חומצה היאלורונית: שיקוי האסתטיקה והנעורים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

שעון החיים מתקתק ללא הרף - ולא ניתן לעצור את תהליך ההזדקנות. עם זאת, בעזרת הליכים רפואיים פשוטים יחסית, ניתן לטשטש את השפעת השנים החולפות. תכירו את החומצה ההיאלורונית - טיפול יעיל לטשטוש פגעי הזמן

רופאת שיניים
077-2313359 (מספר מקשר)

כולנו היינו שמחים למצוא את הנוסחה שתמנע את הזדקנות הגוף. למרבה הצער, נוסחת הקסם הזו אינה נראית באופק... בינתיים, עד שהמין האנושי יצליח למצוא את הדרך למעיין הנעורים, יש לא מעט דרכים לטשטש - במידה כזו או אחרת - את האופן שבו השנים משפיעות על הפנים שלנו. אחת הדרכים היעילות ביותר לעשות זאת, היא באמצעות הזרקות חומצה היאלורונית. כל מה שחשוב לדעת על חומצה היאלורונית ועל הטיפול שנעשה באמצעותה, בכתבה שלפניכם.

טיפולי ההזרקה נמנים עם הטיפולים האסתטיים הנפוצים ביותר. צילום: שאטרסטוק

מהי חומצה היאלורונית?

למעשה, זוהי מולקולה ארוכה המיוצרת בגוף של כל אחד מאתנו באופן טבעי. התפקיד של חומצה היאלורונית הוא לשמור על העור שלנו גמיש וחיוני. מולקולות של חומצה היאלורונית נקשרות למולקולות של מים בתוך העור וסופחות אותן, מה שעוזר לשמר את המראה המלא של הפנים ולמנוע את ה"נפילה" של העור. הבעיה היא שבקרב רוב האנשים, תהליך הייצור של חומצה היאלורונית הולך ומאט ככל שמתבגרים.

תפקיד נוסף וחשוב של החומצה ההיאלורונית הוא עידוד ייצור של קולגן בתאי העור. זהו החלבון הנפוץ ביותר בגופנו, המסייע לתת נפח לעור ולהפחית את ההיחלשות ואת ההידללות של העור. למרבה הצער, גם החומר הזה הולך ופוחת בגוף בגיל מבוגר.

היעילות ובעיקר הבטיחות של השימוש בחומצה היאלורונית, הובילו לכניסתה לתחום טיפולי היופי, לפני יותר מ-20 שנים. כיום, טיפולי ההזרקה נמנים עם הטיפולים האסתטיים הנפוצים ביותר בארץ ובעולם.

ייתכן כי תופתעו לגלות שהחומצה ההיאלורונית משמשת לא רק למילוי קמטים, אלא גם למניעת שחיקה של סחוסים במפרקים, לטיפול בהזעת יתר ואפילו בניתוחי עיניים מסוימים, כגון: שחזור גלגלי עיניים אחרי פציעות והחלפת קרנית.

האם הטיפול כרוך בסיכונים או בתופעות לוואי?

כאמור, חומצה היאלורונית היא חומר טבעי המיוצר בגופנו. לכן, ברוב המקרים לא נשקפת סכנה לדחיית החומר על ידי הגוף לאחר ההזרקה, מה שעלול ליצור תגובה אלרגית (כמו גרד ופריחה). לשם ההשוואה: בהזרקת קולגן, כ-10% מהמטופלים מפתחים אלרגיה, כתוצאה מהדחייה של החומר על ידי הגוף. גם הסיכון לזיהום בהזרקה של חומצה היאלורונית שואף לאפס, בשונה מטיפולים דומים אחרים.

אחרי הטיפול, עלולות להופיע תופעות לוואי נפוצות, הכוללות אדמומיות וסימנים כחולים באזור ההזרקה. התסמינים האלה צפויים לחלוף עד 48 שעות מרגע ההזרקה. חשוב להבין כי התופעות האלה אינן גורמות נזק בטווח הארוך ואינן מהוות סכנה לבריאות המטופל.

איך מתבצע טיפול בחומצה היאלורונית?

בשלב הראשון, תתקיים שיחה ראשונית עם הרופא, להערכת מרקם העור, מצב הקמטים והאפשרויות הטובות ביותר לטשטוש הקמטים. חשוב ביותר לתאם ציפיות בשלב הזה, להבין מהרופא איך הוא מעריך שייראו התוצאות וכמה טיפולים יידרשו כדי להשיג את התוצאות. במקרים מסוימים, יידרש יותר מטיפול אחד, כדי להגיע ליעד הרצוי. במצב זה, הטיפולים יבוצעו במרווחים של חודש זה מזה.

כאמור, טיפול מילוי קמטים נחשב אחד התהליכים הפשוטים ביותר בתחום הטיפולים הקוסמטיים. הטיפול אינו נמשך יותר מ-20 עד 30 דקות. במהלך הטיפול, מתבצעות הזרקות של כמויות קטנות של חומצה היאלורונית באזור הרצוי, באמצעות מחט דקה ועדינה, שאינה גורמת לכאבים משמעותיים. הטיפול מבוצע בדרך כלל בהרדמה מקומית, הניתנת בזריקה או באמצעות משחת אלחוש.

מה כולל מהלך ההתאוששות הצפוי מהטיפול?

מכיוון שמדובר בטיפול בהרדמה מקומית בלבד, ניתן לחזור לפעילות ממש עם סיומו. אין צורך בזמן התאוששות והחלמה. כדי לשפר את התוצאות, מומלץ לעסות את עור הפנים בעדינות, באזור שבו בוצעה ההזרקה, מספר פעמים ביום, במשך חמישה ימים לאחר ההזרקה. כך, יתאפשר פיזור יעיל יותר של החומצה ההיאלורונית, שיבטיח מראה טבעי יותר של הפנים.

כאמור, אחרי הטיפול ניתן לתפקד כרגיל, אך בימים שלאחר מכן עדיף להימנע משתייה או מאכילה של מזונות ומשקאות חמים במיוחד. אחרי מספר שבועות, מומלץ לבקר שוב במרפאה, כדי לעקוב אחר ההתקדמות ולבחון את יעילות ההזרקה.

לא יחזיקו מעמד משך כל החיים. צילום: שאטרסטוק

כמה זמן צפויות התוצאות להחזיק מעמד?

כאמור, טיפול בחומצה היאלורונית נחשב טבעי ובטוח יחסית, אך למרבה הצער התוצאות של הטיפול ככל הנראה לא יחזיקו מעמד משך כל החיים. איכות התוצאות משתנה מאדם לאדם ותלויה בגורמים שונים: גנטיקה, אורח חיים, עישון, איכות החומצה ההיאלורונית ומיומנות הצוות הרפואי שביצע את הטיפול.

חומצה היאלורונית תבטיח העלמה של הקמטים או צמצום משמעותי שלהם למספר חודשים או לשנה ואף יותר - תלוי במטופל. לכן, מומלץ לחזור על התהליך הזה בתקופות שונות בחיים, כדי להבטיח מראה צעיר, שגם יישמר לאורך זמן.

לסיכום: חומצה היאלורונית היא בין החומרים הבטוחים והיעילים ביותר להעלמת קמטים, ונמצאת בשימוש קרוב ל-20 שנים. חומצה היאלורונית מוזרקת לעור בתהליך פשוט ומהיר, ומאפשרת טשטוש משמעותי של נזקי הזמן. עם זאת, משך ההשפעה שלה יחסית קצר. לכן, נדרש חידוש של ההזרקות מעת לעת. 

הכותבת היא ד"ר מוניקה טובוח גלוסמן.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום