כתר דיגיטלי: כל היתרונות

(1)
לדרג
תוכן מקודם

מכשור דיגיטלי חדשני למדידה ולהכנה של כתרים מאפשר תוצאה מהירה מאוד, יותר איכותית ואסתטית, המחזיקה מעמד שנים ארוכות, ללא צורך בתיקונים. בזכות השיטה החדישה, תוכלו להרגיש מלך (או מלכה) ליום אחד

רופא שיניים ,מומחה לרפואת שיניים ציבורית
077-2313332 (מספר מקשר)

אחד החידושים הטכנולוגיים האחרונים בתחום רפואת השיניים הוא המכשור הדיגיטלי למדידה ולהכנה של כתרים. הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת לבצע את כל תהליך הרכבת הכתרים באופן דיגיטלי ומדויק - החל משלב המדידות, דרך ייצור הכתר ועד לבחירת הצבע, מה שמעניק תוצאה טובה יותר באופן משמעותי, מבחינת איכות הכתר, מבחינת התקנתו בפה ומבחינה אסתטית.

רמת גימור גבוהה מאוד. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצעת מדידה דיגיטלית? מהם יתרונותיה על פני שיטת המדידה הישנה?

בשיטת הטיפול הקונבנציונלית, כאשר יש צורך לקחת מידות עבור הרכבת כתר, הרכבת כתרים/שיניים תותבות וכו', מתבצעת המדידה באופן ידני - באמצעות כף קטנה מורחים חומר מיוחד באזור המיועד; כשהחומר מתגבש, מתקבל דגם תלת ממדי. הדגם נשלח למעבדה והטכנאי מכין את הכתר, על פי המידות והמאפיינים של הדגם. במדידות דיגיטליות (באמצעות סורק אינטרה אוראלי), מתבצע תהליך המדידה כולו באופן ממוחשב. הסורק הוא מעין מצלמה מזערית, שאותה מכניסים לחלל הפה (מכיוון שהמצלמה קטנה מאוד, היא אינה גורמת לבחילות ו/או לרפלקס הקאה). תוך מספר שניות, מתקבלת על המחשב תמונה תלת ממדית מדויקת של האזור המיועד.

המדידה באמצעות הסורק האינטרה אוראלי מדויקת מאוד, היות שניתן לקבל באמצעותה תמונה תלת ממדית, הכוללת גם את כל הניואנסים הקטנים של השטח במלואם. מדובר בניואנסים שלעיתים מתפספסים במדידה הקונבנציונלית. כך, למשל: הקווים הקטנים והמעברים בין החניכיים לשן, פינות קטנות שקשה להגיע אליהן וכו'. המדידה המדויקת משפיעה ישירות גם על התוצאה ומשפרת משמעותית את הדיוק של הכתר, הן מבחינת המבנה (הצורה) שלו והן מבחינת הגימור. בכך, המדידה משפרת משמעותית את תוצאות הטיפול, מאחר שככל שהכתר מדויק יותר - כך לאחר הרכבתו תהיה פחות דחיסה של מזון, פחות חדירת חיידקים ופחות נישות של אזורים חלשים או בלתי מדויקים, העלולים לגרום לנזק בעתיד.

כיצד מתבצעת הכנת הכתר באופן דיגיטלי? מהם יתרונות תהליך הכנת הכתר דיגיטלי?

לא רק המדידות מתבצעות באופן ממוחשב, אלא גם תהליך החריטה וההכנה של הכתר עצמו נעשה באופן ממוחשב.

הכתר הדיגיטלי מתבצע ע"י מחשב (בדומה להדפסת תלת ממד), כך שההכנה מדויקת מאוד. יש לכך יתרונות רבים:

תוצאות טובות יותר: היות שהכתר נעשה באופן ממוחשב, רמת הגימור שלו גבוהה מאוד. לכן, התקנתו בפה תתבצע ללא מרווחים, נקודות המגע בין השיניים מדויקות ומאפשרות לשיניים להיסגר הרמטית; אין רווח בין החללים (רווח שבו מצטברות שאריות מזון) וכו'.

חיסכון משמעותי בזמן:  בגישה הדיגיטלית, אין צורך לשלוח את הדגם לטכנאי ולהמתין עד שיכין את הכתר וישלח אותו חזרה למרפאה. כל התהליך מתבצע במקום אחד (במרפאה): הרופא לוקח מדידה דיגיטלית עם הסורק, המידות מועברות למחשב ובהתאם למדידות, מתכננים את הכתר כך שיתאים באופן מדויק לשן. הקובץ מועבר למחרטה הדיגיטלית, המדפיסה את הכתר, לרוב באותו יום.

לא נעשה שימוש במתכות: במרבית הכתרים "הרגילים", החלק הפנימי עשוי ממתכת. הזרקוניה היא רק הציפוי החיצוני, מה שגורם עם הזמן לריח פה בלתי נעים, לצביעה של החניכיים, לנסיגה שלהן סביב הכתר ולהופעת פס שחור סביבו. לעומת זאת, הכתרים הדיגיטליים מיוצרים מזרקוניה בלבד, ללא מתכת כלל. לכן, כתרים אלה מונעים את התופעות הבלתי רצויות האלה ומאפשרים תוצאה יותר אסתטית ואיכותית.

מניעת דלקות חניכיים: החניכיים מגיבות טוב יותר לזרקוניה, מאשר לחרסינה הרגילה. לכן, הכתרים הדיגיטליים  נעימים יותר מבחינת התחושה; ואף מונעים לחלוטין הופעה של דלקות סביב הכתר, בעתיד הקרוב ובעתיד הרחוק.

תוצאה אסתטית טובה: השילוב בין העיצוב הדיגיטלי לזרקוניה, גורם לכך שהמראה הסופי של הכתר אסתטי וטבעי מאוד.

עמידות לטווח ארוך: הזרקוניה היא חומר חזק, עמיד לשנים רבות. לכן, הכתרים הדיגיטליים מחזיקים מעמד זמן רב (למעלה מ-20 שנה), גם כאשר מדובר בכתרים שהותקנו באזורים הפנימיים והאחוריים.

טיפול אישי ומדויק יותר: מכיוון שתוצאות המדידה אינן עוברות מיד ליד (מהרופא לטכנאי ובחזרה לרופא) וכל התהליך מתבצע בתוך המרפאה, הרופא שראה בעצמו את השן ואת האזור המיועד, הוא זה שמתכנן את הכתר. לכן, התכנון לא מתבצע "על עיוור", אלא מתוך ראיית עומק רחבה יותר, מה שמאפשר הגעה לתוצאות טובות ומדויקות יותר.

 

הגעה לתוצאות טובות ומדויקות יותר. צילום: שאטרסטוק

כיצד נבחר צבע הכתר?

בחירה נכונה של צבע הכתר חשובה לקבלת מראה אסתטי. בשיטה הדיגיטלית, גם הצבע נלקח באופן ממוחשב, באמצעות סורק דיגיטלי מיוחד לבחירת צבע. כדי לקבל את הצבע המדויק, הרופא מעביר את הסורק על גבי השן הטבעית הסמוכה או השן התחתונה, המכשיר "קורא" את צבע השן ומעביר את הגוון המדויק למחשב. בהתאם לגוון שהתקבל, בוחר הרופא את בלוק הזרקוניה, שממנה תייצר המחרטה את הכתר. כך, מתקבל כתר מדויק גם מבחינת הגוון.

לסיכום: ביצוע כתרים באופן דיגיטלי משפר משמעותית את התוצאות, הן מבחינה אסתטית, הן מבחינה בריאותית והן מבחינת הזמן שהכתר מחזיק מעמד.

 

ד"ר אחמד חלילי הוא רופא שיניים, מתמחה בטיפולי שיניים בלייזר.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום