האם ניתוח קיסרי משפיע על בריאות התינוק?

(0)
לדרג

הורים שימו לב, מחקר שנערך לאחרונה בארה"ב בדק האם ילדים שנולדו בניתוח קיסרי דחוף נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מצפצופים בנשימה ולפתח אלרגיה למזון. עוד נבדק, האם להנקה יש השפעה על קשר זה. התוצאות בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

האם ילדים שנולדו בניתוח קיסרי דחוף חשופים לסיכון גבוה יותר להתפתחות אלרגיה למזון? האם ילדים אלה סובלים יותר מצפצופים בנשימה? האם להנקה יש יכולת להשפיע על סיכונים אלה (במידה וקיימים)? מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת American Journal of Epidemiology נותן תשובה לשאלות אלה.

מה כלל המחקר?

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם ניתוח קיסרי מעלה את הסיכון להופעת צפצופים או אלרגיה למזון בילדות מוקדמת, בהשוואה לילדים שנולדו בלידה נרתיקית. כיוון שבמחקרים קודמים נמצא כי הנקה הינה גורם מגן מפני הסיכון להתפתחות מחלות אלרגיות, השלימו החוקרים ניתוח סטטיסטי בכדי לקבוע אם הנקה משפיעה על הקשר שבין שיטת הלידה ובין צפצופים ואלרגיה למזון.

אוכלוסיית המחקר כללה משתתפים ממדגם Upstate KIDS, שנערך בשנים 2008-2010 וכלל אימהות ויילודים ממדינת ניו-יורק. האימהות התבקשו למלא שאלונים אחת ל-4-6 חודשים, במשך 3 השנים הראשונות לחיי ילדיהן.

החוקרים השוו את הסיכון לצפצופים ואת הסיכון לאלרגיה למזון בהתאם לשיטת הלידה.

ניתוח קיסרי דחוף - יותר צפצופים בנשימה ויותר אלרגיות למזון. צילום: שאטרסטוק

מה עולה מן התוצאות?

מהנתונים עולה כי ניתוח קיסרי דחוף (1,356 משתתפים) לווה בעלייה של כמעט פי 2.5 בסיכון לצפצופים, לאחר שנלקחו בחשבון סיבוכי היריון, אטופיה אימהית, גיל היריון, משקל לידה ועישון במהלך ההיריון. עוד זוהתה עלייה של פי שלוש בסיכון לאלרגיה למזון, לאחר שנלקחו בחשבון אטופיה אימהית, מדד מסת גוף לפני ההיריון, עישון במהלך ההיריון ולדנות. עם זאת, החוקרים לא זיהו קשר דומה של שני התוצאים עם ניתוח קיסרי מתוכנן (1,565 יילודים).

כאשר נלקחה בחשבון הנקה של היילוד, נמצא כי הקשר בין שיטת הלידה ובין צפצופים נחלש והפך חסר משמעות סטטיסטית. עם זאת, הסיכון המוגבר לאלרגיה למזון בעקבות לידה בניתוח קיסרי נותר על כנו ולא השתנה משמעותית.

מהי השורה התחתונה?

החוקרים מדווחים על סיכון מוגבר להופעת אלרגיה למזון וצפצופים בילדים שנולדו לאחר ניתוח קיסרי דחוף. עוד נמצא, כי בילדים שנולדו בניתוח קיסרי דחוף וניזונו מהנקה, הסיכון המוגבר לצפצופים נעלם. עם זאת, הנקה לא השפיעה על הסיכון המוגבר לאלרגיה למזון בקרב ילדים אלה.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום