עיניים תותבות: התאמה אישית מקסימלית

(4)
לדרג
תוכן מקודם

לפני עשרות שנים, עיניים תותבות נראו מלאכותיות ובלתי טבעיות. כיום, בזכות השימוש בטכנולוגיות מתקדמות ובחומרים חדשים, ניתן להשיג תוצאה טבעית ואיכותית הרבה יותר. כל מה שחשוב לדעת לפני שמתחילים בתהליך ההתאמה: מדריך

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

אובדן של עין אחת הוא אמנם מצב לא נעים בלשון המעטה, אך חשוב לראות את הדברים בפרופורציות. כל אדם יכול לתפקד באופן מלא עם עין אחת בלבד, אולי עם פגיעה מסוימת בשדה הראייה. אדם שאיבד עין אחת עדיין נותר עם יכולת לבצע את כל הפעולות הדרושות לתפקוד עצמאי, לרבות נהיגה.

עם זאת, אובדן של עין מזמן לחיינו התמודדות מסוג אחר, בעיקר בהיבט הפסיכולוגי. חלק מהאנשים שחיים עם עין אחת מדווחים על פגיעה בביטחון ובהערכה העצמית, בעקבות השינוי.

עם זאת, כיום קל מאוד לפתור את הבעיה באמצעות עין תותבת. באמצעות עבודה נכונה ומקצועית, עין תותבת עשויה להיראות כמעט כמו העין המקורית. בואו נבין איך בדיוק עובד תהליך היצירה וההתאמה של התותבת.

 תחליף אסתטי שנראה טבעי ביותר לעין שהוסרה.צילום: שאטרסטוק

למי מיועדות עיניים תותבות?

עיניים תותבות מיועדות לאנשים הסובלים מחבלה קשה בעין, שאיבדו את אחת העיניים בעבר או סובלים ממחלה הפוגעת בעין ומחייבת את עקירת העין. הדבר עלול לקרות אם קיים גידול סרטני בתוך העין, בעקבות מחלת גלאוקומה בשלבים מתקדמים או בעקבות סוכרת הגורמת לדימומים בעין הפוגעים בתפקוד העין.כמוכן, חבלה או טראומה שנגרמה לעין וגרמה לאובדנה, קורה רבות במקרה פציעות עיניים בקרב חיילים.

אנשים רבים שסובלים ממחלות הפוגעות באחת העיניים, חוששים לעבור ניתוח כדי להסיר את העין. עם זאת, חשוב לזכור כי ברוב המקרים, הניתוח עשוי לעזור להיפטר מהכאבים הרבים ומהסכנה שבמחלות העיניים. הניתוח צפוי לשפר במידה ניכרת את איכות החיים.

כדאי לזכור כי גם העין התותבת יכולה לשמש תחליף  אסתטי שנראה טבעי ביותר לעין שהוסרה. חשוב להבין כי התותבת ניתנת ממומנת ( ללא עלות)  על ידי משרד הבריאות, למי שזכאים לה.כמוכן, עבור חיילים ומשרתי משרד הביטחון גם קיימת זכאות לעיניים תותבות ללא עלות.  משרד הבריאות ממן את מחיר התותבת במלואה והזכאות לכך מתחדשת כל  5 שנים

מאילו חומרים מכינים את העין התותבת?

עין תותבת מורכבת משני חלקים. ראשית, רופא שמתמחה באוקולופלסטיקה (רפואת עיניים פלסטית ושיקומית) מתקין תחליף לגלגל העין: מעין כדור שאפשר להכין מזכוכית, פלסטיק, סיליקון, אלמוג או תחליף אלמוג. הכדור נועד לתת נפח לעין. הכדור מחובר גם לשרירים של העין המקורית ולכן מאפשר תנועה של התותבת בתוך ארובת העין.

כיום, מכינים את רוב התותבות מפלסטיק או מסיליקון, מכיוון שמדובר בחומרים פשוטים ועמידים, המפחיתים את הסיכון לתגובה אלרגית. עם זאת, בחלק מהמקרים ייעשה שימוש באלמוג או בתחליף אלמוג: חומרים חדשניים שנחשבים יציבים ואמינים ביותר. ההחלטה תתקבל על ידי הרופא המטפל, בהתאם לסטטוס הרפואי הייחודי של המטופל.

החלק השני של התותבת הוא למעשה התחליף לעדשה. החלק הזה נראה כמו עדשת מגע, אך מכינים אותו כיום בעיקר מפלסטיק או מסיליקון. בעבר, רוב התותבות הוכנו מזכוכית, אך מדובר בתהליך מורכב ויותר יקר. קיים סיכוי גבוה מהרגיל כי הזכוכית תישבר.

כיצד מתבצע תהליך ההתאמה של העין התותבת?

ייתכן כי הרופא יניח את התחליף לגלגל העין בארובת העין כבר אחרי הניתוח להסרת העין הפגועה. בשלב השני, יילקחו מידות של העין להתאמת חלקה השני של התותבת במעבדה מיוחדת, שם יבנו מה שמכונה "גולם": העין התותבת בלי הציור של האישון.

לאחר מכן, תתבצע התקנה של התותבת במרפאה וצביעה של האישון, כשהתותבת כבר מונחת בתוך העין. זאת, כדי להתאים את הגוון לצבע העיניים הטבעי של המטופל, בצורה הטובה והמדויקת ביותר. אורכו של התהליך משתנה מאדם לאדם, אך בדרך כלל יימשך כחודשיים (בין חמישה לשישה מפגשים).

איך לשמור על התותבת לאורך זמן?

אצל רוב האנשים, התותבת צפויה להחזיק מעמד לפחות חמש שנים. יצוין כי במקרים רבים, התותבת מחזיקה מעמד אף הרבה יותר זמן, לעיתים כל החיים. חשוב לזכור כי הדרך להבטיח שהתותבת תאריך ימים היא להקפיד על היגיינה וניקוי נכון של התותבת.

חשוב להוציא את התותבת מהעין ולנקות אותה בכל יום. בנוסף, יש להגיע אחת לכמה זמן לניקוי יסודי, במכון שבו הותקנה התותבת. ככל שתקפידו לעשות זאת, כך תוכלו לשפר את הסיכויים שהתותבת תשמש אתכם שנים רבות.

כמעט כמו עין אמיתית. צילום: שאטרסטוק

מה ניתן לעשות אם לא מרוצים מהתוצאות?

חשוב לזכור כי בחלק גדול מהמקרים, עין תותבת - איכותית ככל שתהיה - לא תיראה בדיוק כמו העין המקורית. יש להיות ערוכים לכך ולהבין שגם אם אי אפשר להבטיח שתהיו מרוצים במאה אחוז, אפשר בהחלט להתקרב לכך.

אם גם אחרי התאמת התותבת, ניכר חוסר נפח בולט באזור התותבת ואי סימטריה בין העיניים, בעבר הדרך לטפל בכך הייתה באמצעות ניתוח נוסף, עם זמן החלמה ארוך ותופעות נלוות.

בשנים האחרונות, ניתן לטפל בבעיות האלה גם באמצעות הזרקות של חומצה היאלורונית, בקליניקה של רופא עיניים מוסמך, ללא צורך בניתוח בבית חולים. ההזרקות מאפשרות לטפל גם בעפעפיים נפולים ובבעיות נוספות באסתטיקה של אזור העין, כדי להבטיח מראה טבעי ככל שניתן.

לסיכום: אובדן עין הוא בהחלט מצב לא פשוט, אבל לא חייב להיות "סוף העולם". כיום, ניתן לשחזר את מראה העין שאבדה באמצעות תותבת, שתיראה כמעט כמו עין אמיתית. כך, תימנע המבוכה העלולה להופיע בעקבות אובדן העין.

ד"ר מוריס הרטשטיין, מומחה לניתוחים בעפעפיים ובארובת העין, מנהל תחום אוקולופלסטיקה בבית החולים "אסף הרופא" ומנתח במרכז הרפואי 'עתידים מדיקל סנטר'.

אבי מנצור, מנהל מעבדת  'עיניים אייטק'  מקבוצת "עיניים"; מעבדות "עיניים- אייטק" נמצאים בהסכם עם משרד הבריאות ומשרד הביטחון.  

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום