עיניים: זהירות, שימוש ממושך במסכים

(14)
לדרג
תוכן מקודם

הטכנולוגיה הפכה את חיינו לקלים ומעניינים יותר, אך שימוש בלתי זהיר במסכים עלול לגרום לתופעות לוואי שונות עם השפעות אפשריות לטווח ארוך. העיניים כואבות ושורפות לאחר שימוש ממושך במחשב? אתם לא לבד. כיצד ניתן להפחית את תופעות הלוואי הכרוכות בשימוש ממושך במסכים?

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

אפשר לאהוב או לשנוא את התופעה, אבל אי אפשר להתעלם מכך שהמסכים הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. חלק ניכר מהאנשים בעולם המודרני מעבירים כיום את רוב זמנם מול מסך: מחשב, סמארטפון, טאבלט או טלוויזיה. המסכים האלה אמנם מקלים על חיינו, במגוון רחב של היבטים, אך מנגד  עלולים לגרום לתופעות לוואי בעיניים ולפגום באיכות השינה.

חלק לא מבוטל מכלל הביקורים אצל רופא עיניים נובע מיובש בעיניים. ליובש זה גורמים רבים ואחד מגורמים אלה קשור לעבודה מול מסכים. בשנים האחרונות התפתח מושג הקרוי: "תסמונת מסכי המחשב"; ובלעז:(Computer Vision Syndrome (CVS.

(Syndrome (CVS הוא מצב שבו החשיפה הממושכת למסכים מאמצת ומעייפת את העיניים. על פי נתונים שנאספו בארגון האופטומטריסטים האמריקני, עולה כי כ-90% ממשתמשי המחשב חוו את התופעה לפחות פעם אחת בחייהם.

האותיות בסמארטפון מורכבות מנקודות זעירות. צילום: שאטרסטוק

מדוע המסכים משפיעים על הראייה שלנו?

יש הבדל מהותי בין האופן שבו אנו קוראים מסמכים מודפסים לבין האופן שבו אנו קוראים טקסט על מסך מחשב. בניגוד לאותיות מודפסות בספר, האותיות שאתם קוראים עכשיו במסך המחשב או בסמארטפון - מורכבות מנקודות זעירות, הנקראות "פיקסלים". מדובר למעשה בנורות קטנטנות, שהעין שלנו קולטת בצורה שונה לגמרי, גם אם איננו מבחינים בשוני.

ניתן להבין את התופעה כשמצלמים את מסך הטלוויזיה או המחשב. בתמונה, לא תראו את המסך כפי שהעיניים רואות אותו, אלא תראו נקודות מסורבלות ומעייפות. כשמתבוננים במחשב לאורך זמן, קצב המצמוץ יורד בכ-50%. לכן, פילם הדמעות המצפה את הקרנית, מתפזר בצורה לא אחידה דבר שגורם לתחושת יובש, תחושת כבדות וגוף זר, טשטוש זמני בראיה ותחושת גירוי בעיניים.  אפשר לדמות את התופעה לנסיעה ברכב בעת גשם כשהמגבים לא פועלים והטיפות מתפזרות על השמשה הקדמית בצורה לא אחידה.

האם המסכים עלולים לפגוע באיכות הראייה?

כאמור, חשיפה ממושכת למסכים עלולה לגרום לאי נוחות בעיניים, אודם וגירוי בלחמיות העיניים, טשטוש זמני בראייה ותסמינים נלווים נוספים. עם זאת, בניגוד למיתוס המפורסם בנושא, טרם הוכח ששימוש ממושך במסכי מחשב גורם לפגיעה כלשהי בראיה.

הפגיעה: לא רק בבריאות העיניים

בנוסף לגירוי וליובש בעיניים, חשיפה ממושכת למסכים עלולה לגרום גם לכאבי ראש ולעייפות. כמו כן, מחקרים מראים כי האור הכחול שנפלט ממסכי לד מסוגים שונים, עלול לשבש את ההפרשה של ההורמון מלטונין המסייע  לשינה איכותית לכן, שימוש ממושך בטלפון החכם או צפייה בטלוויזיה לפני השינה, פעולות שרובנו רגילים לעשות בלילה, עלולות להקשות עלינו להירדם ואף לגרום לשינה משובשת, בלתי רציפה ולא איכותית. בהערת אגב: האור הכחול עלול להיפלט גם מהנורות הקטנות שבממיר, מהמזגן או ממערכת המוזיקה.

דמעות מלאכותיות. צילום: שאטרסטוק

כיצד ניתן לצמצם את הפגיעה כתוצאה מהשימוש במסכים?

במציאות של היום, איננו יכולים להתנתק לגמרי מהמסכים; ואף איננו  יכולים לקחת הפסקות ממושכות מהמסכים, לאורך היום, מאחר שהעבודה שלנו תלויה במסכים. מומחים ממליצים על שיטות שונות שעוזרות לשמור על העיניים.

כך, לדוגמה שיטת 20:20:20. כלומר: בכל 20 דקות, לקחת הפסקה משך 20 שניות ולהביט על עצם במרחק 20 רגל (כלומר: כ-6 מטר). עם זאת, בשגרת היום העמוסה, טבעי שלא נזכור את ההמלצה הזו ונתקשה להתמיד בה.לכן, במקום להציב לעצמכם חוקים נוקשים, שלא בטוח שתצליחו לעמוד בהם, יש לזכור: בכל פעם שהעין מתחילה להציק או לגרד, קחו הפסקה קלה מהבהייה במסך, ונסו להתבונן בעצם מרוחק לזמן קצר.

אחת הדרכים היעילות להתגבר על יובש וגירוי בעיניים היא להניח בעמדת העבודה שלכם תמיסה של דמעות מלאכותיות ולהשתמש בתמיסה בכל פעם שאתם מרגישים שהעין מתחילה להציק. הטיפות עשויות לשפר את איכות הדמעות ולהקטין את הסימפטומים הנילווים. בנוסף, חשוב להבין כיצד למקם את מסך המחשב, כדי לשמור על בריאות העיניים. מעבר לכך שחשוב לשבת בצורה טובה, זקופה ונוחה, כדי לשמור על הגב - מומלץ למקם את המסך בגובה העיניים, במרחק כ-50 ס"מ מהעיניים. הדבר תלוי כמובן בגודל המסך; זו ההמלצה המתאימה לגודל הסטנדרטי של מסכי מחשב.

כיצד ניתן להימנע מנזקי האור הכחול?

ניתן בהחלט לצמצם - די בקלות - את החשיפה לאור הכחול, שנפלט ממסכים ומשבש את הפרשת המלטונין בגופנו. כיום, רוב הטלפונים החכמים מגיעים עם אפשרות לצמצום האור הכחול. צבעי התצוגה של המסך אמנם ישתנו, אך לאחר שתתרגלו למצב החדש, צבעי התצוגה לא ייראו מוזרים בעיניכם. חפשו בהגדרות המכשיר את האפשרות הזו.

כיום, חלק ניכר ממסכי המחשב החדשים כוללים אפשרות לבטל את האור הכחול, בצורה שתפחית את הנזק המדובר. לפני שרוכשים מסך מחשב, מומלץ לבדוק האם קיימת בו אפשרות זו.

לסיכום: בעידן הנוכחי, אי אפשר באמת להתנתק מהמסכים, אבל בהחלט ניתן לצמצם את הפגיעה של המסכים בבריאותנו, באמצעות צמצום האור הכחול, מיקום נכון יותר של מסך המחשב, שימוש בדמעות מלאכותיות והפסקות יזומות מהעבודה.

ד"ר אורי מלר, מומחה לרפואת עיניים, מנתח בכיר ברשת מרפאות "עיניים" ובמחלקת העיניים בבית החולים "אסף הרופא".

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום