לא לייזר ולא משחות: זה מה שבאמת יעזור לכם להפטר מפטרת הציפורניים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מכוני לייזר, לקים ומשחות שונות מתיימרים לחסל את פטרת הציפורניים לאלתר. החדשות הרעות: ברוב המקרים אף אחת מהשיטות המיועדות לטיפול חיצוני לא באמת תעזור. החדשות הטובות: בעזרת אבחון וטיפול נכון אפשר למנוע את הפטרת וגם לטפל בה

פודיאטור
053-4448046 (מספר מקשר)

אין ספק שפטרת הציפורניים היא אחת התופעות האסתטיות המטרידות ביותר. אם גם אתם סובלים מהמטרד, וודאי נתקלתם באין ספור פרסומים שמאחוריהם עומדות הבטחות גדולות המתיימרות לרפא את הפטרת לצמיתות. ואולם, מכוני לייזר, משחות "טבעיות" ותכשירים נוספים המיועדים לשימוש חיצוני, לרוב לא באמת מסייעים להילחם בבעיה מהשורש. מה בכל זאת יעזור לטפל במטרד? מיד תגלו.

 גם מצבי סטרס יכולים להוות טריגר להופעתה. צילום: שאטרסטוק

מהי פטרת הציפורניים?

בגופינו ישנם אין ספור פטריות וחיידקים. למעשה, חלק מהם חיוניים לגוף ולבריאות. חיידקי המעיים שלנו למשל חיוניים ביותר לצורך תפקוד תקין של מערכת העיכול, ואפילו לצורך הגנה על מערכת החיסון. לעומתם, פטרת העור ופטרת הציפורניים, הן טפיל שכיח ומוכר ממשפחת הפטריות והעובשים, ובעיקר חסר כל תרומה חיובית. טפיל זה גורם בין היתר לגירויים, לאדמומיות, להתפוררות והיסדקות העור, להרס הציפורניים ולעיוותן. בחלק מהמקרים, עיבוי הציפורן אף גורם ללחץ בתעלות הציפורניים, וכתוצאה מכך לחדירתה לתוך העור הגורמת לכאבים חזקים ודלקות. כמו כן, לרוב פטרת העור והציפורניים, עלולות לייצר ריחות לא נעימים בכף הרגל.

ממה זה נגרם?

שלושה תנאים עיקריים עלולים לעודד את הופעת פטרת הציפורניים: טמפרטורה סבירה (למשל כמו זו של גוף האדם), לחות וחושך. ומאחר שאורח החיים בארץ לרוב מאפשר תנאים אידאליים להתפתחות הפטרת, מדובר בתופעה שכיחה יחסית. ניקח לדוגמה את זמן השירות הצבאי. בזמן שכפות הרגליים סגורות למשך שעות רבות בתוך נעליים צבאיות, בחושך, בלחות הזיעה ובטמפרטורת גוף, היא זוכה לכל התנאים הדרושים להתפתחות. מעבר לכך, ישנם גורמים נוספים שעלולים לעודד את הופעת הפטרת. בין היתר: אי שמירה של היגיינה אופטימלית של כפות הרגליים, הכוללת סיבון יסודי בכל רחצה וייבוש מוחלט במיוחד בין הבהונות וליד הציפורניים. יתרה מכך, גם מצבי סטרס יכולים להוות טריגר להופעתה. זאת משום שסטרס מכביד על המערכת החיסונית, ובכך מאפשר לטפיל שמייצר את הפטרת לשגשג ולהתפתח.

האם יש הבדל בין ביטוי הפטרת אצל גברים לעומת נשים?

בעוד שנשים נוטות יותר לגשת למכוני הפדיקור ולטפל ברגליהן כחלק משגרת הטיפוח, הגברים בד"כ דווקא נוטים להזניח, מתביישים או מתעצלים לחפש טיפול הולם. לרוב פשוט לא נעים להם לשבת לטיפול במכוני הפדיקור הפזורים בכל פינה בעיר, שרובם אינם מציעים טיפולים הולמים ומקצועיים. לכן, ברוב המקרים הביטוי אצל גברים יהיה חמור יותר וילווה בסדקים של העור ובפטרת חמורה. אגב, בדיוק עבור גברים אלה, הוקמה הקליניקה לפדיקור רפואי לגברים, המיועדת לגברים בלבד.

לייזר, לקים ומשחות שונות: האם שיטות אלה באמת יכולות לסייע במיגור התופעה?

למרבה הצער - לא. מכונים שונים לחיסול פטרת הציפורניים, מהווים תעשייה משומנת, שמשקיעה סכומי עתק על פרסומים, תוך פיזור הבטחות שווא בלתי מבוססות, תוך ניצול בורות הציבור מחד, ואי פיקוח של הרשויות מאידך. למרבה הצער, גם כאשר יש בכוחן של חלק מהטיפולים להקל במקצת על התפתחות הפטרת, בד"כ מדובר בנסיגה זמנית ולא משמעותית. בייחוד כאשר מדובר בפטרת ציפורניים מופשטת, שמופיעה ברוב או בכל ציפורני הבהונות. בשורה התחתונה, למעשה, כל הבטחה לסילוק, טיפול או ריפוי של פטרת הציפורניים שלא ע"י טיפול תרופתי, אינה מגובה בעובדות מוצקות ולכן טיפול כזה נדון להיכשל.

 מומלץ לגשת לפדיקור רפואי אחת לחצי שנה לפחות. צילום: שאטרסטוק

מה בכל זאת עוזר להפטר מהמטרד?

ראשית הדרך היעילה ביותר לטפל בפטרת, היא למנוע אותה מראש. מומלץ לגשת לפדיקור רפואי אחת לחצי שנה לפחות, על מנת לטפל בכף הרגל. כמו כן, מטפל מקצועי ידע לאבחן בעיה של פטרת בשלב מוקדם יחסית, שלרוב מאפשר לטפל בתופעה בקלות רבה ובזמן קצר יחסית.

מעבר לכך, כשמדובר באנשים הסובלים מפטרת לאורך זמן, הדרך היעילה ביותר למיגורה, היא ע"י טיפול תרופתי מתאים. אף שרבים נמנעים מהטיפול בשל חשש לתופעות לוואי שונות, למעשה כיום מדובר בטיפול בטוח ואפקטיבי מאוד. גם במקרה הזה פדיקור רפואי יכול לסייע מאוד, לתמוך בטיפול ולטפל בתופעות נוספות נלוות לפטרת, ביניהן: עור סדוק, אדמומיות ועוד.

כמובן שההמלצה לטיפול משתנה ומותאמת באופן אישי למטופל. באוכלוסיות רגישות במיוחד, ביניהם: חולי סכרת, ספורטאים, אנשים שמבלים את מרבית שעות היום בעמידה או בתנועה על הרגליים ובנעליים סגורות, בני גיל הזהב – לכל אחד מהם יומלץ טיפול מותאם אישית.

לסיכום: פטרת העור מהווה מטרד אסתטי אמיתי. היא שכיחה מאוד בארץ, בעיקר בקרב גברים, אשר בייחוד עבורם  קיימת הקליניקה לפדיקור רפואי לגבר. לפני שאתם מבזבזים זמן יקר וכסף רב על טיפולים שמתיימרים להעלים את הפטרת, כדאי שראשית תשקלו לגשת לטיפול פדיקור רפואי אמיתי ומקצועי, שיוכל לסייע במניעה ובטיפול בפטרת, בשילוב טיפול תרופתי יעיל ובטוח במקרה הצורך.

דורי רפאל הוא פדיקוריסט רפואי מזה 15 שנים, מטפל בכל פתולוגיות כף הרגל.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

 

 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום