ניתוחים קוסמטיים לשיפור מראה החניכיים

(4)
לדרג
תוכן מקודם

יש לכם שיניים בריאות וישרות, אבל מראה החניכיים בעייתי - ואתם מתביישים לחייך? אל תתביישו - תטפלו: ניתוחים קוסמטיים לשיפור מראה החניכיים יחזירו לכם את החיוך בגדול

רופאת שיניים
077-2311015 (מספר מקשר)

מראה אסתטי של החניכיים נקבע לפי הפרופורציה בין חשיפת השן לבין החשיפה של החניכיים בחיוך. בפי אנשי המקצוע, נקרא החיפוש אחר היחס הפרופורציונלי "משחק בין הלבן לוורוד". ניתן לבצע ניתוחי חניכיים לתיקון היחס ולשיפור מראה החניכיים והחיוך.

 נחשבים ניתוחים המלווים בהתאוששות מהירה. צילום: שאטרסטוק

נסיגת חניכיים: נסיגת חניכיים עלולה להיווצר עקב צחצוח שיניים אגרסיבי, טיפול אורתודנטי שהסתיים במנח שיניים מחוץ למעטפת העצם או מחלת חניכיים הנגרמת עקב הצטברות חיידקים במפגש שבין השן לחניכיים. עקב נסיגת החניכיים עלולה להיווצר רגישות לקור והפרעה במראה האסתטי של השיניים – השן נראית ארוכה מדי בחיוך.

עודף חניכיים: לעיתים החניכיים מכסים חלק מכותרת השן – מצב זה עלול להיווצר מדלקת חניכיים, תרופות מסויימות הגורמות להגדלת חניכיים ולעיתים גם טיפול אורתדונטי.  גם כשהחניכיים בריאות לחלוטין, מבחינה אסתטית המראה שלהן עשוי להיות בלתי תקין, מכיוון שיש עודף של חניכיים, המכסה את השן ומשאיר חלק קטן מדי חשוף. במצב זה, חוסר הפרופורציה מתבטא במעט לבן, הרבה ורוד.

כיצד מתבצע ניתוח קוסמטי לשיפור מראה החניכיים, בכל אחד מהמקרים?

במקרה של ניתוח קוסמטי לטיפול בנסיגת חניכיים, הטכניקה הסטנדרטית משתמשת ברקמת חניכיים מהחיך של המטופל, אותה ישתיל המנתח בחלק הקדמי של השן כדי לכסות את שורשי השיניים שנחשפו עקב נסיגת החניכיים.

טכניקה זו מורכבת בעצם משני ניתוחים - ניתוח ראשון לקצירת רקמה מהחיך וניתוח שני - להשתלת הרקמה בצוואר השן. התוצאות המתקבלות בטכניקה זו יוצרות מראה יפה ואסתטי.

ניתן להשתמש בתחליף לרקמה המושתלת על מנת לחסוך מהמטופל את קצירת החניכיים מהחיך. התחליף בו נעשה שימוש בטכניקה זו נקרא רקמת קולגן - חלבון המגיע ממקור אדם או ממקור של בעל חיים. הקליטה של רקמת הקולגן בפיו של המטופל נחשבת טובה. בשיטה זו, אמנם נחסך חלק שלם של ניתוח, מה שמבטיח פחות כאבים והתאוששות קלה יותר. עם זאת, השיטה המועדפת ברוב המקרים תהיה שימוש ברקמה מהמטופל עצמו.

במקרה של עודף חניכיים, מתבצע ניתוח שנקרא הארכת כותרות, באמצעותו חושפים חלק גדול יותר מכותרת השן על ידי קיצור החניכיים המכסים אותה. בצורה זו, מתקבלות פרופורציות נכונות יותר לגודל של השיניים וחשיפה קטנה יותר של החניכיים.

השתלת החניכיים והארכת הכותרות מתבצעים שניהם תחת הרדמה מקומית, אך אינם נעשים בטיפול רגיל אצל רופא שיניים, אלא דורשים מיומנות של מומחה למחלות חניכיים.

מה כולל תהליך ההתאוששות מהניתוחים?

ניתוחי השתלת שיניים והארכת כותרות, הנעשים מטעמים אסתטיים, נחשבים ניתוחים המלווים בהתאוששות מהירה, אך משך ההתאוששות משתנה ממטופל למטופל. התפרים העדינים באזור או אזורי הניתוח בפה עדיין יהיו מורגשים, למשך כשבועיים.

מלבד זאת, פרט לנפיחות קלה וכאב קל - לא צפויות תופעות נוספות. ניתן לחזור לשגרה רגילה, אין צורך להפסיד ימי עבודה.

האם יש סיכונים לניתוחים קוסמטיים לשיפור מראה החניכיים?

ניתוחים קוסמטיים לשיפור מראה החניכיים בשיטות שהוזכרו לעיל נחשבים מאוד בטוחים ובעלי אחוזי הצלחה גבוהים. כמו בכל הליך כירורגי, קיים תמיד סיכון לזיהום או לדימומים. עם זאת, מדובר בסיבוכים נדירים. ברוב גדול של המקרים, מלבד כאב מקומי ונפיחות קלה באזורים המנותחים - לא צפויים סיבוכים.

פרופורציה בין מידת החשיפה של החניכיים למידת החשיפה של השיניים בחיוך. צילום: שאטרסטוק

האם מעבר לשיקול האסתטי, יש גם שיקולים בריאותיים, לעשיית ניתוחים מסוג זה?

גם הארכת כותרות וגם השתלת חניכיים - הם ניתוחים שיש בהם ערך, מעבר לאסתטיקה. במצבים של נסיגת חניכיים, מעבר לעניין האסתטי, שורש השן חשוף ואינו מוגן על ידי אמייל. לכן השורש רגיש לשינויי טמפרטורה, מה שעלול להביא למצבי אי נוחות גדולה, במהלך שתיית משקאות קרים ואפילו בצחצוח שיניים.

לסיכום: שיניים וחניכיים בריאות אינן מבטיחות חיוך יפה. כשאין פרופורציה בין מידת החשיפה של החניכיים למידת החשיפה של השיניים בחיוך - ניתן לעבור ניתוחים קוסמטיים לשיפור מראה החניכיים: השתלת חניכיים או הארכת כותרות. הניתוחים מבוצעים על ידי מומחה למחלות חניכיים, מחזיקים באחוזי הצלחה גבוהים ובסיכון קטן מאוד לסיבוכים.

ד"ר חיה מאיר היא מומחית למחלות חניכיים, מנהלת מרפאה פרטית למחלות חניכיים והשתלות דנטליות בתל אביב; ומדריכת סטודנטים לרפואת שיניים, באוניברסיטת תל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום