השמנת יתר: ניתוח בריאטרי - הטיפול היעיל ביותר

(15)
לדרג
תוכן מקודם

בעבר, רופאים דאגו ממגפת הרעב שאיימה על רבים ברחבי העולם. כיום, המצב התהפך: השמנת יתר הפכה לבעיה קשה ומסכנת חיים, בישראל ובעולם המערבי כולו. מהם היתרונות של ניתוח בריאטרי על פני דיאטה? סקירה מיוחדת לקראת יום הבריאות העולמי

בית רופאים
053-7932999 (מספר מקשר)

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 4%-5% מהישראלים סובלים מהשמנת יתר חולנית. בניגוד לעודף משקל (שנפוץ בעולם המערבי כולו) - השמנת יתר חולנית היא מצב רפואי כרוני, שמגביר את הסיכון למחלות קשות ולפגיעה משמעותית בתפקוד השוטף. לרגל יום הבריאות העולמי שחל היום (7.4), בואו נבין מדוע השמנת יתר כה מסוכנת ומה ניתן לעשות כדי להימנע מהבעיה או לטפל בה.

תוחלת חיים קצרה יותר מהאוכלוסייה הרזה. צילום: שאטרסטוק

מדוע השמנת יתר מזיקה לבריאות?

ההשמנה החולנית הוגדרה ע"י ארגוני הבריאות הבינלאומיים, וגם אצלנו בארץ, כמחלה לכל דבר, בדיוק כמו יתר לחץ דם או כל מחלה כרונית אחרת. מחקרים מראים כי אנשים שסובלים מהשמנת יתר חולנית בעלי תוחלת חיים קצרה יותר מהאוכלוסייה הרזה. הנתונים מראים כי אנשים עם מחלה זו חיים בממוצע 8-15 שנים פחות משאר האוכלוסייה. כמוכן, קבוצה זו מצויה בסיכון מוגבר לסוכרת, מחלות לב, יתר לחץ דם, מחלות לב, דלקות מפרקים , דום נשימה בשינה והתפתחות של בקעים. השמנה עלולה גם לגרום לבעיות פוריות אצל נשים, לבעיות קשות בזמן הריון (סוכרת הריונית ורעלת) וכן לסיבוכים מיילדותיים שונים.

מהם הגורמים לכך שהשמנת יתר נפוצה כיום יותר מבעבר?

בעבר, מחסור במזון היה בעיה ידועה ברוב אזורי העולם. כיום, האוכל יותר זמין ונגיש. המאכלים התעשייתיים הפכו זולים יותר ובד בבד בריאים פחות ועתירים יותר בקלוריות "צפופות". המאכלים הבריאים יותר יקרים יותר וזמינים פחות.

חשוב להבין שגם אורח החיים שלנו השתנה. כיום, רובנו מבלים שעות רבות מול מסכים ופחות שעות בפעילות גופנית. החיים שלנו מלחיצים יותר מבעבר, מה שרק מגביר את הסבירות לבעיות כגון אכילה רגשית.

אם כך, כיצד ניתן לסייע לאנשים הסובלים מהשמנת יתר?

הפתרון המתבקש להשמנת יתר הוא כמובן הפחתה במשקל. השיטות ה"קונבנציונליות" הינן שינוי הרגלי חיים, קרי דיאטות למיניהן והגברה של הפעילות הגופנית. עם זאת, מחקרים  רבים מראים כי רוב הדיאטות נכשלות לאורך זמן. הסיכוי לשמור על הישגי דיאטות מבוקרות למשך שנה נע במחקים שונים בסביבות 5-7%, יורד לכ- 3% בשנתיים וצולל לפחות מאחוז בודד כעבור 3 שנים מעלה.

מנגד, המחקרים מראים כי ניתוחים להרזיה עשויים בהחלט לסייע לאנשים לרדת במשקל ולשמור עליו באותה רמה לאורך זמן. כמובן, זאת בתנאי שהמנותחים יתמידו בשימוש המושכל בניתוחים וההנחיות הספציפיות הניתנות אחריהן, תוך כדי מעקב רציף אצל הגורמים הרפואיים, התזונתיים ולעיתים קרובות גם ההתנהגותיים.

שיעור ההצלחה של ניתוחים אלה בשמירה על משקל תקין לאורך 5-10 שנים הינו 60%-75%. לשם השוואה, שיעור האנשים המצליחים לשמור על משקל יציב אחרי דיאטה נע סביב אחוז אחד בלבד!

בקרב נשים שסבלו מבעיות פוריות, כתוצאה מהמשקל העודף, ניתוחים כאלה עשויים להוות פתרון יעיל גם בהיבט זה. מחקרים בנוגע לנשים שהיו בהריון גם במצב של השמנת יתר וגם אחרי ניתוח קיצור קיבה, גילו כי ההריונות שאחרי הניתוח היו בסיכון נמוך יותר, עם שיעור נמוך יותר של לידת פגים או סיוע מכשירים בלידה.

אילו ניתוחי קיצור קיבה קיימים כיום?

ניתן לחלק את הניתוחים בתחום לשתי קבוצות מרכזיות:

שרוול קיבה: זהו הניתוח הפשוט יותר, שבו למעשה כורתים כ-80% מהקיבה והופכים אותה למבנה צינורי מארך –מעין "שרוול". חשוב לציין כי בניתוח זה אין שימוש בגופים זרים ולא מוחדר "שרוול" לקיבה או כזה שעוטף אותה. הקיבה עצמה יוצאת את המבנה האמור וכך, הקיבה יכולה להכיל כ-80-150 סמ"ק בלבד. לשם השוואה, קיבה רגילה מכילה בין ליטר לליטר וחצי. הירידה בנפח הקיבה מביאה להקטנת הנפח הניתן לאכילה בכל ארוחה נתונה. ובמקביל נוצר שינוי הורמונלי בתקשורת הענפה שיש בין המעי למרכזי הרעב והשובע בגזע המוח בצורה שגורמת לדיכוי התיאבון ודחפי האכילה. בהערכה גסה, כשני שליש מהמנותחים ייהנו מתוצאות יעילות לטווח הארוך.

ניתוח מעקף קיבה: בניתוח זה, הקיבה מחולקת בצורה לא שווה לשני מדורים: "כיס" קטן שמחובר לושט ואליו ייכנס האוכל ו"שייר הקיבה" שהוא חלק הארי המנותק לחלוטין ואליו לא יעבור האוכל בכלל. לצורך ההדגשה – בניתוח זה אין כל כריתה של איברים או הוצאתם מהגוף אלא רק "חיבור מחדש" של מע' העיכול בצורה שגורמת לאוכל לעקוף חלק ממערכת העיכול וע"י כך מפחיתה את יעילותה בספיגת קלוריות. גם במקרה זה, השינוי יאפשר להאיץ ולהאריך את תחושת השובע. בהערכה גסה, כ-75% מהמנותחים בהליך זה ייהנו ממשקל תקין לאורך זמן.

איך ניתן להחליט איזה ניתוח לבצע?

ההחלטה על סוג הניתוח שייבחר תלויה בגורמים רבים. כך, לדוגמה: עבור אנשים שסובלים מסוכרת או מתסמונת מטבולית (מצב רפואי הגורם ליתר לחץ דם, כולסטרול גבוה וסוכרת) - ניתוח מעקף יתאים יותר מניתוח שרוול. עבור יתר האוכלוסייה, אין לניתוח זה ייתרון משמעותי וניתן לבצע ניתוח שרוול, שהוא בטיחותי מעט יותר. עם זאת, ברוב המקרים, ההחלטה תתקבל בדיון בין המטופל לרופא, תוך התבססות על כלל השיקולים הרלוונטיים.

האם הניתוח מסוכן?

כמו בכל הליך כירורגי, גם כאן קיים סיכון מסוים לסיבוכים. עם זאת, חשוב להבין כי אחוז הסיבוכים בניתוחים אלה נחשב לאחד הנמוכים הידוע בספרות הרפואית. מחקר נרחב שנערך בארצות הברית ובחן מאות אלפי ניתוחי קיצור קיבה הראה כי אחוז התמותה בניתוחים אלה עומד על פחות מחצי אחוז, בדומה לניתוח לכריתת כיס מרה או תוספתן; הסיכון לסיבוכים משמעותיים עומד על 3%-5%.

עם זאת, חשוב להכיר את הסיכונים האפשריים, הכוללים סיכון לדליפות, זיהומים או דימום פנימי. לכן, חשוב לבחור במנתח אמין ומקצועי, המנוסה בניתוחים מסוג זה, כדי להפחית את הסיכון.

מה כולל השיקום לאחר הניתוח?

אחרי ניתוח קיצור קיבה, בדרך כלל המטופל יישאר בהשגחה בבית החולים, למשך 2 עד 4 ימים. חשוב להדגיש כי תהליך השיקום משתנה מאדם לאדם: חלק מהאנשים ירגישו שהם יכולים לתפקד באופן מלא, מיד אחרי הניתוח; לאחרים ייקח קצת יותר זמן להתאושש.

עם זאת, ברוב המקרים ניתן לשוב לפעילות מלאה, שבוע עד שבועיים לאחר ההליך. במהלך תקופה זו, יש ללמוד מחדש איך לשתות, לאכול ולהזיז את הגוף. הצוות בבית החולים יסביר כיצד יש להתנהל, כדי לשמור על הבריאות בתהליך השיקום.

לפחות 150 דקות של פעילות גופנית מכל סוג במהלך השבוע. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן להגביר את הסיכוי לשמירה על משקל תקין?

ניתוחי הרזיה (ניתוחים בריאטריים) הם צעד חיוני בדרך לירידה במשקל. עם זאת, יש לזכור כי זהו הצעד הראשון בלבד. לאחר הניתוח - מידת ההצלחה של כל התהליך נמצאת רק בידי המטופל. אנשים שלא יצליחו לקחת מחדש את השליטה על החיים שלהם, אינם יכולים לסמוך על הניתוח כי יבטיח שהבריאות שלהם תישמר גם בשנים הבאות.

כדי להבטיח שהתוצאות יחזיקו מעמד, חשוב להיעזר בתזונאי קליני, כדי להתאים תפריט שיתרום לשמירה על הבריאות ויאפשר לכם ליהנות ממנו ולהתמיד בו לאורך זמן. חשוב לבצע לפחות 150 דקות של פעילות גופנית מכל סוג במהלך השבוע. כדאי למצוא את סוג הפעילות הגופנית שאתם אוהבים לעשות, כדי להבטיח שלא יימאס לכם בעתיד לעסוק בפעילות זו.

במקרים רבים, העלייה במשקל נובעת גם מקשיים נפשיים, כגון: אכילה רגשית, לחץ כרוני או בעיות שינה. לכן, כדאי להיעזר גם בטיפולים נפשיים, כדי לזהות את הסיבות העמוקות לעלייה במשקל ולטפל בסיבות אלה. בנוסף, יש לוודא כי אין בגופכם חסרים תזונתיים המזיקים לתהליך.

לסיכום: אם אתם מתקשים לרדת במשקל, ניתוח לקיצור קיבה בהחלט יכול לעזור לכם, ולתת את "הדחיפה הראשונה" והחשובה לשיפור הבריאות ואיכות החיים. עם זאת, הניתוח אינו מספיק. לאחר הניתוח, יש לנקוט שורת צעדים, כדי להבטיח שתוכלו לשמור על משקל תקין ובריא לאורך זמן.

פרופ' דוד גויטיין, מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית, במרכז הרפואי שיבא בתל השומר ומנתח בכיר באסיא מדיקל; ד"ר שי מרון-אלדר, מומחה בניתוחים לטיפול בהשמנת יתר, בבית החולים איכילוב ומנתח בכיר באסיא מדיקל.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

 

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום