גלולת היום שאחרי: כל מה שחשוב לדעת

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כמה זמן לאחר קיום יחסי מין ניתן ליטול את גלולת היום שאחרי? האם הגלולה מסוכנת לבריאות? האם יש הגבלה למספר הפעמים שמותר להשתמש בה? כל התשובות לשאלות הנפוצות ביותר אודות גלולות היום שאחרי

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2310156 (מספר מקשר)

בשבוע שעבר פורסם ב"ידיעות אחרונות" כי משרד הביטחון יאפשר מעתה לחיילות המשרתות בצה"ל לקבל את הגלולה של היום שאחרי ללא עלות, באמצעות קבלת מרשם למייל. בד בבד החליט לפני כשבועיים משרד הבריאות לאשר לילדות מגיל 14 לרכוש, ללא מרשם, את גלולת "היום שאחרי". לצד ההבנה ההולכת וגדלה של הרשויות לחשיבות זמינותן של גלולות היום שאחרי כדי למנוע הריונות לא רצויים והפלות בגיל צעיר, עולות לא מעט שאלות ותהיות לגבי השימוש בגלולות אלה, יעילותן והסכנות שבשימוש בהן. כדי לעשות קצת סדר ולהגביר את המודעות לנושא, קבלו מדריך מקיף עם כל המידע שחשוב לדעת.

מהי גלולת היום שאחרי?

"גלולת היום שאחרי" היא גלולה אותה נוטלים כאמצעי מניעה "בדיעבד", לאחר קיום יחסי מין לא מוגנים, במטרה למנוע הריון. בעבר, לפני שיווקה, כדי למנוע הריון לא רצוי לאחר קיום יחסי מין לא מוגנים, היו נותנים מינון גבוה של גלולות רגילות ביומיים הראשונים לאחר המגע המיני. טיפול זה פחות יעיל מהגלולה שאחרי וכרוך בתופעות לוואי רבות יותר.

אין הגבלה על מספר הפעמים שבהן ניתן ליטול את גלולת היום שאחרי. צילום: שאטרסטוק

כמה זמן לאחר קיום היחסים ניתן לקחת את הגלולה?

משך הזמן ליעילותה של הגלולה משתנה בין סוגי הגלולות הקיימים בשוק, ונע בין שלושה לחמישה ימים. ככל שנוטלים את הגלולות סמוך יותר למועד קיום היחסים, כך עולה יעילותן.

 

מהו ההבדל בין סוגי הגלולות הקיימות?

כיום קיימים שני סוגים עיקריים של גלולות היום שאחרי: פוסטינור או נורלבו ואלה (Ella).

שתי הגלולות מבוססות על אותו עיקרון – הורמון שמונע את הביוץ - וההבדל ביניהן הוא טווח הימים שבהם ניתן ליטול אותן, לאחר קיום יחסי המין הלא מוגנים:

  • פוסטינור/נורלבו - מכילה את ההורמון Levonorgestrel וניתן ליטול אותה עד שלושה ימים לאחר קיום יחסי המין.

  • אלה - הגלולה החדשה המכילה את ההורמון Ulipristal. ניתן ליטול אותה עד חמישה ימים לאחר קיום יחסי המין.

כיצד הגלולה מונעת הריון? האם היא פועלת כמו "גלולת הפלה"?

גלולות היום שאחרי הן אינן גלולות הפלה. הגלולה פועלת למניעת הביוץ ובכך מונעת הפריה. אם הביוץ התרחש – הגלולה אינה פועלת (למרות שבמידה מסויימת היא משפיעה גם על הרחם ומורידה את סיכויי קליטת ההריון ברחם).

האם הגלולה תמנע הריון ב-100 אחוז?

לא, גלולת היום שאחרי אינה מונעת הריון ב-100 אחוז, אלא מורידה את סיכויי ההריון ב-80 אחוז.

האם הגלולה מסוכנת לבריאות?

לא. הגלולה אינה מסוכנת (גם לא בטווח הרחוק) ואינה פוגעת בפוריות.

 

האם יש הגבלה על מספר הפעמים שבהם ניתן ליטול את גלולת היום שאחרי?

לא. למרות הדעה הרווחת כי אסור ליטול את הגלולה יותר ממספר בודד של פעמים, אין הגבלה על מספר הפעמים שבהן ניתן ליטול אותה.

האם יש תופעות לוואי?

תופעות הלוואי לאחר נטילת גלולת היום שאחרי הן בדרך כלל בחילות ולעיתים גם הקאות, אך ברוב המקרים מדובר בתופעות לוואי קלות ולא נוראיות שחולפות תוך מספר ימים.

 

האם יש צורך במרשם רופא כדי לרכוש את הגלולות?

עד לאחרונה ניתן היה לרכוש את הגלולה ללא מרשם רק מעל גיל 16, כאשר עד גיל 20 הגלולה ניתנת ללא תשלום.

לפני כשבועיים ולאחר מאבק ממושך, החליטו במשרד הבריאות לאפשר את רכישת הגלולה ללא מרשם, כבר מגיל 14.

כמו כן, מעתה, כאמור, תוכלנה גם חיילות המשרתות בצה"ל להשתמש בגלולת היום שאחרי ללא תשלום.

בעקבות השינוי במדיניות צה"ל בנושא זה, כל חיילת שתרצה להשתמש בגלולה תוכל להתקשר למוקד מהו"ת (מוקד התמודדות ותמיכה), שפתוח 24/7. מיד לאחר הפנייה למוקד, תקבל החיילת אישור או מרשם שיישלח במייל לרופא היחידה, שבאמצעותו תוכל לקבל את התרופה בבית מרקחת אזרחי (או לרכוש ולקבל החזר, במידה שהפנייה הייתה במהלך סוף השבוע).

גלולת היום שאחרי אינה יעילה כמו גלולות למניעת הריון. צילום: שאטרסטוק

האם ניתן להשתמש בגלולת היום שאחרי במקום גלולות למניעת הריון?

לא. גלולת היום שאחרי אמנם מקטינה את הסיכון לקליטת הריון לאחר קיום יחסים לא מוגנים, אך כיוון שההורמון שנמצא בגלולה זו נעלם יחסית מהר מהגוף, היא אינה יעילה לצורך מניעת היריון כאשר מקיימים יחסים לאחר נטילתה. יעילותה אינה דומה לגלולות למניעת הריון שנלקחות באופן יומיומי או להתקן תוך רחמי, ולכן אינן מומלצות כפתרון קבוע.

לסיכום: גלולות היום שאחרי מהוות פתרון אפשרי למניעת הריונות לא רצויים לאחר קיום יחסי מין לא מוגנים, אך חשוב מאוד לדעת ולזכור שיעילותן של גלולות אלה היא אינה מוחלטת, ועל כן יש לראות בהן אמצעי חירום בלבד ולא כתחליף לשימוש בגלולות למניעת הריון או בהתקן תוך רחמי. מעבר לכך, יש לזכור כי קיום יחסי מין מוגנים ושימוש בקונדום חשוב לא רק לצורך מניעת היריון, אלא גם לצורך מניעת מחלות מין.

ד"ר יוסף הרטוב, הוא גניקולוג בכיר במחלקת יולדות ונשים וביחידת האולטרסאונד של ביה"ח ליס, המרכז הרפואי ת"א.

ד"ר הר - טוב יוסף
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום