שיקום הפה על גבי שתלים: מדריך

(0)
לדרג
תוכן מקודם

שתלים דנטליים חיוניים לשמירה על אסתטיקה, תפקוד תקין של הפה ומניעת אובדן שיניים נוספות. מומלץ לעשות שימוש בכתר זירקוניה, הנחשב איכותי ומחזיק מעמד שנים ארוכות. המטופל אינו פטור משמירה על היגיינה דנטלית וביקורות תקופתיות, כדי לשמור על תוצאות הטיפול לאורך זמן

רופא שיניים
058-6724113

השתלים הדנטליים מהווים זה מכבר חלק בלתי נפרד מהליכי שיקום הפה ונתפסים כפתרון הטוב ביותר למצבי חוסר שן (אחת או יותר) באנשים בריאים בכל גיל. ההתפתחות הדיגיטלית המואצת לה אנו עדים בעשור האחרון, הותירה את חותמה גם בענף זה ומאפשרת לרופא השיניים לבצע שיקום על גבי שתלים בצורה דיגיטלית, מבוססת סריקות ממוחשבות, המבטיחות למטופל לא רק רמת התאמה מושלמת, אלא גם קיצור זמן התהליך וקבלת תוצרים איכותיים ועמידים לשנים ארוכות.

 

מהו שתל דנטלי ומתי יש צורך להשתמש בו?

שתל דנטלי הוא מעין בורג עשוי טיטניום, המדמה את שורש השן ומיועד להשתלה, במקרים בהם נוצר חוסר שן. השתל מושתל בעצם החניכיים, עשוי מטיטניום - חומר שאינו נדחה על ידי רקמות גוף האדם.

שתל דנטלי נותן מענה מושלם במצבי חוסר שן, מאחר שאינו כרוך בהשחזה של השיניים הסמוכות לו. השתל עצמו הוא רק חלק מהפתרון, מאחר שלקצהו העליון - שמעל קו החניכיים - יחוברו מבנה וכתר חרסינה.

  

להשתלה דנטלית יש שיעור הצלחה גבוה במיוחד. צילום: שאטרסטוק

כיצד מתבצע האבחון להתאמת שתל?

ראשית, כמובן, יש להגיע לבדיקת התאמה אצל רופא שיניים. לאחר מכן, יש לבצע סט צילומי CT, או להציג צילומים עדכניים מחצי השנה האחרונה.

 

האם יש מקרים בהם לא ניתן לבצע שתל?

לרוב, שתלים דנטליים מתאימים לכולם, ללא מגבלת גיל, בתנאי שהבריאות הכללית של המטופל טובה. במקרי בהם המטופל סובל ממחלת סוכרת בלתי מאוזנת, סרטן או פה עם תנאי היגיינה ירודים - לא מומלץ לבצע שתל דנטלי.

חשוב להבין שהקפדה על היגיינת הפה - לרבות ביקורים סדירים במרפאת השיניים (לביקורת ולהסרת אבנית) - מהווה דרישה בסיסית בכל פעולת שיקום של הפה.

 

מה באשר למקרים בהם אובחן חוסר עצם?

חוסר עצם אינו מהווה מניעה לביצוע שתל דנטלי, נוכח החידושים הרבים בתחום. במקרה כזה, לא בהכרח יהיה צורך בניתוח להשתלת עצם, כפי שהיה נהוג בעבר, אלא ניתן להשתמש בשתל "פירמידיון", בעל גוף קצר וכנפיים הנפתחות בתוך עצם החניכיים, לצורת פירמידה המקנה אחיזה טובה של השתל, על אף חוסר העצם. מדובר בשתל מיוחד, המייתר למעשה את הצורך בהליך המורכב של הוספת עצם חניכיים.

 

כיצד מתבצעת התקנת השתל, הלכה למעשה?

קיימות 3 שיטות עיקריות לביצוע שתל:

  1. פלפלס - ללא חתך: זוהי שיטה החוסכת מהמטופל את החתכים והתפרים, הכרוכים בשיטה המסורתית. בשיטה חדשנית זו, הדורשת מיומנות רבה של הרופא, השתל מוחדר לעצם בדיוק רב, באמצעות מקדח מונחה מחשב, לנקודת הציון המדויקת להחזרת השתל. מדובר בתהליך קצר, בן כ-10 דקות, ולאחר הסיום המטופל נשלח למנוחה. אם יש צורך, ניתנת הוראה לנטילת אנטיביוטיקה לזמן קצוב.

  1. השיטה המסורתית: בהתבסס על צילום ה-CT, מתבצע חתך בקו החניכיים, לשם החדרת השתל. לאחר מכן, מתבצעת תפירה באחיזה חזקה. לאחר זמן החלמה בן עשרה ימים, הכולל נטילת אנטיביוטיקה, יש לשוב למרפאה לביצוע צילום נוסף והוצאת תפרים.
    רק לאחר הוצאת התפרים, מתחיל שלב השיקום על גבי השתלים. בשלב זה, נלקחות מידות, לשם הזמנת הכתרים הזמניים מהמעבדה. בשלב זה - בו החניכיים עדיין נפוחות ונתונות לשינויים עד לקליטתו המלאה של השתל - כתרים זמניים נותנים את המענה המושלם עבור המטופל, הן מבחינה פונקציונלית והן מבחינה אסתטית. כעבור שלושה חודשים, הכתרים הזמניים יוחלפו בכתרים מזרקוניה, המוכנים תוך 24 שעות.

  1. שיטת "שתל ביום אחד": מאפשרת את ביצוע השתל ואת קבלת המבנה והכתר כעבור 24 שעות. כלומר, בשיטה זו על המטופל להגיע פעמיים בלבד למרפאה, בהפרש של עד 24 שעות, אך גם במקרה זה תידרש נטילת אנטיביוטיקה, משך 7 ימים, וחזרה נוספת לביקורת ומעקב. חסרונה הבולט של השיטה הוא עלות גבוהה למטופל.

 

מהו כתר זרקוניה?

כתר זרקוניה הוא כתר חרסינה, הבנוי על סוג זכוכית המכונה זרקוניה ולא על גבי מבנה מתכת המצופה חרסינה, כפי שהיה נהוג עד כה. העיצוב של כתר זרקוניה מתבצע כולו בצורה דיגיטלית, לאחר שמתבצעת סריקה דיגיטלית אינטרה-אוראלית של חלל הפה, לשם התאמה אישית מדויקת של הכתרים. סריקה זו מחליפה את השיטה המסורתית: נטילת מידות, בעזרת חומר דמוי פלסטלינה. שיטה זו מאפשרת התאמה ברמת דיוק 100% ומאפשרת הכנת הכתר תוך 24 שעות.

 

מהו יתרונו של כתר זרקוניה, על פני הכתר מבוסס המתכת?

החיסרון הידוע של כתרי חרסינה מבוססי מתכת הוא חשיפת בסיס המתכת בתחתית הכתר, צמוד לקו החניכיים, כעבור שנים ספורות מאז התקנת הכתר - תהליך המעודד נסיגת חניכיים. מחקרים הדגימו בצורה ברורה כי קו המתכת הוא כר פורה לצבירת פלאק ואבנית, המעודדים את הפגיעה בבריאות ובנראות של חלל הפה. שימוש בכתר זרקוניה מונע מראש את התהליך הזה.

 

מהם הסיכונים הכרוכים בהליך ביצוע שתל דנטלי?

חשוב להבין כי גם לפעולות פשוטות, כגון עקירה או טיפול שורש, נלווים סיכונים, החל בסיכון קל ביותר (שטף דם קל) ועד לשיתוק ואובדן תחושה של חצי פנים.

באופן עקרוני, ביצוע שתל נחשב פעולה בטוחה ביותר, בעלת שיעור הצלחה גבוה במיוחד. בימים הראשונים לאחר ביצוע השתל, המטופל עלול לסבול מעקצוצים, דימום קל או קושי לפתוח את הפה. נטילת האנטיביוטיקה פותרת את סכנת הזיהום וניתן גם להקל על המטופל בעזרת משכך כאבים.

 

שתלים עם כתרי זירקוניה מבטיחים למטופל שיקום פה מוצלח במיוחד. צילום: שאטרסטוק

מהו אורך חייו של שתל דנטלי?

כיום, הציפיות בנוגע לאורך חייו של שתל דנטלי הן 20-25 שנים לכל הפחות, בתנאי שהמטופל מחויב להקפדה על רמת תחזוקה נאותה של השתל, לרבות הגעה לביקורת ולהסרת אבנית בצורה סדירה, פעמיים בשנה.

האם קיימים סוגי שתלים מומלצים במיוחד?

קיימים מעל 100 סוגים של שתלים דנטליים בשוק הישראלי, מתוכם ניתן להצביע על כחמישה שתלים איכותיים במיוחד. בהקשר זה, מומלץ לכל מטופל לבקש ולקבל מרופא השיניים (טרם ביצוע ההליך) עלון המציג את סוג השתל, לרבות שם היצרן וארץ הייצור, כך שיוכל לוודא שמדובר בשתל איכותי, שישרת אותו נאמנה שנים ארוכות. לא פחות חשוב מכך: לבקש מהרופא גם תיעוד של הצלחותיו בתחום, לצורך התרשמות.

לסיכום: החידושים הדיגיטליים בשנים האחרונות ברפואת השיניים (בכלל) ובענף השתלים הדנטליים (בפרט) מבטיחים למטופל שיקום פה מוצלח במיוחד, בעזרת שתלים וכתרים עשויים מזרקוניה, ברמת התאמה מקסימלית ואורך חיים ארוך במיוחד. יחד עם זאת, חשוב לזכור שגם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר אינה משחררת את המטופל מאחריותו הבלעדית לשמירה על רמת היגיינה נאותה של חלל הפה, החניכיים והשיניים - שישמרו את תוצרי הטכנולוגיה לשנים ארוכות.

 

ד"ר תומר שחר הוא רופא שיניים בעל מרפאות שיניים בחיפה ובצפון.

סייעה בהכנת הכתבה: מארי-רוז גוטמן, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום