האם לידה מהווה סיכון ללב ולכלי הדם?

(1)
לדרג

ילדתן בעבר? עומדות ללדת? שימו לב: מחקר חדש בדק האם קיים קשר בין לידה לבין גובה הסיכון למחלות לב, מחלות כלי דם ואירועים מוחיים. התוצאות בפנים

רופא אנדוקרינולוג
03-9377182

כל אישה שעברה לידה ודאי תעיד כי תקופת ההריון והלידה עצמה הם אחד האתגרים הגדולים שעברו על גופה במהלך החיים. חוץ מהשינויים הקיצוניים במשקל הגוף וההורמונים המשתוללים, לתקופת ההריון והלידה יש השפעה על בריאות הגוף והנפש של האישה, גם ביום שאחרי ובהמשך החיים. מחקר חדש, שפורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology, בדק את הקשר שבין לידות לסיכון האישה לחלות במחלות לב וכלי דם.

ברקע למחקר הסבירו החוקרים כי קיימים מחקרים קודמים שקשרו בין היסטוריה מיילדותית לבין התפתחות מחלות לב וכלי דם; עם זאת, נתונים אלה הם שנויים במחלוקת. כעת, ביקשו החוקרים לערוך סקירה מקיפה של המחקרים הקודמים, במטרה לכמת את הקשר בין לידות קודמות ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם.

לשם כך בוצע חיפוש בספרות הרפואית, אשר הוביל לזיהוי 10 מחקרים שכללו 150,512 מקרים של מחלות לב וכלי דם בקרב 3,089,929 משתתפות, אשר נכללו בסקירה.

כל לידה מעלה את הסיכון ב-4 אחוזים. צילום: שאטרסטוק

ממצאי המחקר העידו על קשר מובהק בין ולדנות ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם, כאשר מהשוואת הסיכון בנשים שילדו בעבר אל מול נשים שלא הביאו ילדים לעולם, עולה כי יש עלייה של 14 אחוז בסיכון למחלות אלו בקרב נשים שילדו בעבר. עוד נמצא, כי סיכון זה עולה ב-4 אחוזים נוספים עם כל לידת חי.

הניתוח הסטטיסטי של הנתונים מעיד על קשר מנה-תגובה לא-לינארי, בצורת J, בין מספר הלידות הקודמות ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם. יתרה מזאת, החוקרים זיהו קשר דומה, בצורת J, בין מספר הלידות הקודמות ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם, למחלת לב איסכמית, או לאירוע מוחי.

לסיכום: מממצאי המחקר עולה כי כל לידה מלווה בעלייה אפשרית בסיכון למחלות לב וכלי דם, כאשר קיים קשר אפשרי בין מספר ההריונית הקודמים ובין גובה הסיכון למחלות לב וכלי דם. מאחר ומספר המחקרים שנכללו בסקירה היה קטן, החוקרים ציינו כי יש להשלים מחקרים נוספים לאישור התוצאות.

ד"ר עמית עקירוב, רופא מומחה ברפואה פנימית ובאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במכון לאנדוקרינולוגיה, סוכרת ומטבוליזם בבית חולים בלינסון, מרכז רפואי רבין. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום