בדיקת HyFoSy: יש תחליף לצילום רחם

(0)
לדרג
תוכן מקודם

צילום רחם מרתיע אותך? יש אפשרות אחרת: בדיקת HyFoSy, הנעשית תחת הדמיית אולטרסאונד, תאפשר לך לבדוק את מצב הרחם והחצוצרות ללא קרינה, ללא חומרים מסוכנים ועם הרבה פחות כאבים. ויש גם "בונוס" מפתיע: הגדלת הסיכוי להיכנס להריון!

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2310156 (מספר מקשר)

במקרים שבהם לאחר שנה של ניסיונות, זוג אינו מצליח להיכנס להריון באופן טבעי, הדבר מוגדר כאי פוריות. במקרים אלה, נעשות בדיקות שונות לבירור הפוריות של הגבר ושל האשה. בדרך כלל, אחת הבדיקות שעוברת האשה היא צילום רחם.

בדיקת צילום רחם נעשית באמצעות שיקוף רנטגן ובעזרת חומר ניגוד, לשם בירור תקינות חלל הרחם, החצוצרות והמעבר בחצוצרות. לבדיקה יש מספר חסרונות: הראשון הוא קרינת הרנטגן. מידת החשיפה לקרינת רנטגן בבדיקה אמנם אינה גבוהה, אך גם במינונים נמוכים, מדובר בחשיפה שמוטב להימנע ממנה. חיסרון נוסף של צילום רחם נובע מכך שחומר הניגוד המשמש לבדיקה מבוסס על יוד. מדובר בחומר שנשים רבות מתגלות כרגישות אליו. בנוסף, צילום רחם ידוע כבדיקה המלווה באי נוחות משמעותית ואף בכאבים ממשיים.

 

בדיקת HyFoSy מציעה הדגמה טובה של חלל הרחם. צילום: שאטרסטוק

האם ניתן לבדוק את תקינות הרחם והחצוצרות באמצעות בדיקת אולטרסאונד?

בדיקת אולטרסאונד היא אמצעי טוב להדמיית חלל הרחם, במיוחד כשמשתמשים באולטרסאונד תלת ממדי, הנותן גם אבחנה של מבנה הרחם. החיסרון של בדיקת האולטרסאונד הוא כי הבדיקה אינה מספקת הדגמה מספיק טובה של החצוצרות ושל המעברים בתוך החצוצרות.

שימוש באולטרסאונד תוך מילוי חלל הרחם בנוזל מתגבר על חיסרון זה ומאפשר הדמייה מדויקת הרבה יותר של חלל הרחם וגם של החצוצרות ושל המעברים בתוך החצוצרות.

בעבר, נעשה שימוש בהזרקת תמיסת מלח סטרילית (מים פיזיולוגיים), באמצעותה התקבלה הדמייה טובה מאוד של חלל הרחם. החיסרון של שיטה זו הוא כי האולטרסאונד מתבסס על חלקיקים שמחזירים את גלי הקול. התמיסה הסטרילית - מכיוון שהיא נוזל ריק - לא אפשרה להדמיית האולטרסאונד להדגים כראוי את זרימת הנוזל בתוך החצוצרות.

בהמשך, נוצר חומר הקרוי אקו-ויסט (Echovist), שיובא לישראל וסיפק תוצאות טובות, בבדיקה מבוססת אולטרסאונד, שנקראה HyCoSy - Hysterosalpingo Contrast Sonography, אך החומר כבר אינו מיובא לישראל וייצורו הופסק.

כיום, התחליף הטוב ביותר לצילום רחם הוא בדיקה הנקראת בשם די דומה: HyFoSy - Hysterosalpingo Foam Sonography. זוהי בדיקה הנעשית באמצעות הדמיית אולטרסאונד, תוך שימוש בחומר ניגוד הנקרא ExEm.

 

כיצד מתבצעת בדיקת HyFoSy?

החלק הראשון של הבדיקה כולל בדיקת אולטרסאונד רגילה של חלל הרחם והשחלות. לאחר מכן, מוחדרת צינורית דקה לתוך צוואר הרחם, דרכה מוזרק באיטיות חומר הניגוד (ExEm), תוך כדי הדגמת אולטרסאונד של חלל הרחם והחצוצרות בגישה וגינלית. בחלק מהמקרים, יוזרקו קודם מים פיזיולוגיים כדי להדגים את חלל הרחם בלבד. רק לאחר מכן, יוזרק חומר הניגוד, ה-ExEm עצמו.

משך הבדיקה מספר דקות בלבד, ובסיומה תוצאות הבדיקה ניתנות למטופלת. נכון להיום, הבדיקה אינה נכללת בסל הבריאות.

 

מהם היתרונות של בדיקת ה-HyFoSy?

לבדיקת ה-HyFoSy יש מספר יתרונות בולטים:

  1. הדמייה טובה של חלל הרחם, של החצוצרות ושל המעברים בחצוצרות.
  2. כאבים נמוכים הרבה יותר - על פי מחקרים שהשוו בין בדיקה זו לבין צילום רחם, דווח על כאב נמוך ב-50% בבדיקת ה-HyFoSy.

  3. בהדמיית אולטרסאונד לא נעשה שימוש בקרינה.

  4. חומר הניגוד, ה-ExEm, אינו מבוסס על יוד ולא ידועה רגישות אליו.

  5. HyFoSy היא מסוג הבדיקות הנקראות Office procedures - בדיקות הנעשות במרפאה, ללא צורך להגיע לחדרים מיוחדים במכונים או בבתי חולים. כל מה שצריך, כדי לבצע את הבדיקה הוא מכשיר אולטרסאונד וחומר ניגוד.

  6. אין צורך בהכנות מיוחדות לפני הבדיקה (כגון: צום). הדבר המומלץ היחיד לפני הבדיקה: לרוקן את השלפוחית.

  7. יש דיווחים על עלייה בשיעור ההריונות אצל נשים שעברו את הבדיקה, בדומה למדווח לגבי צילום רחם. ייתכן שהגורם לכך הוא שהזרקת חומר הניגוד משחררת חסימות חלקיות או חסימות שנוצרו בשל ריר, במעברי החצוצרות.

 

החלק הראשון של הבדיקה כולל בדיקת אולטרסאונד רגילה של חלל הרחם והשחלות. צילום: שאטרסטוק

האם יש סיבוכים אפשריים או תופעות לוואי לאחר הבדיקה?

באופן תיאורטי, קיים סיכון לזיהום בעקבות הבדיקה, אך מדובר בסיכון מאוד נמוך. הבדיקה עלולה להיות מלווה באי נוחות. לעיתים רחוקות, הבדיקה מלווה בכאבי בטן או תחושת גירוי של חלל הבטן, בעקבות השימוש בחומר, בשעות שלאחר הבדיקה. תופעות אלה קיימות גם לאחר צילום רחם וגם לאחר הדמיית אולטרסאונד עם מים פיזיולוגיים.

 

לסיכום: נשים רבות המבקשות לברר את תקינות הרחם או החצוצרות שלהן, עקב קושי להיכנס להריון באופן טבעי, נרתעות מביצוע צילום רחם, בשל קרינת הרנטגן המשמשת בבדיקה זו; בשל השימוש בחומר ניגוד המבוסס על יוד, שישנן נשים הרגישות אליו; ועקב הכאבים הנלווים לבדיקה. בדיקה חדשה, הנקראת HyFoSy, מציעה הדגמה טובה של חלל הרחם, החצוצרות והמעבר בחצוצרות, תוך שימוש בחומר ניגוד שלא ידועה רגישות אליו, ללא קרינה ועם הרבה פחות כאבים. הבדיקה מתבצעת באמצעות הדמיית אולטרסאונד בגישה וגינלית, נמשכת מספר דקות בלבד ותוצאותיה ניתנות למטופלת מיד בסיום.

 

ד"ר יוסף הר-טוב הוא מומחה ליילוד וגינקולוגיה, סגן מנהל יחידת האולטרסאונד במרכז הרפואי תל אביב (בית החולים "ליס").

סייעה בהכנת הכתבה: ענת ניסני, כתבת zap doctors.

ד"ר הר - טוב יוסף
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום