מפתיע: זה סוד האושר של אנשים בגיל השלישי

(0)
לדרג
תוכן מקודם

אם תשאלו אנשים בגיל השלישי מה גורם להם להיות מאושרים, סביר להניח שהתשובות לכך יהיו מגוונות ויכללו בין היתר: בריאות ועניין בחיים. דיור מוגן מהווה את כל התנאים האידאליים לכך: חיי חברה עשירים, קורסים, חיי פנאי ושירותי רפואה מתקדמים וזמינים

שירותי דיור מוגן ובתי אבות
053-4450325 (מספר מקשר)

אז מה בעצם בן אדם צריך בחיים? ובכן, אם תשאלו את ד"ר רוני צבר, מייסד ומנהל רפואה של צבר רפואה, הוא יענה: "3 תנאים בסיסיים צריכים להתקיים כדי שאדם יהיה בריא ומאושר: סיבה טובה לקום בבוקר, מקום בטוח לגור בו ולישון ומישהו בעולם שאכפת לו ממך. כשמדובר בגיל המבוגר, דיור מוגן בדרך כלל עונה על הדרישות האלה ואף מעבר לכך".

רותם לנדאו, מנכ"ל אתר "ההורים שלי", מסביר כל מה שחשוב לדעת בנושא.

מה זה בעצם דיור מוגן?

דיור מוגן הוא מקום שבו חיים אנשים עצמאיים, שקיבלו את ההחלטה לעבור לגור במקום מוגן מחוץ לבית. הדיור המוגן מספק מעטפת של שירותים ופתרונות המותאמים במיוחד לגיל השלישי.

יכולים להמשיך לעסוק בעבודתם. צילום: שאטרסטוק

למי מתאים לגור במקום כזה?

הדיור המוגן בד"כ מיועד  עבור אנשים בגיל הפנסיה, מעל גיל 65, שהחליטו באופן מודע לעבור לסביבת מגורים שבה יוכלו להתנהל באופן עצמאי, אך שונה. דיירים בדיור מוגן יכולים להמשיך לעסוק בעבודתם, להתנייד ולחיות כפי יכולתם ורצונם, בזכות תנאי הדיור המאגד מספר שירותים חיוניים. "אולם, חשוב לציין שאנשים שנוטים להסתגר ואינם רגילים להיות בחברה, וכן אנשים מבוגרים שאוהבים את חייהם בביתם ושלמים איתם, לעיתים יעדיפו להישאר לגור בביתם וזה בסדר גמור. כך או כך, חשוב לשקול כל מקרה לגופו ולראות האם הדיור המוגן בסופו של דבר ישרת את המטרות האישיות", מסייג את הדברים ד"ר צבר.

מהו היתרון המרכזי בדיור מוגן?

"אני חושב שאחד היתרונות המשמעותיים ביותר בדיור מוגן, נובע מכך שמדובר במקום שבו שירותי הרפואה זמינים באופן ניכר, יחסית לשירותי הרפואה הציבורית. מעבר לכך, גם שירותי החירום שבו מהירים ויעילים ומאפשרים הגעה מידית לדירת הדייר בשעת מצוקה. גם החומר הרפואי אודות כל דייר זמין בעת הצורך. מבחינת נגישות, מוסדות הדיור המוגן מותאמים בדיוק לצרכי הגיל השלישי, וזה מתבטא בין היתר במתקני ספורט ייעודיים ובמעליות הממוקמות במקומות חיוניים. לא פחות חשוב מכך, הם חיי החברה המספקים לדייר סביבה ביתית, ומאפשרים להם ליצור קשרים חברתיים, שחשובים בייחוד בגיל המבוגר, אשר אינם תמיד אפשריים כאשר גרים בבית פרטי", אומר ד"ר צבר.

שירותי רפואה מתקדמים בכל עת. צילום: שאטרסטוק

אילו יתרונות נוספים קיימים בדיור מהסוג הזה?

ישנם מספר יתרונות בולטים בזכותם אנשים מחליטים לעבור לדיור מוגן, הנה כמה מהם:

  1. בטחון אישי: אנשים רבים בגיל השלישי, מוצאים עצמם לא פעם, מתמודדים עם ירידה בביטחון האישי במהלך השהות בביתם. בחלק מהמקרים, מדובר באנשים שחוו פריצות בעבר. תחושת בדידות או פחד להישאר לבד בבית ללא השגחה אינם נדירים בגיל המבוגר. לעומת זאת, אנשים שחיים בדיור מוגן, נהנים משרותי אבטחה 24 שעות ביממה, במקום סגור שבו קיימת נגישות לשירותי הצלה ורפואה בלחיצת כפתור.

  1. תמיכה לנוכח משבר: אנשים בגיל השלישי לעיתים נאלצים להתמודד עם שינויים או משברים בחייהם: בין שמדובר בילדים שעזבו לחו"ל ובין שבבן זוג שנפטר. דיור מוגן מאפשר להם ליהנות ממעטפת חברתית - רבים מהם מוצאים חברים לחיים וחלקם אפילו נהנים מזוגיות חדשה ופורחת. כמו כן, הדיירים זוכים לתמיכה סוציאלית חמה ונגישה, מאנשי מקצוע המיומנים בהענקת סיוע ברגעי משבר, כמו למשל לנוכח אובדן בן זוג.

  1. רצון לחיות ברמת חיים גבוהה: רב האנשים אינם זוכים לגור בבתים שבהם שירותים מתקדמים כמו בריכה וחדר כושר. הדיור המוגן מאפשר זוגות או ליחידים לשדרג את איכות החיים שלהם וליהנות מרמה גבוהה של שירותים ומתקנים אשר זמינים במיוחד עבורם.

  1. הגשמה עצמית: פעמים רבות, דווקא המעבר לדיור מוגן, חושף את הדיירים לחוגים ולפעילויות שונות כגון פיסול או ציור, שמאפשרות להם לממש את הפוטנציאל החבוי שבהם, מה שמעניק להם תחושת אושר וסיפוק. כיום ניתן למצוא בתי דיור מוגן שמציגים לראווה תערוכות של פסלים וציורים מעשה ידי הדיירים.

  1. רצף טיפולי: מי שנמצא בדיור המוגן, יודע שהוא זכאי לשירותי רפואה מתקדמים בכל עת. יתרה מכך, רוב המקומות מעניקים גם שירותים סיעודיים, וכך הדייר זוכה לרצף טיפולי ולשקט נפשי, לאורך כל זמן שהותו בדיור המוגן.

  1. נוחות: בדיור המוגן הכל מרוכז תחת קורת גג אחת: הדואר, המרפאה, הארוחות, מתקני הכושר, חדרי ההרצאות והעשרה. עבור הקהל המבוגר לרוב מדובר ביתרון משמעותי החוסך להם התרוצצות וטרחה.

  1. חוסר תלות: אחד הקשיים הגדולים המלווים אנשים בגיל מבוגר, הוא הידיעה שילדיהם הם אלה האחראים על טיפולם. הדיור המוגן מאפשר להם לחיות חיים נטולי תלות, וגם לילדים בעצמם להיות שקטים ולדעת שיש מי שדואג ומטפל בהוריהם.

לסיכום: הדיור המוגן הוא האופציה האידאלית עבור אנשים רבים בגיל השלישי. הוא מאפשר להמשיך לקיים חיים עצמאיים, ובד בבד כולל שפע של יתרונות שלא קיימים בבית פרטי, ביניהם: שרותי ביטחון, שרותי רפואה, שירותים סוציאליים, חיי חברה פורחים, שפע של פעילויות, חוגים והעשרות ואיכות חיים ברמה גבוהה.

רותם לנדאו, הוא מנכ"ל אתר ההורים שלי

ד"ר רוני צבר, הוא מייסד ומנהל רפואה של צבר רפואה

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors

 

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום