יישור שיניים לילדים: כך תתמודדו עם הפחדים

(1)
לדרג
תוכן מקודם

הילד עומד לעבור יישור שיניים וחושש מהצפוי לו. הסיבות לקיום החשש מגוונות. החל בחשש מפני הבלתי ידוע באופן כללי, תיאום ציפיות עם הרופא והעברת מסרים מחזקים וחיוביים לילד - עשויים להפוך את התהליך לחוויה חיובית

רופא שיניים - יישור שיניים ולסתות (אורתודונטיה) ,מומחה לאורתודונטיה
077-2311072 (מספר מקשר)

רופא הוא אדם שנדרש בראש ובראשונה למקצועיות ללא פשרות בתחום ההתמחות שלו, אבל גם הרבה מעבר לכך- שלא נלמד בפקולטה לרפואת שיניים - ערנות  לזיהוי הקשיים הפסיכולוגיים של המטופלים, עוד לפני תחילת הטיפול וגם כאלה שיכולים לצוץ תוך כדי תקופת הטיפול, שיכולים לגרום למטופל להפסיק לשתף פעולה בגלל מצוקתו ואפילו לאותת בהתנהגותו שהוא מזמין עזרה או, לפחות, אוזן קשבת למצוקתו. רופא שלא ניחן בכישורים רגשים, אינו בונה יחסי אמון ואינו מכלילם כחלק מובנה בהליך הרפואי ימצא עצמו נכשל במשימתו המקצועית, הצרה, ככל שהטיפול הינו בעל אופי ממושך יותר. התפקיד של הרופא הוא טיפול באנשים על כלל מורכבותם. לכן, חשוב שהרופא יכיר גם את הקשיים הפסיכולוגיים שאיתם מתמודדים המטופלים שלו, ויידע כיצד לתמוך בהם על מנת שיירגעו , שישאבו כח להתגבר על פחדים או קשיים מכל סוג, תוך חיפוש משותף של דרך  להמשך הטיפול. כך, הרופא יקל על המטופלים לעבור את הטיפול, באופן שיפיק את המירב ממנו.

ניקח לדוגמה, טיפול ליישור - שיניים, המבוצע בעיקר בקרב ילדים ובני נוער. הטיפול עלול להיות כרוך בחששות רבים, בין אם מהאופן שבו הסביבה תקבל את השינוי; ובין אם מהכאב הכרוך בתהליך. מדובר בחשש מאוד נפוץ, בייחוד בגיל צעיר. חשוב לדעת כיצד לזהות את החשש כבר בתחילת הדרך ולדעת כיצד לטפל בחשש.

פחד הוא רגש הכרחי וחיוני. צילום: שאטרסטוק

ממה נובע הפחד מהטיפול?

למעשה, פחד הוא רגש הכרחי וחיוני, המסייע לנו להישמר מסכנות ולהכין את עצמנו למצבי חירום. עם זאת, בחלק מהמקרים - כמו במקרה בו מדובר בפחד מיישור שיניים - הרגש הזה אינו רציונלי ואינו מבוסס, אלא פועל יוצא של דעות שהתקבעו בנו. די בכך שילד העומד להתחיל את התהליך ישמע על הכאבים מחבר שעבר את התהליך, או ישמע מהחבר על תחושות בלתי נעימות שהחבר חווה, כדי לצרוב את הדברים בזיכרונו ולהעצים רגשות שליליים, בכל פעם שיחשוב על הטיפול.

בנוסף להשפעה של חברים בני אותו גיל, גם ההורים מטפחים לא פעם לאורך השנים דעות שונות על טיפולי שיניים. הדעות של ההורים עלולות להשפיע על הילדים, לעיתים מבלי שההורים שמים לב שילדם קלט את דבריהם או, את שפת גופם ואינם מודעים לתרומתם המזיקה. הורה מהווה דמות סמכותית עבור הילד. לכן, אם הורה מלווה את הילד לטיפול רפואי ונראה מבוהל, שואל הרבה שאלות ומתיחס בחשדנות למה שאומר הרופא - הורה כזה "מלמד" את הילד לפקפק באמינות הרופא ולחשוש מהטיפול, גם אם זו לא כוונת ההורה.

אם כך, כיצד ניתן לסייע לילד להגיע רגוע לטיפול ליישור שיניים?

ידע וגישה רגישה הם  העוזרים להתגבר על פחד ורגשות שליליים אחרים. כיום , טיפול ליישור שיניים אינו כרוך בכאבים חריגים, אלא בלחץ קל על השיניים. ניתן להתרגל במהרה ללחץ הקל על השיניים. באופן טבעי, חלק מהילדים יחוו את הדברים באופן קשה יותר. עם זאת, חשוב לזכור כי החוויות הנקודתיות של חלק מהילדים אינן מעידות על הכלל.

להורים יש תפקיד מהותי בהכנה הנפשית הדרושה לקראת הטיפול של ילדיהם. ככל שתקראו יותר על הטיפול ועל ההשלכות שלו כך תגיעו לבדיקה הראשונה כשאתם משדרים רוגע. תשאלו את הרופא שאלות מנוסחות באופן שמביע בטחון ברופא -  המומחה לאורתודונטיה - וכך גם הילד יספוג מכם את ההרגעה הדרושה לו ואפילו תוסיפו,  מיוזמתכם , דברי הרגעה , אם הילד עדיין משדר חשש. חשוב ,לכן, לבחור ברופא שידוע בגישתו הנכונה והרגישה לנוכח הקשיים הפסיכולוגיים, שאיתם מתמודדים ילדים ומבוגרים בהקשר של יישור שיניים.

איך כדאי להתנהל בזמן הטיפול?

במפגש הראשון במרפאה, חשוב שהילד ישתף את הרופא בחששותיו, ישאל שאלות וינסה להבין יותר בנוגע לתהליך, במטרה לפוגג את הפחדים. גם לרופא יש תפקיד חשוב ביצירת יחסי אמון עם הילד וההורה. מדובר במרכיב הכרחי לטיפול, שבלעדיו יהיה קשה להגיע לתוצאות הרצויות בהמשך. אם הילד מתחיל את הטיפול הראשון כשהוא מפחד מאוד, עבורי - כרופא - חשוב להדגיש בסוף אותו טיפול ראשון את העובדה כיצד התחיל את הטיפול עם חששות רבים ואיזה שינוי עמוק עבר במהלכו שאותו הוא לוקח כשיעור חשוב ביותר וכתרומה נוספת להמשך חייו. בסופו של דבר  התגברות  על פחד הוא מפתח למימוש עצמי. אני מצפה שהילד יאשר את הדברים, כדי שהמסר יכנס לתודעה שלו וישפיע עליו. כך, בפעם הבאה שהילד יגיע לטיפול, הוא יסמוך עלי ויהיה רגוע יותר לקראת הטיפול הבא.

מה בנוגע להורים? כיצד ההורים יכולים לסייע בהצלחת התהליך?

באופן דומה לרופא, גם ההורים יכולים להדגיש בפני הילד את ההישגים הקטנים שלו, כדי להעלות את הביטחון העצמי של הילד ולהפיג את הפחד. בנוסף, מומלץ להורים לעזור לרופא להקל על הילד ולהימנע "מלהניח מקלות בגלגלים" של עבודת הרופא. כלומר: אם בחרתם ברופא שאתם מעריכים - תנו לו לעשות את עבודתו ונסו להימנע מליבוי הפחד של הילד. חלק מההורים מאמינים שתפקידם לפקח בצורה מופרזת על הרופא המטפל. כמובן, חובת ההורה לדאוג לילד ולפקח על הרופא. עם זאת, כשהפיקוח מתבצע בצורה מוגזמת ודרמטית בנוכחות הילד, הדבר עלול לגרום לילד לפקפק ברופא ולא לסמוך על הרופא. לכן, כדאי להורים "לשים את מבטחם" ברופא ולהאמין כי הרופא יידע לעשות את עבודתו, גם ללא פיקוח מתמיד מצדם. במקרים בהם ההורים מעוניינים לשתף את הרופא בחששות או בסייגים על החלטותיו, מומלץ לעשות זאת שלא בפני הילד, כדי לא להזין את הילד בפחדיהם.

בראש ובראשונה התוצאות של טיפול ליישור שיניים תלויות באורתודונט. צילום: שאטרסטוק

כיצד יכולים ההורים לתרום להצלחת הטיפול?

כמובן, בראש ובראשונה התוצאות של טיפול ליישור שיניים תלויות באורתודונט. עם זאת, גם לילד ולהורה יש חלק בהצלחת הטיפול! מדובר בנקודה חשובה, שחשוב לזכור. הורים מסורים הדואגים לילד, יוודאו כי הילד נמנע ממאכלים העלולים לפגוע באביזרי היישור, יקפידו להגיע לביקורות במועדים שנקבעו ויסייעו לילד בשמירה על היגיינת הפה בזמן התהליך.כשהמעקב בבית אחר מילוי הנחיות הרופא ילווה במחמאות על הפגנת מילוי ההנחיות , מצד אחד,  ובהבעת אי - שביעות רצון נוכח זלזול בהן, מצד שני, משדרים לילד שהוא לא עובר את תקופת הטיפול לבד.זהו מסר מחזק ומעודד.

ההורים צריכים לקבוע סדרי עדיפות בכל הנוגע למטלות אחרות שקיימות בחיי הילד. להבהיר בצורה חד- משמעית שלטיפול יש עדיפות עליונה על פני חוגים, חברים  ובילויים ואין לבטל תור שנקבע לטיפול הבא מסיבות מעין אלו. העדרות מטיפול ו/או דחיה למועד אחר מסכנת מהלכים שהרופא תיזמן באופן מחושב שתוצאתם נזק ו/או הארכה מיותרת של תקופת הטיפול. חשוב להבין כי רצינות והתמדה מצד הילד חיוניים ביותר, כדי להגיע לתוצאות הרצויות. לכן, כל אחד מהצדדים מוכרח למלא את תפקידו: הרופא, הילד וההורה.

אם כל הגורמים המעורבים יבצעו את חלקם - יווצרו יחסי אמון בין הרופא למטופל. הטיפול יהיה יעיל יותר. כך, יופג  החשש של כל הצדדים.

לסיכום: טיפול ליישור שיניים כרוך לא פעם בחששות, מתח נפשי וירידה בביטחון העצמי. ניתן להפיג את הרגשות האלה באמצעות שיתוף הרופא בחששות, הירתמות משותפת של ההורה והילד להצלחת הטיפול וקבלת מידע אמין ומבוסס על התהליך.

ד"ר בנימין תורי, מומחה ליישור שיניים, בעל יותר מ-40 שנות ניסיון.

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום