שימור שיניים: כן, אפשרי גם במצבים קשים!

(9)
לדרג
תוכן מקודם

אף אחד מאתנו לא רוצה להגיע למצב מצער של אובדן שיניים. יש לנו חדשות טובות: גם כשהמצב נראה אבוד יתכן שהשיניים עדיין ניתנות להצלה! שימור שיניים משקם את העצם התומכת בשן - ומונע את הצורך בשתלים

רופאת שיניים
077-2311015 (מספר מקשר)

אחד הגורמים המשפיעים ביותר על היווצרות מחלות חניכיים ועל חומרתן הוא האדם עצמו, שסובל מבעיות חניכיים: מצבו הבריאותי, המטען הגנטי שלו, הרגלי ההיגיינה ואורח החיים.

עם הזמן, מחלות חניכיים גורמות לאובדן של העצם האוחזת בשיניים ותומכת בהן - מה שעלול להוביל בהדרגה לאובדן שיניים. את השיניים האבודות ניתן להשלים באמצעות התקנת שתלים במקום השיניים.

עם זאת, לא תמיד עקירה ושתלים הם הפתרון היחיד - ובמקרים מסוימים, הם גם אינם נחשבים הפתרון המומלץ. ניתוח שימור שיניים מאפשר לשמר ולחדש את השן הטבעית, ללא צורך בעקירה וללא צורך בשתלים!

חיידקים שפגעו בסביבת השיניים וגרמו לדלקת חניכיים ואובדן השיניים. צילום: שאטרסטוק

מדוע שימור שיניים עדיף על עקירה?

באופן כללי השאיפה תהיה תמיד לשמר את השיניים הטבעיות של המטופל ולא לבצע עקירה והתקנת שתלים. אותם חיידקים שפגעו בסביבת השיניים וגרמו לדלקת חניכיים ואובדן השיניים עלולים לפגוע גם בסביבת השתלים ולגרום לדלקת – שתלי אינם פתרון קסם ועדיפה שמירה על השיניים הטבעיות.

באילו מצבים ניתן עדיין להציל את השן, על ידי שימור שיניים?

באיבוד עצם קיצוני סביב שיניים כשהן כבר ניידות מאד – אין ברירה אלא לעקור אותן, אבל כשיש אובדן חלקי של העצם התומכת והשן עדיין יציבה למרות אובדן התמיכה ניתן להציל את השיניים ולשמר אותן. לעיתים אם שן חותכת תחתונה אחת אבודה יש צורך בעקירת שיניים סמוכות על מנת לפנות מקום להתקנת שתלים. שימור שיניים, אם היה נעשה בשלב מוקדם יותר, היה עשוי להציל גם את השן האבודה וגם את השיניים הסמוכות לה.

כיצד מתבצע שימור שיניים?

שימור שיניים הוא בעצם תהליך של בניית העצם מחדש, המתבצע בניתוח חניכיים, תחת הרדמה מקומית.

ניתן לבצע את בניית העצם מחדש בשתי דרכים. הדרך הראשונה: השתלה של עצם סביב השיניים (העצם המושתלת מגיעה ממקור אדם או בקר). הדרך השנייה: שימוש בחומר שנקרא אמדוגיין (Emdogain), חומר ביולוגי המורכב מתערובת של חלבונים.

אמדוגיין מופרש באופן טבעי בגוף, כשנבט השן שלנו מתפתח. הפרשתו בגוף נפסקת כשהשורש השלים את התפתחותו. בתהליך שימור השיניים, משמש אמדוגיין כפקטור גדילה. השימוש בו "מרמה" את השן לחשוב שהיא עדיין מתפתחת - ונותן טריגר לתאים שמסביב, לבנות את העצם לכיוון השורש. כתוצאה מכך, העצם נבנית מחדש - וכל מנגנון האחיזה של השן משקם את עצמו.

האם יש צורך בהכנות מיוחדות, לקראת הניתוח?

כבר לקראת הניתוח, חשוב שהמטופל יבין ויטמיע את שינוי ההרגלים הנדרש, כדי לא להמשיך להגיע לאותו מצב או למנוע את הצלחת הטיפול.

כך, למשל: מטופל שמעשן יצטרך להבין שהרגל זה לא יאפשר את הריפוי המיוחל. אימוץ הרגלי הגיינה נאותים צריך להתחיל עוד לפני הניתוח. כמובן, יש להמשיך לשמור על הרגלי היגיינה נאותים גם לאחר הניתוח.

שעתיים לאחר הניתוח - אסור לאכול. צילום: שאטרסטוק

מה צפוי למטופל בתהליך ההתאוששות וההחלמה?

שעתיים לאחר הניתוח - אסור לאכול. לאחר מכן, חוזר המטופל לשגרה, אך עליו להמשיך לשמור על ההרגלים החדשים, שהחל לאמץ לפני הניתוח. יש להקפיד על צחצוח נכון ולהגיע לשיננית כל שלושה חודשים.

תהליך הריפוי הוא חיקוי של התהליך הביולוגי המתרחש באופן טבעי לכן, תהליך הריפוי נמשך זמן יחסית ממושך. העצם נבנית מחדש - וקצב הבנייה איטי. ניתן לראות את התוצאות חצי שנה אחרי הניתוח. אפילו אחרי שנתיים - ניתן לראות שיפור בבנייה של העצם.

לסיכום: שימור שיניים נעשה בניתוח חניכיים - ומטרתו להציל את השן הטבעית ולמנוע את הצורך בעקירה והתקנת שתלים. שימור שיניים נעשה על ידי השתלת עצם או על ידי שימוש בחומר ביולוגי הנקרא אמדוגיין, ש"מפעיל מחדש" את תהליך הבנייה הטבעי של העצם ומשקם את המבנה שלה ואת אחיזתה בשן. ניתן להתחיל לראות את התוצאות כחצי שנה לאחר הניתוח. תקופה ארוכה לאחר מכן העצם עדיין ממשיכה להשתקם ולהיבנות.

ד"ר חיה מאיר היא מומחית למחלות חניכיים, מנהלת מרפאה פרטית למחלות חניכיים והשתלות דנטליות בתל אביב; ומדריכת סטודנטים לרפואת שיניים, באוניברסיטת תל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום