת רמת התמיכה של העצם הקיימת, יוכל המומחה למחלות החניכיים לאבן את חומרת המחלה ולהמליץ על טיפול. מעבר לכך, בשגרה, יש להקפיד על תחזוקה שוטפת הכוללת שמירה על היגיינת הפה באופן יומיומי וביקורים תקופתיים אצל השיננית.

לסיכום: מחלת חניכיים מביאה עמה אי נעימות - דימום מהחניכיים וריח רע מהפה. חשוב לדעת כי מחלת חניכיים עלולה גם להתדרדר ולגרום לספיגת העצם התומכת בשיניים וכתוצאה מכך לאובדן שיניים. מעבר לכך, למחלות חניכיים יש השפעה גם על מצב הבריאות הכללית של הגוף, השפעה שעלולה להביא עמה השלכות חמורות אף יותר כשמחלת החניכיים אינה מטופלת בקרב חולי סוכרת, חולי לב, נשים בהריון או מעשנים.

ד"ר חיה מאיר היא מומחית למחלות חניכיים, מנהלת מרפאה פרטית למחלות חניכיים והשתלות דנטליות בתל אביב; מדריכת סטודנטים לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום