סכנות לעיניים: מהשמש - ועד קרינת המסכים

(27)
לדרג
תוכן מקודם

הדרך הטובה ביותר להגן על העיניים שלנו היא בעזרת הגברת ערנות לגורמים המאיימים עליהן. רצוי למנוע מראש מחלות עיניים, מאשר לטפל בהן בדיעבד. כדאי לפקוח עין: 6 טיפים לשמירה על בריאות העין

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

האם חשבתם פעם איך החיים שלכם היו נראים ללא חוש הראייה? נראה כי אפשר לקבוע בביטחון שחייכם היו שונים בתכלית מהשגרה המוכרת לכם כיום. המחשבה על עיוורון מבהילה לא רק אתכם. על פי מחקרים שונים, זהו מצב שמפחיד אנשים אפילו יותר מסרטן ומחלות קשות אחרות! כיצד ניתן לשמור על העין - איבר כה חשוב - לאורך זמן? בכך נעסוק במאמר זה.

הקרניים של השמש עלולות ליצור פגיעה ישירה ברשתית. צילום: שאטרסטוק

איך השמש משפיעה על הראייה?

איננו יכולים להתקיים בלי השמש. עם זאת, השמש עלולה להאיץ את הזדקנות העור, להגביר את הסיכון לסרטן ולפגוע בעיניים. חשיפה לשמש עלולה לסכן את עינינו במספר דרכים.

כוויה ברשתית (Solar Retinopathy) - כשמסתכלים ישירות על השמש ללא הגנה, הקרניים של השמש עלולות ליצור פגיעה ישירה ברשתית, מעין כוויה, הגורמת לטשטוש משמעותי של הראייה. ברוב המקרים, המצב ישתפר בהדרגה בימים שלאחר הופעת הכוויה. עם זאת, ישנם מקרים בהם  עלול להתפתח נזק בלתי הפיך, בייחוד בעקבות בהייה ממושכת בשמש.

כמובן, רובנו לא נביט ישירות אל השמש בשגרה. אך התבוננות בליקוי חמה ללא משקפיים מגנות עלול להגביר עוד יותר את הסיכוי לבעיה זו. זאת, מכיוון שכאשר העיניים מסונוורות מהשמש, האישונים מתכווצים כדי להגן על העין. בליקוי חמה, השמש פולטת קרינה בעוצמה דומה, אך האישונים אינם מתכווצים כתוצאה מהסנוור. לכן, גובר הסיכון לכוויה ברשתית.

כוויה בקרנית (Photokeratitis) - הקרנית היא החלק החיצוני של העין. בניגוד לכווייה  ברשתית, שכיח יותר שכוויה בקרנית תגרם  במצבים של חשיפה ממושכת לשמש, ללא משקפי שמש. התופעה הזו נפוצה בעיקר בחופשות סקי או שהייה ממושכת בשלג, מכיוון שהשלג הלבן משמש כמחזיר אור שמעצים את כמות קרינת השמש שחודרת לעין. לכן, התופעה זכתה לכינוי "עיוורון שלגים".

כמו כוויה על העור, המצב עלול ליצור צריבה בלתי נעימה בעין  אדמומיות, דמעת, טשטוש של הראייה ותחושת גוף זר בעין. על אף שהתסמינים האלה עלולים להיות בלתי נעימים, הם צפויים לחלוף כעבור מספר ימים.

פטריגיום(Pterygium) - חשיפה ממושכת לשמש עלולה לגרום לצמיחת רקמה לבנה-עם כלי דם על החלק הלבן של העין (הלחמית) העלולה להתפשט עד לקרנית ולשבש את הראייה. התופעה נפוצה בקרב אנשים החשופים הרבה לשמש, כגון גולשים או חקלאים. התופעה עלולה לגרום להפרעות בראייה, גירוי וצריבה. ניתן לפתור את הבעיה באמצעות ניתוח שבו מסירים את הקרום שנוצר.

קטרקט - זוהי אחת הבעיות הנפוצות בעולם. על פי הערכות, 4 מכל 10 אנשים סובלים מקטרקט אחרי גיל 70. זהו מצב שבו העדשה שבתוך העין מלוכלכת או עכורה. חשיפה לשמש, כך מתברר, עלולה לגרום לקטרקט להופיע בגיל צעיר יותר ולהוביל לטשטוש הראייה. החדשות הטובות הן שכיום ניתן לטפל בקטרקט באמצעות ניתוח, שנחשב להליך הכירורגי הנפוץ בעולם.

אילו עוד דברים מסכנים את העיניים שלנו?

בעידן הנוכחי, רובנו מעבירים את רוב היום מול מסכים בגדלים משתנים. חשוב להבין כי האדם הוא בעל חיים שהורגל במשך מאות אלפי שנות אבולוציה לחיים בטבע. המהפכה הדיגיטלית אמנם הופכת את החיים לנוחים יותר, אך משפיעה על הבריאות שלנו במגוון דרכים.

עיקר ההשפעה של המסכים על העיניים נובע מכך שאנחנו פחות ממצמצים, כשאנחנו מסתכלים על המסכים. פעולת המצמוץ נועדה להפריש דמעות המזינות את העין בלחות ומונעות יובש. לכן, בסוף יום עבודה מול המחשב, רבים מאתנו סובלים מיובש בעיניים, רגישות לאור, עייפות וכאבי ראש.

גם המזגן שאנו כה אוהבים (גם בחורף וגם בקיץ!) מייבש את האוויר ואף מגביר את ההשפעה המזיקה של היובש על העיניים. אם אתם מעשנים או נוטלים תרופות, כגון תרופות לאלרגיה או לאיזון לחץ הדם - מוגברים היובש והנזקים האפשריים מהיובש. בקרב נשים, גם חוסר איזון הורמונלי בתקופת המחזור עלול לתרום להעצמת הבעיה.

מה עלול לגרום יובש בעיניים?

כאמור, יובש הוא מצב שבו העין לא מפרישה מספיק דמעות שמזינות אותה בלחות. יש לדמעות מספר תפקידים חיוניים. התפקיד החשוב ביותר הוא מניעת זיהומים ודלקות.

הדמעות גם מגנות על הקרנית באמצעות פעולת הסיכוך ומונעות פגיעות אפשריות בעין. בנוסף, המעטפת שיוצרות הדמעות מאפשרת חדירה של קרני האור בצורה טובה יותר לעין.

אם הדמעות אינן מתפקדות היטב או במקרים בהם נוצר יובש קיצוני, הדבר עלול להעלות את הסיכון לדלקות בעין ולפצעים על גבי הקרנית. סימנים אפשריים לפגיעה כזו כוללים תחושת חול בעיניים או תחושת גוף זר. במצבים מסוימים, הדבר עלול לפגוע באיכות הראייה ולגרום לרגישות לאור. הגירוי בעין גם גורם לנו לשפשף את האזור, מה שעלול להוביל לשריטה של הקרנית.

משקפי שמש הם הדרך היעילה ביותר להגן על העיניים. צילום: שאטרסטוק

ואחרי כל אלה: איך אפשר להגן על העיניים?

  1. תמיד, אבל תמיד, תצטיידו במשקפי שמש: משקפי שמש הם הדרך היעילה ביותר להגן על העיניים ולהימנע מהנזקים המסוכנים וההרסניים של השמש. במדינה שטופת שמש כמו ישראל, מומלץ לשמור תמיד משקפי שמש בתא הכפפות ברכב, במקום העבודה ובבית - כדי שתהיו בטוחים שתהיה לכם הגנה בכל עת. כן, גם בשמש חורפית.
  2. נקו היטב את העיניים לפני השינה: חשוב להקפיד שלא ללכת לישון עם איפור ולהסיר היטב את האיפור, בייחוד מאזור העפעפיים. האיפור עלול להגביר את הסיכון לזיהום דלקתי בעיניים.
  3. הרשו לעצמכם לקחת הפסקות: בעבודה מול מחשב, מומלץ להזכיר לעצמכם לבצע הפסקות קצרות, בכל שעה לפחות. נסו לקום מעט מעמדת המחשב, לכו קצת ברגל, דברו עם אנשים, עשו מתיחות. ההרגל הזה יועיל לא רק לעיניים אלא גם לתפקוד המוח ולשאר מערכות הגוף.
  4. אל תשלימו עם היובש: אם העיניים מרגישות יבשות, תוכלו לפתור בקלות את הבעיה, באמצעות תחליפי דמעות - טיפות האמורות לסייע בפיצוי על המחסור בדמעות בעיניים. מומלץ להשתמש בטיפות שאינן מכילות חומרים משמרים.
  5. אל תתייאשו גם אם היובש קיצוני: תחליפי הדמעות לא מועילים? כיום ניתן להשתמש גם בתכשירים נוספים, כגון משחות וג'לים שנחשבים סמיכים יותר ומסככים את העין ביעילות רבה יותר. בהמלצת רופא, ניתן גם להשתמש בטיפות עם סטרואידים, הנלחמים בדלקת ואפילו בכדורי אנטיביוטיקה, במידת הצורך. בכל מקרה, חשוב להתייעץ עם רופא לפני השימוש בחומרים אלה.
  6. אל תוותרו על אבחון מקצועי: אם במשפחה שלכם יש היסטוריה של מחלות עיניים, מומלץ להגיע לבדיקות שגרתיות אצל רופא עיניים, בתדירות של אחת לשנה לפחות. מגיל 50, מומלץ לכולנו להגיע לביקורות כאלה. זאת מכיוון שאם מזהים סימנים ראשוניים למחלות בשלב מוקדם יחסית, קל יותר לטפל בבעיה ולהפחית את הנזק האפשרי לעיניים.

מצבים נוספים שבהם כדאי לשקול לבקר אצל רופא מומחה כוללים, בין היתר, עלייה קיצונית במספר מרשם המשקפיים, תחושה מתמשכת של צריבה או חול בעיניים ובכל מצב של יובש קיצוני, שנמשך מספר ימים למרות השימוש בתחליפי דמעות.

לסיכום: המשורר נתן זך כתב באחד משיריו: "אני רוצה תמיד עיניים כדי לראות את יפי העולם ולהלל את היופי המופלא הזה". אל תזניחו את בריאות העיניים. הימנעו מחשיפה מופרזת לשמש ולקרינת מסכים והקפידו על בדיקות עיניים תקופתיות.

ד"ר אליה לוינגר, מנהל שירות הקטרקט במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב ורופא בכיר ברשת "עיניים"; ד"ר עדי עינן-ליפשיץ, אחראית תחום הקרנית במרכז הרפואי "אסף הרופא" ורופאה בכירה ברשת "עיניים".

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום